Inlägg från: Anonym (Patient) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patient)

Läkare som skriver ut livsfarlig medicin

Det hände mig.. jag vet inte vad det var, men något inom mig sa åt mig att läsa på om medicinen innan jag tog den, trots läkarens garanti att den var ofarlig för mig (jag ifrågasatte). Och jag hade rätt, den är rakt av livsfarlig att ta i kombination med min sjukdom. Min pojkvän tycker att jag ska anmäla läkaren.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Och hur vanligt är det att de har så dålig koll?

• Svar på tråden Läkare som skriver ut livsfarlig medicin
  • Anonym (Patient)
    Anonym (n) skrev 2025-03-29 16:58:06 följande:

Ja, självklart ska du anmäla läkaren. Det finns inte något annat på kartan liksom. 

Varför tänker du att du inte ska göra det? 

Jag hade inte hunnit tänka varken det ena eller det andra innan han var på om det. Jag har inte sagt att jag inte kommer det, jag vill bara höra hur andra resonerar.
  • Anonym (Patient)

Och nej, man behöver inte veta vilken sjukdom och medicin det rör sig om för att kunna svara på det.

• Anonym (Patient)
    mammatill6 skrev 2025-03-29 21:23:53 följande:

Finns mycket fakta som behövs för att avgöra det. Hur har du kommit fram till att denr rent livsfarlig? 

En lätt googling bort fanns det hur mycket som helst att läsa om det. Den avråds väldigt intensivt.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-29 21:48:01 följande:
    Av vem?

varför kan du inte bara svara på vad det gäller för medicin och sjukdom?

Tex fass och giftinformation.

För att det är helt irrelevant. Enda viktiga här är att läkaren skrev ut något som kunde ha dödat mig, man behöver inte mer info än så för att kunna svara på frågan.

• Anonym (Patient)
    Anonym (S) skrev 2025-03-29 22:00:44 följande:
    Det kan ju vara så att du missförstår eller överdriver. Många mediciner har biverkningar så det blir en fråga om att nytta vs risk. 
    Nej jag har inte missförstått eller överdrivit. Medicinen är farlig vid min sjukdom, det är inte en "biverkning". Medicinen fick jag för ett annat problem.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Undrar...) skrev 2025-03-29 23:12:38 följande:

Jag undrar verkligen vilken förskrivning det handlar om och vilken sjukdom du lider av. Att medicinen skulle vara," livsfarlig" som läkaren skrev ut låter väldigt märkligt. Läkaren visste väl vilken sjukdom du lider av och vad som lämpar sig att ordinera? Om detta är sant tycker jag du ska berätta detta så någon annan med samma sjukdom blir varnade för preparatet ifråga. För mig låter det hela konstigt; du var väl hos en legitimerad läkare och inte en kvacksalvare?

Medicinen är ju inte mot sjukdomen, utan mot något annat, så att vem som helst med samma sjukdom skulle råka ut för den risken är inte överhängande. En nära vän råkade ut för liknande, men med en medicin som var antagonist till hans astma, så han fick jättesvårt att andas varje gång han tog den. Mitt är ännu allvarligare.
    Självklart var det en legitimerad läkare.
  • Anonym (Patient)

Kan ni snälla svara på det jag faktiskt frågar istället för att utgå ifrån att jag inte vet vad jag pratar om?

• Anonym (Patient)
    Freddie K skrev 2025-03-30 05:13:01 följande:

Det finns mediciner som står att de är för något, men som också hjälper mot något annat. Just saying. 

Det är inte fallet här. Medicinen blir inte mindre farlig för mig även om den skulle hjälpa mot något annat.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (T) skrev 2025-03-30 05:53:58 följande:

De saker man kan göra är väl:
    - Kontakta läkaren
    - Kontakta läkarens chef
    - Anmäla till IVO

Jag tänker att en IVO-anmälan nog är på sin plats här, med tanke på hur illa det kunde ha gått.

En undring förresten: reagerade inte farmaceuten när du hämtade ut läkemedlet?

Jag hämtade aldrig ut det. Jag kontaktade läkaren, som svarade att hon utgått ifrån att sjukdomen är under kontroll. Två fel. Sånt kan de ju inte utgå ifrån utan att fråga, och dels är medicinen farlig för mig oavsett.
  • Anonym (Patient)
    felicityporter skrev 2025-03-30 05:01:33 följande:
    Men om någon har samma sjukdom som du har och blir förskriven samma medicin som du och inte vet om att den är farlig är det väl viktigt att informera om det? Det tycker jag åtminstone.
    Och oddsen att de läser min tråd är?
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Undrar...) skrev 2025-03-30 07:23:00 följande:
    Detta är ett stort forum. Den som medicinerar, är sjuk eller har någon anhörig som är det, kanske går in här, det är inte helt osannolikt. Den gamla mamman eller mostern kanske inte själv kan hålla reda på saker och ting utan kanske behöver lite hjälp med medicinerna. 
    Vad är det som är så farligt med att lägga ut preparatets namn och sjukdomen? Du kan ju vara anonym.
    Finns hur mycket som helst som är farligt för mig, det är de med samma förhoppningsvis redan medvetna om och är vaksamma. Medicinen i fråga skulle inte ha skrivits ut alls och det hör nog inte till vanligheterna att den gör det heller hoppas jag.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Greta) skrev 2025-03-30 18:07:43 följande:
    All skillnad i världen. Från att en anmälan är fullständigt given till enbart löjlig. Det är därför info krävs.
    Kan det någonsin vara löjligt att läkare skriver ut farlig medicin?
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Varna) skrev 2025-03-30 22:19:20 följande:
    Det finns många mediciner som i vissa fall kan kombineras även om det står i fass att det bör undvikas om det går, samt undvikas vid vissa hälsotillstånd. 
    Så beror lite på vad man menar med "farlig".
    Farlig som i att jag löper stor risk att dö, är det farligt nog? Det är i kombination med min sjukdom det är farligt. Läkaren gjorde väldigt fel.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Varna) skrev 2025-03-31 01:27:14 följande:
    Det är väldigt illa om du riskerar att verkligen dö.

Jag tänker läkare som skrivit ut blodförtunnande i samband med blödarsjuka och dagligt självskadebeteende. Ungefär.

Jag har 2 mediciner av flera som absolut inte ska tas ihop enligt fass och som även för allmänheten är känd för att kunna vara en dödlig kombination. Det betyder inte att det är det. 
    Det är opioider/smärtstillande (oxycodon) och benzopreparat (sobril). Vilket inte alls är farligt när jag tar samma dos varje dag och läkaren höjer smärtstillande väldigt långsamt när smärttillståndet blir värre. Sobrilen har jag haft väldigt länge.
    Ja, jag kan dricka alkohol i måttliga mängder även fast det står i fass att det kan vara dödligt.

Patienter med leversjukdom är känsliga för många olika läkemedel. Ändå kan de med leversjukdom må bättre av ett läkemedel för annan åkomma även om det innebär att vissa med leversjukdom inte alls blir bättre utan mycket sämre, då avbryter man behandlingen.

Och ritalin får enligt fass inte ges till barn under 18. Så stod det förr, vet ej om det ändrats. Det görs ändå hela tiden med framgång i många fall.

Multisjuka med många olika läkemedel får ofta mediciner som egentligen inte får ges ihop. Men fördelen med läkemedlet kan överväga nackdelarna.

Alkohol får inte blandas med det ena än det andra. Ändå kan alkoholister också behöva medicin för olika åkommor. 
    Och även vi som äter flera olika läkemedel kan vilja dricka vin till maten någon lördag eller på någon tillställning.

Många läkemedel får inte ges till schizofrena, ändå kan även de med den sjukdomen behöva viktiga läkemedel så läkaren får väga fördelar mot nackdelar för just den specifika patienten.

Vad jag menar är att det är väldigt svårt att avgöra i ditt fall om du behöver vara orolig eller inte.
    Tycker att du ska slå en signal till läkaren och säga vad du läst på fass och fråga hur hen tänkte. Hen kanske har en väldigt rimlig förklaring eller så försöker hen omedvetet döda dig. Troligtvis det första annars borde läkarlegitimation dras in omgående.
    Läkaren erkände själv att jag inte skulle ta den, efter att ha försökt bortförklara sitt misstag med att hon "trodde sjukdomen var under kontroll", vilket är irrelevant, för den medicinen är lika farlig oavsett.
    Det den skulle tas för väger inte på långa vägar upp risken det skulle innebära och det finns flera andra mediciner som inte är farliga och som ger samma resultat som den.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-31 01:16:35 följande:

Taggarna utåt är den generella attityden i svaren hon ger. Noll tacksamhet mot de som faktiskt ger råd utan hon svarar bara de som frågar vad det gäller, så man kan ge ett relevant svar.

Som någon svarat går det inte att avgöra om en IVO-anmälan vore på sin plats eller rentav löjlig utan att relevant information ges, så varför ens starta tråden? För att hon är upprörd, och tar ut sin upprördhet på de som varit snälla nog att ta sig tid att svara.

Att jag har taggarna utåt och tar ut någon upprördhet är projicerande, för det har jag absolut inte.

Jag har inte tvingat någon att skriva, vill man inte svara så behöver man inte. Och vadå, får jag inte fortsätta svara även om jag redan fått svar?

Jag vill helt enkelt inte skriva ut vad det är för sjukdom jag har, frågan går att besvara fullt ut ändå. Ni har den information som behövs - att den är livsfarlig för mig.

Svar på tråden Läkare som skriver ut livsfarlig medicin