Inlägg från: Anonym (Granne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Granne)

Får polisen neka tillträde vid brand?

Om det brinner i en lägenhet i porten intill, inga andra uppgångar än den har utrymts, får polisen ändå neka en tillträde om man bara är granne till den porten? Branden är under kontroll och finns inga tecken på att den skulle spridas.

• Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?
  • Anonym (Granne)
    Äsping skrev 2025-03-29 12:39:13 följande:

Avspärrningen kan både beslutas av polismyndigheten men det kan också vara en avspärrning som beslutats av räddningsledaren som polisman upprätthåller.

Avspärrning? De jagade bort alla som kom i närheten. Fanns ingen vettig anledning alls, övriga lägenheter var helt opåverkade. Känner att om det varit så seriöst borde de ha utrymt de uppgångarna också.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (E) skrev 2025-03-29 12:46:20 följande:

Dom kanske ville vänta tills branden var släkt ifall det skulle sprida sig, visst att det är drygt att behöva vänta en liten stund men var glad att det inte var din lägenhet istället 

Med tanke på hur lugna brandmännen var så var de knappast oroliga för det. Varför utrymdes inte trappen helt om man inte fick gå in? Det tog över en timme innan de lät folk gå in igen.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-03-29 12:57:52 följande:
    De kanske inte ville att det skulle vara folk i trapphuset även om det var okej att de var kvar inne i sina lägenheter. Lägenheterna i sig är ju brandceller och hyfsat isolerade från trapphuset.
    Menar såklart inte att man ska stanna i trappen, bara gå in till sig. Det var ju inte ens samma port, enligt sos-appen var branden ca 50 meter bort. Man hade inte ens märkt av branden om man inte sett ut.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:39:04 följande:

Polisen har mer information än allmänheten. Du vet inte vem som bor i den lägenheten och vad som förvarades i den antar jag. Det kan ha funnits risker utöver själva branden som du inte känner till. 

Sådana avspärrningar är till för att skydda allmänheten och har ibland utredningstekniska skäl.

Om polisen hade givit mig sådana instruktioner så hade jag bara accepterat det även om det förstås suger i stunden. 

Om det fanns en sån risk borde de ju ha utrymt byggnaden. Flera av brandmännen stod och pratade och skrattade, så någon direkt fara var det knappast.
  • Anonym (Granne)
    Shiba56 skrev 2025-03-29 14:01:10 följande:

Jag litar på brandmännen till 100% och man ska inte ifrågasätta deras instruktioner. Även om branden är släckt så kan den blossa upp igen. De vet inte hur mycket brandfarligt det finns i lägenheterna. Om något då händer får brandmännen skulden om de har låtit folk gå in i lägenheterna för tidigt. Allt handlar om säkerhet.

Men jag säger ju om och om igen att det var folk i lägenheterna. Om det var så farligt, varför utrymde de dem inte? Grannens barn var jätterädda och hon nekades gå in till dem.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Km) skrev 2025-03-30 16:04:00 följande:
    Är du helt borta eller? Det är deras jobb att hålla sig lugna i stressade situationer. Eller menar du att om det är en farlig situation ska brandmännen springa runt som yra höns och skrika och vara stressade? Och jaga upp alla i närheten? Har du aldrig sett hur olika typer av blåljuspersonal jobbar? Tänker du att om blåljuspersonal kommer till en bilolycka så kan man mäta allvarlighetsgraden på olyckan baserat på hur stressade och kaotiskt dom uppför sig på platsen? 
    Jisses. 

De SKRATTADE. Det känns väldigt respektlöst när någons hem står i lågor. Förklara då varför de inte utrymde om det var så allvarligt att man inte kunde få gå in i porten femtio meter bort, där andra också var hemma. Hon fick inte ens gå in till sina livrädda barn.

• Anonym (Granne)
    Anonym (Km) skrev 2025-03-30 16:33:48 följande:
    Men det kan väl för i h-vete inte jag svara på. Jag är inte brandman och framför allt: Jag var inte där. 
    Tycker du att det inte är respektlöst mot den vars hem stod i lågor när du startar en tråd om hur synd det var om dom som inte fick tillträde till sina hem?

Sen, att brandmän skrattar, en av mina närmsta vänner är brandman. Dom knyter väldigt starka kollegiala band på jobbet och blir väldigt ofta en tight, näst intill familjär, grupp. Och det är också en del av jobbet, när man jobbar med svåra eller riskfyllda saker måste man lära känna varandra och kunna lita på varandra. Att skratta är inte heller något som avgör allvarlighetsgraden, dom kan ju ha skrattat om vad som helst. Till exempel eländet. Jag har jobbat med någonting helt annat där man ibland ställdes inför väldigt pressade, tråkiga och riskfyllda situationer kring andra människor och det var en rätt vanlig reaktion att man skrattade efteråt som personal, vi skrattade inte åt andras tillkortakommanden eller för att håna någon utan kunde skratta åt en situation, för man kan inte deppa ihop när man jobbar med svåra saker. Men också som någon slags release när man precis hanterat något jobbigt.
    Nej jag tycker inte det är respektlöst att ifrågasätta varför en föräldern inte fick gå in till sina rädda barn.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (kanske) skrev 2025-03-30 16:30:47 följande:

Det kan också vara så att polisen vill kunna säkra spår om det finns. Då måste de hålla folk borta tills de har undersökt klart. När det brinner måste polisen utreda orsaken. 

Vår port var ju inte den med branden i.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Ja) skrev 2025-03-30 16:33:45 följande:
    Ja exakt detta.
    Man vill vara 110% säker på att alla personer befinner sig på en säker plats. Även om det ur den enskildes perspektiv känns som ?men jag ska ju bara? så behöver räddningstjänsten kunna fokusera på uppgiften med så få extra parametrar som möjligt.  
    Som sagt, det var fullt med folk i huset i övrigt, så SÅ oroliga kan de inte ha varit.
  • Anonym (Granne)
    EpicF skrev 2025-03-30 22:51:32 följande:
    Vad skulle göra där? 

Ja, det "jagar" bort alla obehöriga och har självklarheter rätt att neka dig inträde i en port du inte har anledning att besöka. 
    Hon hade ju anledning.
    Den uppgången var helt oberörd och att hon nekades gå in till barnen orsakade stark ångest både hos henne och barnen. Det var liksom inte bara för att eller en vem som helst det gällde.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (zxcv) skrev 2025-03-31 05:50:55 följande:
    En timme var ju inte mycket att vänta alls mtp brand.
    Hade ni börjat öppna dörrar hade branden kanske fått mer syre och blossat upp igen.

Tur att din och de andra grannarnas lägenheter klarade sig både från brand och rökskador!
    Var ju som sagt en annan port, en ganska bra bit ifrån. 

En timme är jättelänge för rädda barn att tvingas vara ensamma.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (g) skrev 2025-03-31 06:25:29 följande:

Vi fick inte gå hem för polisen  när det brann i flera lägenheter i grannhuset på grund  av att det fanns spridningsrisk   

Utrymdes lägenheterna?
    Här var det en relativt liten brand, ingen annan än den det gällde skadades.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 07:09:56 följande:
    Så en förälder lämnar barn som inte kan klara sig själva ensamma i bistaden?
    Du ser ingen skillnad på att klara sig ensamma en kvart när föräldern skyndar sig för att lämna syskon i skolan och att vara ensam på obestämd tid för att det brinner i huset? Du ser inte hur det ena kan vara en aning mer panikframkallande än det andra?
  • Anonym (Granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 07:20:16 följande:
    Så barnens trygghet hänger på att inget oväntat händer när föräldern är borta en kort stund?

Ibland har man inget val.

Jag har tonåringar som utan problem skulle kunna klara sig själva i flera dagar, men som garanterat skulle bli rädda om de var instängda i ett brinnande hus. 

• Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 07:39:18 följande:

Alternativet hade varit att utrymma även den porten så hade barnen fått vara utomhus och frysa. De hade även kunnat gå ut själva, det var ju inte så att de stod och vaktade varje dörr för att ingen skulle ta sig ut och om föräldern hade gjort det valet att barnen klarade sig själva så var de uppenbart stora nog att klara sig själva i lägenheten en stund till.

Men det hör till normal praktik att inte släppa in fler i närheten av bränder även om det inte är en omedelbar fara.

Sen är bränder vardag för en brandman så att de kan skratta i en situation som du uppfattar som farlig och det kanske tom var mot dig om du var lika påstridig där som du är i den här tråden. Ett till pucko som tror sig veta bättre än proffs och vad som är best practice i sådana här situationer.

Nej de kunde inte gå ut själva. 

Det var inte mot mig, herregud vilken ful attityd. Jag försöker bara förstå logiken, det gör mig inte till ett "pucko". Jag sa inte ett ord till dem, jag var inte ens ute. De kunde väl ha erbjudit sig att hjälpa hennes barn ut då, om hon nu inte fick hämta dem själv?

• Anonym (Granne)
    Anonym (zxcv) skrev 2025-03-31 08:11:48 följande:
    Du säger ju själv att det bara brann i en lgh, att brandmän och polis var på plats. Då tror jag inte att dina tonåringar skulle vara så rädda.

Man får också räkna med att något kan hända om man lämnar barn ensamma hemma.
    Barnen kunde ha gått ut. Gissar att de kunde öppna ett fönster och se mamman genom det. Kanske de hade någon telefon så att de kunde ha kontakt med mamman? Det borde ha funnits eftersom mamman var iväg och hon kunde ha blivit påkörd och hamnat på sjukhus tex. Då hade det blivit många ensamma timmar.
    Det gick nog ingen nöd på dem. Det verkar vara mest du som är upprörd. Var det dina barn i lägenheten? Och ilskan kommer sig av att det blev pinsamt att räddningstjänsten fick reda på att det fanns två barn ensamma i en lgh?
    Vad sa räddningstjänsten om det? Gissar att föräldern eller brandmännen kunde meddela barnen att mamma kommer strax och att det inte är någon fara?
    Du tror mycket du.
    Jo mina tonåringar hade blivit rädda, men de, till skillnad från grannens barn, hade kunnat gå ut själva.
    Nej de kunde inte se från fönstret eftersom alla kördes iväg. Hon pratade med dem i telefon och de grät och var jätterädda hela tiden.

NEJ det var inte mina barn och varför skulle det ha varit pinsamt?
  • Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 08:16:26 följande:

Du var alltså inte ens där? Så det är bara andrahandsuppgifter du kommer med.

Det är ingen ful attityd utan bara hur man ser på folk som inte kan ta vad blåljuspersonal säger åt dom utan skall argumentera precis som du gör i den här tråden. Du vill inte förstå trots att du fått många liktydiga svar från flera olika personer. Hur tycker du vi annars skall se på dig?

Jag var "där" ja? Jag var i lägenheten och såg folk avvisas och hörde från fönstret vad som sades.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 08:24:27 följande:
    Känns som det är dax att du gör en socanmälan mot mamman som lämnat barn som inte kan ta sig ut på egen hand ensamma i lägenheten. Är dom så pass små skall de inte lämnas ensamma och från det en brand upptäcks i en lägenhet utan automatlarm och både polis och brandkår är på plats och har avspärrning på plats så har det hunnit gå säkert en kvart. Hur länge hade mamman lämnat barnen ensamma?
    Det var ingen avspärrning. De hann komma på plats, inget annat.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 09:17:07 följande:

Avspärrningar kan endera ske med band eller rent fysiskt med personal där man avvisar.

Men eftersom de precis kommit så vill de få full kontroll på situationen och då släpper man inte in folk även om det är i porten bredvid. Det handlar om rutiner som man genom erfarenhet skaffat sig inom brandkåren.

Varför ifrågasätter du brandkåren och polisens arbete? Och ja dom har rätt att neka dig tillträde.

Hon fick inte komma in under hela tiden, trots att hon berättade om barnen. Då borde väl de hjälpt henne att få ut dem, om hon nu inte fick gå in själv?
Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?