Inlägg från: Anonym (Widja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Widja)

Stämmer detta?

Kvinnor producerar mer bindningshormon än män. Det sker vid kroppslig beröring, inte bara vid sex, utan också exempelvis när modern ammar spädbarnet. 

Om man har sex med någon och det är frivilligt (ingen skräckupplevelse), så bildas dessa hormoner. Men jag har inte hört om att det skulle bildas fler hormoner bara för att partnen är tillfällig. Men hormonerna är ju inte så kraftiga i verkan att du inte kan styra över ifall du ska vara med den tillfällige älskaren fler gånger. Hormonerna är inte hypnotiska.

• Anonym (Widja)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 07:48:25 följande:

Intressanta svar så långt, tack.

För att ge förklaring på själva frågan från mitt perspektiv, vi, jag och min sambo, har pratat om att bjuda in en extra man i vårt sovrum, just nu bara i fantasin och det triggar oss båda. Jag funderar på risken om detta tes stämmer, dvs att om min sambo har sex med en ny man, att hon knyter ett extra starkt band med honom som skulle kunna ställa till det i hennes hjärna så att säga och att hon vill fortsätta träffa honom eller rent av enbart träffa honom. 

Det är ju alltid en risk, men det är inte bindningshormonet som "tar över" i så fall.

Bindningshormonet uppkommer om det finns en kroppslig kontakt med någon annan som upplevs som positiv. Det är ingen stark drog.
Svar på tråden Stämmer detta?