Inlägg från: Anonym (Ja du) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja du)

Vad gör man efter en otrohet?

Hej Ts, du vill veta hur en som varit otrogen bör handla efter att denne varit otrogen? Har otroheten blivit uppdagad? Eller är det något du mest tror? 

• Anonym (Ja du)
    Anonym (Ja du) skrev 2025-03-30 18:33:37 följande:

Hej Ts, du vill veta hur en som varit otrogen bör handla efter att denne varit otrogen? Har otroheten blivit uppdagad? Eller är det något du mest tror? 

Jag svarar på min egen fråga då TS verkar ha annat för sig, skratt. 

Om otroheten uppdagas av respektive så bör den otrogna come clean. Erkänna och ta konsekvenserna. Var det ett ons på fyllan kan man jobba sig förbi det. Är det en affär som pågått länge ja då skulle det vara svårt att fortsätta. Kanske terapi och att klippa allt med den man haft affären med fungerar. Parterapi kan fungera. Det krävs mkt jobb. Ovissheten och misstänksamheten får man leva med. Om det går. Om man nu väljer att fortsätta. Skulle den otrogna förneka och man väljer att tro på denne ja då får man släppa och gå vidare utan misstanke osv. Lättare sagt än gjort dock. 
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 22:20:42 följande:
    Jag menar i största allmänhet.  Kanske skulle jag snäva in det lite till dem som efter sin otrohet vill fortsätta sin relation med sin partner. 

Vi hoppar över de som varit otrogna som en väg ut ur en relation.
    Skrev mitt svar som svar på min egen fråga. Men vad vet jag? 
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 22:37:06 följande:
    Helt rätt.  Blev lite upptagen här en stund men nu är jag åter. Om du undrar så hade det absolut ingenting med min tråd att göra Ha Ha 

Du tar upp en viktig sak här tror jag. Att berätta allt oavsett hur smärtsamt det kan vara så har partnern rätt att få hela sanningen. Att försköna eller förneka gör det bara värre. Om partnern skulle fråga om han/hon var snygg så berätta att hen var skitsnygg. Om partner frågar om hen var bra i sängen så säg att hen var det.  

Då kommer också partnern att mer lita på att man verkligen vill fortsätta relationen trots att hen var snygg och bra i sängen. 
    Ja det är nog det bästa sättet. Men finns de som blå nekar också och då är det svårare. Eller ljuger och säger att man bara är bra vänner.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 23:48:38 följande:
    Nej, öppna förhållanden har inget med otrohet att göra, därför inledde jag min tråd med att göra klart att jag inte tror på dem. 

Men det finns självklart de som gör det och det är ju bra för dem. 

Jag skulle aldrig kunna ha en sådan relation eftersom jag tror på tvåsamheten i familjebildningen. Som jag ser det borde man sära på sig om man inte får vad man behöver i sin relation. 

Självklart är det bäst att inte vara otrogen alls, men det verkar ju ändå som om väldigt många är det åtminstone någon gång. Därför måste man kanske tänka på att det skulle kunna hända och vad man i så fall kan göra för att orsaka så lite skada som möjligt.  Kanske man själv inte är det men partnern kan ju det.  

Själv har jag funderat lite på hur jag skulle reagera om min man skulle vara otrogen. För det första skulle jag fråga om han ville fortsätta vårt äktenskap. Om han sade att det är vad han vill skulle jag vilja veta allt om otroheten. Varje liten detalj skulle jag vilja veta, som om jag vore en fluga på väggen i rummet med dem.

Sen skulle jag nog kunna bearbeta och acceptera vad som hänt. förutsatt att jag tror på att han verkligen vill fortsätta vårt äktenskap och att han älskar mig. 
    Jag förstår. En gång kan man kanske acceptera och gå vidare ifrån. Hur skulle du ställa dig till om din man hade haft en annan vid sidan av er relation i flera år? Skulle du kunna förlåta det? Och skulle du vilja veta eller välja att blunda? 
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-04 19:41:59 följande:

Jag tycker inte att svaret "att inte vara otrogen" är något riktigt svar på min fråga. Vad jag är intresserad av är vad man gör efter en otrohet?  Det är lika intressant vad man som otrogen gör som vad den som drabbats av otroheten gör. 

Vad man gör gemensamt för att rädda sin relation alltså.  Som de flesta nog vet räcker det inte att den som är otrogen visar ånger, den som blivit drabbad måste också bjuda till.  Efter vad jag läst i trådar här pratas det i stort sett enbart om vad den otrogne bör göra. Då har man inte riktigt förstått hur relationer fungerar.

Relationer har man gemensamt ansvar för, oavsett vem som felar har man ansvar för att hjälpa till att lag vad som blivit trasigt.

Förstår inte riktigt hur du menar? Den som blivit bedragen ska också bidra till lagning? Är det så du menar? 
    Ja antingen kickar man väl ut den otrogne om denne varit otrogen upprepade gånger. 
    Om man väljer att vara kvar får man ju hoppas det inte händer igen. Ställa krav. Rejäla krav. Men samtidigt inte älta sönder det hela. Och försöka lita på personen som förhoppningsvis gör allt för att vinna tillbaka förtroendet. Mycket hänger på personlighet. 
    Jag har själv haft en lång relation med en upptagen man där detta kom fram. Paret är unga utan barn, men valde att fortsätta. Dock vet inte den andre om den långa historiken mellan oss. Hade jag varit hon och vetat allt hade jag aldrig varit kvar. Särskilt inte när inga barn är med i bilden. Men alla är vi olika.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 19:31:05 följande:
    Du kanske skulle ägna lite tid åt biologiska och psykologiska studier innan du uttalade dig. 

Om min man skulle vara otrogen skulle jag inte utgå från att han inte älskade mig. utan slicka min sårade stolthet och göra vad som krävs för att vi skulle kunna gå vidare tillsammans. Det är i alla fall vad jag hoppas att jag kan göra. Skulle inte kasta bort allt vi har tillsammans för en otrohet. Förutsatt att min man fortfarande vill fortsätta med mig alltså.

Du har säkert en annan strategi
    Då måste jag fråga, om din man hade haft en annan kvinna vid sidan av erat äktenskap i flera år. Hur skulle du ställa dig då?
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 23:59:13 följande:
    Eftersom jag känner min man rätt så bra tror jag, så här. Då skulle han ha talat om för mig för länge sedan att han träffat någon annan och att han inte vill fortsätta vårt äktenskap.  Varför tror jag då det? Jo, vi har talat om detta och vi har lovat varandra att göra just detta. 

Ingen av oss vill leva i ett äktenskap där känslorna försvunnit. 

Vet inte om detta besvarar din fråga men så är det. Jag skulle inte kunna leva med någon som delar sin tid mellan mig och en annan kvinna. Detsamma gäller för min man.

Vi har talat om det rätt ofta eftersom jag möter på det här i mitt arbete så vi är nog mera förberedda än de flesta. Men som sagt när det gäller en enstaka otrohet utan känslor inblandade är jag ganska säker på att vi skulle klara av att gå vidare tillsammans.
    Men om känslorna inte försvunnit för den man är tillsammans med då? Om man älskar denne oerhört, men även vill ha den andra? Om man bara inte kan låta bli den andre? Varför kan det vara så? 
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?