• Anonym (Micki)

Kär i kollega - båda i förhållande

Jag behöver få skriva av mig och kanske få något råd. Jag och en kollega fick upp ögonen för varandra under hösten, eller han fick nog tidigare för mig tror jag då det var han som började visa intresse. För 1,5 månad sedan då vi hade årliga vinterfesten på jobbet hånglade vi och det var som att alla bitar bara föll på plats och jag som annars är ganska blyg kände att vi synkade väldigt bra och hade enkelt att öppna upp mig för honom. Problemet är att ingen av oss är singlar. Jag lever i något som kan liknas ett stormigt on/off förhållande och har 2 små barn med min sambo. Den här killen satte verkligen hela min värld ur balans och jag är verkligen förälskad i honom. Vi pratade en del några dagar efter festen och han sade han inte kan inleda ett förhållande med mig. Under fyllekvällen lät det däremot helt annorlunda och han ville vara med mig och sade han länge haft känslor för mig. Jag är inte heller beredd att hoppa in i ett nytt förhållande bara så där, men efter att varit singel en tid kanske.. Han tog lite avstånd från mig efter en vecka vilket jag tänkte att var lika bra men vi snackade ändå som vänner på jobbet (med andra kolleger närvarande) och jag bestämde mig för att också ta avstånd för att underlätta mina känslor.  Det här hade en sådan effekt att han börjat närma mig igen och ler ofta på ett charmigt sätt mot mig som man nog inte gör om man bara är vänner, han vinkar varje dag då han går hem och han frågar ofta hur jag mår. Det här underlättar inte alls för mig, det blir bara jobbigare. Jag mår dåligt av min situation. Mina sambo vet inte vad som hänt men han anar något är fel. Vi har nu time out med sambon denna helg då båda måste ta ett slutgiltigt beslut om vår relation då det inte längre är hållbart. Kan man stanna i en olycklig relation för barnens skull eller skall man bara släppa taget. Jag älskar min sambo men vi har haft det väldigt kämpigt senaste åren och känslorna för honom är inte längre vad de en gång var och det har jag även berättat för honom. Båda har vi gjort misstag av olika slag.. 
    Jag kan inte släppa den här killen på jobbet och jag undrar att kan man verkligen vara så spontan efter några bärs att man verkligen lovar den andra "hela världen" och efteråt kan man inte längre stå för det. Till utseendet är han inte alls en sådan jag naturligtvis faller för, det är nog hans personlighet och charm som fått mig på fall. Jag är säker på att han har känslor, jag vet att jag inte inbillar då det märks så tydligt och jag har märkt att även andra kolleger märkt att det finns någon kemi mellan oss. Hur tar man sig vidare.... 

Ursäkta för rörigt inlägg. Det är lika rörigt som mina tankar just nu.

• Svar på tråden Kär i kollega - båda i förhållande
  • Anonym (Linda)

Det kanske är så att denna man gav dig ett wake-up-call och att du faktiskt måste se verkligheten som den är . 

Nej man stannar inte i ett stormigt förhållande - för barnens skull så säger man stopp och går därifrån.  Det är din skyldighet som förälder att sätta barnen först och deras välmående.  

Att man hånglat på fyllan säger inte ett skit mer än att du måste vara ärlig mot dig själv och skaffa självinsikt i det liv du lever. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

För honom var det bara ett fyllehångel som han har varit ärlig och tydlig med att han inte vill ta vidare. Du har nog stor chans att bli hans älskarinna om du vill det, men inget mer än så. 

Däremot är det verkligen dags för dig att bli singel låter det som.

• Anonym (Varit där)

Varit i samma situation. Slutade ej upp bra. Jag berättade för min man och jag förstod varför det ens hände, vi hade med haft det tufft. Vi har med två barn och nu väntar vi en till. Det tog mkt på tilliten och jag ångrar att jag gjorde det mot honom. Men en sak vet jag, kommer aldrig ske igen. Det är inte värt det. Nu fick jag en ny chans men tanken på att han skulle lämna mig och jag skulle leva varannan liv gjorde mig livrädd. Dessutom ville killen aldrig lämna sin tjej för mig. Han sa dock att han ville det (tomma ord).

Lita på hans ord när han säger att han inte kommer inleda förhållande med dig. 

• Anonym (Mannen)

När man är i ett förhållande som inte är riktigt bra så är det lättare att falla för någon annan och dras med fast det kanske inte är så bra egentligen. Det är bara känslorna som tar över.

Det kanske inte är så att du ska vara tillsammans med din sambo. Det beror på detaljerna och hur mycket ni båda är beredda att anstränga er för att bry er om varandra. 

Men jag tror tyvärr inte det kommer bli bra med denna kollega. Han säger ju tydligt att han inte vill ha ett förhållande. Risken finns att du fastnar i en annan relation där du slösar bort flera år på något som ändå inte leder någonstans. Så oavsett tycker jag du ska glömma kollegan.

• Anonym (Micki)
    Anonym (Linda) skrev 2025-03-29 12:43:47 följande:

Det kanske är så att denna man gav dig ett wake-up-call och att du faktiskt måste se verkligheten som den är . 

Nej man stannar inte i ett stormigt förhållande - för barnens skull så säger man stopp och går därifrån.  Det är din skyldighet som förälder att sätta barnen först och deras välmående.  

Att man hånglat på fyllan säger inte ett skit mer än att du måste vara ärlig mot dig själv och skaffa självinsikt i det liv du lever. 

Ja du har rätt och jag vet ju egentligen allt det här. Det är bara så svårt. Just de där orden att vara ärlig mot sig själv sade jag även till kollegan i ett samtal efteråt. Jag sade att jag förstår det var en engångsgrej men att jag ber honom vara ärlig mot sig själv i sitt egna förhållande. Inte för att han skall byta till mig utan för att han också förtjänar ett förhållande han är lycklig i. De har väl det egentligen helt okej enligt honom och bor ihop, men de ser ändå ut att ganska långt leva två skilda liv och vill olika saker i livet. 
  • Anonym (Micki)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-29 12:47:55 följande:

För honom var det bara ett fyllehångel som han har varit ärlig och tydlig med att han inte vill ta vidare. Du har nog stor chans att bli hans älskarinna om du vill det, men inget mer än så. 

Däremot är det verkligen dags för dig att bli singel låter det som.

Ja han har ju sagt han inte vill ta det vidare men ändå har han nu igen blivit mer aktiv och visar intresse. Att vara någons älskarinna existerar inte ens för mig så det är helt uteslutet och han har också sagt han inte egentligen är en person som är otrogen.

Jag är rädd för att vara singel. Eller egentligen är jag rädd att känna mig ensam då och då eftersom jag inte har vänner i överflöd. Jag vill inte heller vara ifrån mina barn eller att någon annan kvinna skall finnas i deras liv.
  • Anonym (Micki)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-29 14:17:43 följande:

När man är i ett förhållande som inte är riktigt bra så är det lättare att falla för någon annan och dras med fast det kanske inte är så bra egentligen. Det är bara känslorna som tar över.

Det kanske inte är så att du ska vara tillsammans med din sambo. Det beror på detaljerna och hur mycket ni båda är beredda att anstränga er för att bry er om varandra. 

Men jag tror tyvärr inte det kommer bli bra med denna kollega. Han säger ju tydligt att han inte vill ha ett förhållande. Risken finns att du fastnar i en annan relation där du slösar bort flera år på något som ändå inte leder någonstans. Så oavsett tycker jag du ska glömma kollegan.

Ja så är det säkert. Jag är själv jätte förvånad jag överhuvudtaget försatt mig i denna situation då jag aldrig kunnat tro att jag skulle vara otrogen. Jag har inte dåligt samvete mot min sambo. Det känns mera som jag svikit mina barn gällande den biten. Sambon har aldrig varit otrogen vad jag vet om men däremot aggressiv.

Sambon har ännu för någon dag sedan sagt han verkligen vill kämpa för att vi ska få det bra tillsammans igen. Jag vet inte vad jag vill då jag kommit till den punkt att jag inser att jag måste tänka på mitt egna välmående. 

Jag förstår att vi förmodligen aldrig kommer bli ett par, jag och kollegan, men känslorna finns ändå där och det är det svåraste. Det känns lite lättare på fritiden då jag inte hela tiden blir påmind om honom men på jobbet dras jag igen tillbaka till de starka känslorna. Vi jobbar dessutom väldigt nära varandra och jag ser och hör honom så gott som varje dag. Frågar jag honom vad han gjort i helgen svarar han alltid "JAG har varit på fest hos en kompis..." och nämner ALDRIG sin flickvän men då han inte vet att jag hör svarar han på samma fråga till en annan "jag och Lise har varit på fest hos en kompis...". Varför kan man ju fråga sig..
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Micki) skrev 2025-03-29 16:00:52 följande:
    Ja så är det säkert. Jag är själv jätte förvånad jag överhuvudtaget försatt mig i denna situation då jag aldrig kunnat tro att jag skulle vara otrogen. Jag har inte dåligt samvete mot min sambo. Det känns mera som jag svikit mina barn gällande den biten. Sambon har aldrig varit otrogen vad jag vet om men däremot aggressiv.

Sambon har ännu för någon dag sedan sagt han verkligen vill kämpa för att vi ska få det bra tillsammans igen. Jag vet inte vad jag vill då jag kommit till den punkt att jag inser att jag måste tänka på mitt egna välmående. 

Jag förstår att vi förmodligen aldrig kommer bli ett par, jag och kollegan, men känslorna finns ändå där och det är det svåraste. Det känns lite lättare på fritiden då jag inte hela tiden blir påmind om honom men på jobbet dras jag igen tillbaka till de starka känslorna. Vi jobbar dessutom väldigt nära varandra och jag ser och hör honom så gott som varje dag. Frågar jag honom vad han gjort i helgen svarar han alltid "JAG har varit på fest hos en kompis..." och nämner ALDRIG sin flickvän men då han inte vet att jag hör svarar han på samma fråga till en annan "jag och Lise har varit på fest hos en kompis...". Varför kan man ju fråga sig..
    Du sviker dina barn genom att stanna kvar i ett stormigt förhållande med en aggressiv sambo. 

Och du har inte mandat att bestämma vem som ska befinna sig i dina barns liv. Vill tex din sambo ta steget att lämna dig för att HAN träffat nån annan så kan du inte göra något åt det alls. 
    Å andra sidan...Varför ska inte en annan kvinna få chans att vara i dina barns liv om du nu ändå går och hoppas på kollegan ? - det är ju samma sak...
  • Anonym (Micki)
    Anonym (Linda) skrev 2025-03-29 16:08:07 följande:
    Du sviker dina barn genom att stanna kvar i ett stormigt förhållande med en aggressiv sambo. 

Och du har inte mandat att bestämma vem som ska befinna sig i dina barns liv. Vill tex din sambo ta steget att lämna dig för att HAN träffat nån annan så kan du inte göra något åt det alls. 
    Å andra sidan...Varför ska inte en annan kvinna få chans att vara i dina barns liv om du nu ändå går och hoppas på kollegan ? - det är ju samma sak...
    Jag vet, det är samma sak. Men det är så jag känner 😔
Svar på tråden Kär i kollega - båda i förhållande