Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Ålder och graviditet

Carolina Gynning gravid igen vid 46 års ålder.

Vet inte vad jag känner - är själv 42 och känt att tiden runnit ut att skaffa fler, inte för min egen skull, men för att det känts... Gammalt? Att det liksom känts att man vid 54-55 år kanske inte har energin åt en 10-åring. 

Samtidigt glädja jag ju med alla som blir gravida. Men det är ju inte en ung ålder att få barn i.

Hur känner ni andra kring ålder och graviditet?

• Svar på tråden Ålder och graviditet
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2025-03-29 19:19:45 följande:

Det är nog olika för all, hon verkar rätt pigg och pappan är yngre. Kul för dem.

Jo, absolut - och de har ju krasst sett ekonomin att ta in precis all hjälp de behöver med vilket nog underlättar att hålla orken mer uppe.

Jag tänker mer skillnaden när man är nånstans mitt i 40-årsåldern och mitt i 50-årsåldern på ork. Vet själv att många jag känt som varit väldigt pigga och atletiska vid 45, 10 år senare har betydligt fler krämpor och saker rent fysiskt tar mer tid.

Sen kanske jag är lite färgad av att ha haft äldre föräldrar med (ändå bara typ 35 och 38 när jag föddes) som varit fantastiska när jag växt upp men som ju var äldre sen när jag fick barn i samma ålder (som nu är mer standard). De får mindre tid med barnbarnen som inte kommer hinna lära känna dem lika bra högst sannolikt. Om alla får barn vid 40 är man ju runt 80 när man får barnbarn...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (37) skrev 2025-03-30 00:49:35 följande:

Jag ska fylla 37 i december och är beräknad för augusti.
    Åldrig har känt mig redo och nu känns  det att det är perfekt tid. Än så länge känner jag mig underbart trots geriatrisk graviditet :)

Min sambo mamma var 42 när hon fick honom (hennes 5:e oplanerat barn)

Jo, fast 37 och 46 är rätt stor skillnad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Milla) skrev 2025-03-30 09:02:48 följande:
    Tycker inte det känns speciellt snällt att rikta diskussionen mot en viss person, även om personen valt att vara offentlig. 

Sköt dig själv TS och jobba på dig själv istället för att trycka ner andra.
    På vilket vis menar du att jag tryckt ned någon? Det är hur du tolkar det. Intressant. Säger något om hur du läser texter.

(Att diskutera en offentlig person som också själv valt att gå ut med detta extremt mycket är också inte så konstigt i sig.)
  • Anonym (Ts)
    LaFontaine skrev 2025-03-30 08:10:19 följande:

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle gå runt och känna kring andra val? Är hon glad och nöjd, är det väl toppenbra!

Skaffa dig ett eget liv TS, så slipper du skvallra om andras!

Åh jag har ett liv. Lika mycket som du som uppenbart ändå går in och svarar .
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-31 06:39:04 följande:
    Det är väl inte hennes första barn?

För mig hade det dock varit för gammalt oavsett tidigare barn. Ville helst inte vara över 40. Jag var 36 när våra tvillingar föddes, så bara några år yngre än 40, men 10 år yngre än Gynning är nu.

Jag har aldrig känt mig som en gammal förälder, men hade inte velat börja om med småbarn efter 40. Men alla gör som de vill. Många män får ju barn efter 40, en del är 50 eller ännu äldre. Få ifrågasätter deras ålder.
    Men gör inte folk det, ifrågasätter mäns ålder, men inte lika högljutt. Men de män jag vet om som blivit pappa vid 50 har det höjts rejält på ögonbrynen åt, av skälet att man nånsatt tänkt att de inte kommer kunna vara med och vara aktiva på samma vis med sina barn när barnen är 10 och (ofta) håller på med någon form av idrott. Om pappan då är i 60-årsåldern är det ju ofta av naturliga skäl svårt att orka på samma vis.
Svar på tråden Ålder och graviditet