Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad har ni på balkongen?

Just nu ingenting. Senare i vår planerar jag att sätta dit bärplantor. Smultron eftersom det finns så få av dessa bär i naturen. Att de skulle börja säljas i vanliga livsmedelsbutiker kan man därmed bara drömma om. 

Blåbär plockar jag gärna i skogen vid säsong. Behöver inte ha en buske på balkongen då jag älskar att vandra i varma sommarskogar och plocka bär.

I blomväg funderar jag på violer och lavendel. Inte för deras skönhet utan för att jag gillar smaken. Gott i bakning och glass. 

• Mayjel
    Anonym (Din granne) skrev 2025-03-29 19:39:17 följande:

Jag hade tidigare en balkong med sol från morgon till kväll som jag använde för att sola på. Viktigt för mitt mående att ta vara på så mycket sol som möjligt. Samma balkong använde jag även för att äta pizza på efter en dag på stranden. Kändes väldigt skönt äta utomhus istället för vid bordet inne.

Nuvarande balkong har ett plåttak som jag älskar höra regnet smattra mot. När det regnar ute åker alltid balkongdörren upp så jag kan lyssna på det avkopplande ljudet. Använder den även på sommaren för torkstället så det slipper ta plats i lägenheten. Hade jag haft ork hade jag satt upp infravärme för mysiga höstkvällar med många filtar. Hade även odlat men det drar till sig så mycket fåglar, dom har redan rivit upp mina blomlådor mm.

Egentligen väldigt mysigt att äta mat på balkong eller altaner. Gör det dock sällan själv på grund av alla flygfän som alltid luktar sig dit. Blir superstressad av insekter som flyger i ansiktet på en och surrar i örat. Finns det täta myggnät som omger hela balkongen tro? Måste kolla upp.
  • Mayjel
    Anonym (Din granne) skrev 2025-03-29 22:09:43 följande:
    Min balkong är i stadsmiljö vilket jag upplever ger mindre insekter och flygfän än om balkongen är i naturen. Getingarna har dock en fantastisk förmåga att hitta hit direkt något sött kommer fram. Genom att sätta upp något som ser ut som ett getingbo på balkongen så fick jag bort getingarna. Tror inte dom vill vara där andra getingar har sina bon. Myggen finns öht inte här. Knappt flugor heller. Däremot är fåglarna ständigt här och tar allt möjligt så mat får jag inte lämna framme.
    Skönt att du slipper de flesta jobbiga surrare ur flygföreningen. Här verkar de ha nåt slags samlingsplats under varje senvår och sommar. Bra tips det där om getingboet. Detta skall inspekteras Glad Bäst att kolla fågelskrämmor också, när man ändå är i farten.
  • Mayjel
    Anonym (försig) skrev 2025-03-31 03:03:45 följande:
    Du inser inte att insekterna försöker våldta dina öron? Tycker du borde anmäla dem för ofredande, eller smacka till dem med fläskkotletten.
    Och återigen - försvinn och lämna mig ifred. Jag fattar mycket väl att det är du. 
  • Mayjel
    Anonym (Tant Bella) skrev 2025-03-30 08:38:42 följande:

Man kan köpa myggnät som metervara och sy ett som passar. 

Japp. Och gärna ett vitfärgat nät så helheten blir ljusare, just för att undvika känslan av en burliknande atmosfär på balkongen.
  • Mayjel
    Anonym (Tant Bella) skrev 2025-03-29 21:14:16 följande:

Tänk på att om det är små krukor måste du vattna jätteofta. Jag brukar ha typ  5-8 l jord i varje. Man kan täcka jorden i med kokos eller träflis tex för att minska avdunstningen. 

Vilket fiffigt råd där med kokos! Ska tipsa modern min om detta. Blir mycket sol på hennes balkong under sommaren. Tack för tips!
Svar på tråden Vad har ni på balkongen?