• Anonym (Granne)

Får polisen neka tillträde vid brand?

Om det brinner i en lägenhet i porten intill, inga andra uppgångar än den har utrymts, får polisen ändå neka en tillträde om man bara är granne till den porten? Branden är under kontroll och finns inga tecken på att den skulle spridas.

• Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?
  • Äsping

Avspärrningen kan både beslutas av polismyndigheten men det kan också vara en avspärrning som beslutats av räddningsledaren som polisman upprätthåller.

• Anonym (Granne)
    Äsping skrev 2025-03-29 12:39:13 följande:

Avspärrningen kan både beslutas av polismyndigheten men det kan också vara en avspärrning som beslutats av räddningsledaren som polisman upprätthåller.

Avspärrning? De jagade bort alla som kom i närheten. Fanns ingen vettig anledning alls, övriga lägenheter var helt opåverkade. Känner att om det varit så seriöst borde de ha utrymt de uppgångarna också.
  • Anonym (E)

Dom kanske ville vänta tills branden var släkt ifall det skulle sprida sig, visst att det är drygt att behöva vänta en liten stund men var glad att det inte var din lägenhet istället 

• Anonym (Granne)
    Anonym (E) skrev 2025-03-29 12:46:20 följande:

Dom kanske ville vänta tills branden var släkt ifall det skulle sprida sig, visst att det är drygt att behöva vänta en liten stund men var glad att det inte var din lägenhet istället 

Med tanke på hur lugna brandmännen var så var de knappast oroliga för det. Varför utrymdes inte trappen helt om man inte fick gå in? Det tog över en timme innan de lät folk gå in igen.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-29 12:51:47 följande:
    Med tanke på hur lugna brandmännen var så var de knappast oroliga för det. Varför utrymdes inte trappen helt om man inte fick gå in? Det tog över en timme innan de lät folk gå in igen.
    De kanske inte ville att det skulle vara folk i trapphuset även om det var okej att de var kvar inne i sina lägenheter. Lägenheterna i sig är ju brandceller och hyfsat isolerade från trapphuset.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-03-29 12:57:52 följande:
    De kanske inte ville att det skulle vara folk i trapphuset även om det var okej att de var kvar inne i sina lägenheter. Lägenheterna i sig är ju brandceller och hyfsat isolerade från trapphuset.
    Menar såklart inte att man ska stanna i trappen, bara gå in till sig. Det var ju inte ens samma port, enligt sos-appen var branden ca 50 meter bort. Man hade inte ens märkt av branden om man inte sett ut.
  • Anonym (M)

Polisen har mer information än allmänheten. Du vet inte vem som bor i den lägenheten och vad som förvarades i den antar jag. Det kan ha funnits risker utöver själva branden som du inte känner till. 

Sådana avspärrningar är till för att skydda allmänheten och har ibland utredningstekniska skäl.

Om polisen hade givit mig sådana instruktioner så hade jag bara accepterat det även om det förstås suger i stunden. 

• Anonym (Granne)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:39:04 följande:

Polisen har mer information än allmänheten. Du vet inte vem som bor i den lägenheten och vad som förvarades i den antar jag. Det kan ha funnits risker utöver själva branden som du inte känner till. 

Sådana avspärrningar är till för att skydda allmänheten och har ibland utredningstekniska skäl.

Om polisen hade givit mig sådana instruktioner så hade jag bara accepterat det även om det förstås suger i stunden. 

Om det fanns en sån risk borde de ju ha utrymt byggnaden. Flera av brandmännen stod och pratade och skrattade, så någon direkt fara var det knappast.
  • Shiba56

Jag litar på brandmännen till 100% och man ska inte ifrågasätta deras instruktioner. Även om branden är släckt så kan den blossa upp igen. De vet inte hur mycket brandfarligt det finns i lägenheterna. Om något då händer får brandmännen skulden om de har låtit folk gå in i lägenheterna för tidigt. Allt handlar om säkerhet.

• Anonym (M)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-29 13:51:51 följande:
    Om det fanns en sån risk borde de ju ha utrymt byggnaden. Flera av brandmännen stod och pratade och skrattade, så någon direkt fara var det knappast.

För dem är det ju yrkesvardag men det kan vara så att man följer vissa rutiner även om man bedömer riskerna som låga. 

Du tror väl inte att de gjorde det för att jäklas? 

Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?