Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-31 06:39:04 följande:
Det är väl inte hennes första barn?
För mig hade det dock varit för gammalt oavsett tidigare barn. Ville helst inte vara över 40. Jag var 36 när våra tvillingar föddes, så bara några år yngre än 40, men 10 år yngre än Gynning är nu.
Jag har aldrig känt mig som en gammal förälder, men hade inte velat börja om med småbarn efter 40. Men alla gör som de vill. Många män får ju barn efter 40, en del är 50 eller ännu äldre. Få ifrågasätter deras ålder.
Jag har inte haft speciellt bra koll på Gynning senaste åren så visste inte att hon redan hade barn. Så där hade jag fel.
Visst är det kul för henne och medföräldern, men det hindrar inte att det är gammalt att bli förälder då. Precis som att det är ungt att få barn när man är 16-24. Det hindrar ju inte att man kan vara en bra förälder.
Att vara 36 är rena tonårsgraviditeten i jämförelse: ) så förstår att du aldrig känt dig som en gammal förälder. Tio år är mycket i sammanhanget.
Jag känner inte en enda man som blivit pappa när han varit över 45, så vet inte hur snacket skulle ha gått.
Att det inte varit lika uppseendeväckande i tex media förut när en äldre karl blir pappa beror väl på att det är rätt nyligen som forskning påvisat i vilken hög grad äldre män ger sämre förutsättningar för barnen med stor ökad risk för npf och mycket annat.
Har däremot hört mycket nedlåtande om kändismän som skaffar barn när de är runt 50 och uppåt från vanliga människor.