• AlterEgon

Vad gör man efter en otrohet?

Inte vara otrogen alls.
    Funkar varje gång.

• Meddelande borttaget
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-04 19:41:59 följande:

Jag tycker inte att svaret "att inte vara otrogen" är något riktigt svar på min fråga. Vad jag är intresserad av är vad man gör efter en otrohet?  Det är lika intressant vad man som otrogen gör som vad den som drabbats av otroheten gör. 

Vad man gör gemensamt för att rädda sin relation alltså.  Som de flesta nog vet räcker det inte att den som är otrogen visar ånger, den som blivit drabbad måste också bjuda till.  Efter vad jag läst i trådar här pratas det i stort sett enbart om vad den otrogne bör göra. Då har man inte riktigt förstått hur relationer fungerar.

Relationer har man gemensamt ansvar för, oavsett vem som felar har man ansvar för att hjälpa till att lag vad som blivit trasigt.

Vad man ska göra gemensamt? Hur tänker du då? Vad ska han som blivit bedragen göra? Man står inför fullbordat faktum.

Plocka upp spillrorna, rädda vad som räddas kan, ta hand om sej själv o ev. barn, och försöka göra bättre val av partner i framtiden.

Och skicka ut den otrogna till den som hon bedrog en med.

Medvetet handling = konsekvenser passande valet.
  • AlterEgon

Så som sviken o bedragen ska.man alltså hjälpa till o rätta upp nån som saknar moral i sunt förnuft, empati och konsekvenstänk?

Är det så du tänker?

• AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 14:34:27 följande:
    Du missar helt.  

Om man vill rädda en relation, oavsett vilken kris det handlar om, måste man vara beredd att lyssna på varandra och inte kräva fullständig underkastelse av den andra parten, för att gå vidare. 

Du talar om empati och konsekvenser.  Empati förutsätter jag att alla som lever tillsammans också känner för varandra. Gör man inte det ska man inte leva i en relation över huvud taget. 

Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 

När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Jag skulle inte gå in i en relation med någon som saknade sunt förnuft. 

Jag talar alltså om vuxna relationer mellan mogna människor som vill leva tillsammans även i framtiden.
    Så du talar om vuxna personer, som vill rädda ett förhållande,där det fanns/ finns konsekvenstänk, empati, moral och sunt förnuft?

Borde man inte akta sej för en person som har allt ovan, men ändå är otrogen? Låter som nån typ av psykopat som har du t förnuft, konsekvenstänk, moral och nån typ av empati, men ÄNDÅ är otrogen o bedrar sin partner?

Jag tror att har man nån typ av ryggrad, och inte bara en sena som schlet hänger i, så avslutar man det förhållandet man är i för att INTE vara otrogen o bedra sin partner.

Så min tanke på den initiala frågan är: det gör man inte helt enkelt, om man är normal och frisk mentalt. 

Vill man ha ett sämre liv, en sämre partner, och gillar problem och hjärtesorg, absolut, vig ditt liv åt ett renoveringsobjekt, som inte har några problem med att knuffa dej utför ett stup, kapa broms ledningarna på din bil, och tömma ditt bankkonto.

Valet är fritt.
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:25:10 följande:
    Du menar väl inte att att man måste sakna sunt förnuft, konsekvenstänk, moral och empati för att vara otrogen?  Det kan hända fullt normala människor som lever i bra relationer, att dessa skulle vara psykopater är rent nonsens. Då skulle närmare 1/4 Sveriges befolkning skulle vara psykopater?
    Vad har då 3/4 av befolkningen som 1/4 saknar då? Tilfälle? Droger? Diagnoser? Självkontroll? Världens bästa ursäkt?
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:38:06 följande:
    Vad har detta med min trådstart att göra?  Om det är sant som skrivs i media att minst 25% av svenskarna varit otrogna någon gång i sina förhållanden/äktenskap, så visar detta att det inte är någon speciell typ av människa som är otrogen utan att det kan hända de flesta av oss. 

75% är inte otrogna och det är väl bra tycker jag. Varför skulle dessa ha en diagnos? tycker du
    Det som otrogna saknar, ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.

Och dom trogna har tillräckligt av något av ovanstående för att vara trogna.

Din trådstart: Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

Jo, låt bli. Kan dom inte, så är både frågan o svaren irrelevanta, då dom otrogna inte har ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.. för då skiter dom i att dom skapar sår till att börja med.
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-06 15:46:21 följande:

Jag var otrogen. Det var inga känslor inblandade med den dom jag var otrogen med. Det var lust, utforskade av min sexualitet och en person som jag  var otroligt attraherad av. 

jag berättade för min sambo vad jag hade gjort. Det var fruktansvärt och jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt om vad som hänt. Min sambo var knäckt och jag förstod hur mycket jag skadat personen i mitt liv. 

jag flyttade aldrig ut, barnen fick aldrig veta och vi försökte sköta detta så smidigt som möjligt. Jag försökte finnas där för min sambo. Efter några dagar så kunde vi prata och min sambo bestämde sig för att stanna och ge oss en ny chans. 

Jag har inga ursäkter för det vi gjorde och jag förstår inte hur jag kunde göra det jag gjorde. Det är kämpigt men jag kommer att göra allt för att finnas där och älska min sambo.

Vad var det som brast vi det tillfället som gjorde att du var otrogen, och som framöver kommer att hindra dej att göra det igen?

Någonstans gjordes ett val att vara otrogen, och någonstans kanske du kände att det var fel mot din sambo, därav erkännandet, vad kommer att påverka dina framtida val om otrohet, som inte fanns tidigare när det hände?
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 16:09:00 följande:
    Men då förstår du ju inte frågan.  Frågan utgår ju från att en otrohet skett.

Livet i en relation är inte helt lätt, man kommer att såra varandra på olika sätt och detta tar tar man hand om tillsammans. Tror  inte jag träffat någon som aldrig blivit sårad av sin partner, otrohet är en av många olika sätt att såra varandra på. 

Det finns gott om relationer där man sårat varandra med tex otrohet men man lägger detta bakom sig och går vidare tillsammans. Det är dessa jag vänder min fråga till.
    Ja, då fanns det tolkningsutrymme i frågan. Är den ställd till nån som varit otrogen och vad som gjort för att minimera den skada som förorsakat, då backar jag ur detta.

Min erfarenhet är att när man haft sönder tilliten, förtroende, drömmar och löften, så återstår bara trasiga reparerade saker.

Klart man kan bygga på ruinerna av allt detta, men det blir ett evigt renoveringsobjekt.

Men visst, kommer att kolla tråden vad de otrogna har för erfarenheter.

Tack o hej!
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 16:40:39 följande:
    Jag tror och egentligen vet jag att vad du varit med om inte är särskilt ovanligt. Ni är många som varit med om detta och som klarat av det.

Tror att om man verkligen älskar varandra så kan man klara av detta tillsammans.
    Jag tror att om man VERKLIGEN älskar varandra, hade man inte varit otrogen mot sin partner.

Älskar man någon vill man väll inte göra dim illa?
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 19:00:52 följande:
    Om man älskar varandra eller ej har sällan något med otrohet att göra. Medan det är en förutsättning för att kunna fortsätta tillsammans efter otrohet.  

Otrohet har ingenting med att man vill varandra illa att göra.

Det har helt andra biologiska orsaker som har med driften att blanda sina gener med flera att göra, ibland blir människan kidnappad av denna drift och kan inte stå emot.

Det finns biologiska teorier som försöker förklara varför otrohet förekommer. Evolutionärt sett kan otrohet ha varit en strategi för att öka chansen att sprida sina gener.

För män kan det innebära att ha fler avkommor genom att para sig med flera partners, medan kvinnor kan ha sökt genetisk variation eller säkerhet genom att ha relationer med flera män.

Vilket bullshit
  • AlterEgon
    Anonym (Ja du) skrev 2025-04-06 21:33:40 följande:
    Då måste jag fråga, om din man hade haft en annan kvinna vid sidan av erat äktenskap i flera år. Hur skulle du ställa dig då?
    Det var inte mitt fel! Det var mina gener som tvingade mej söka genetisk variation!
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 00:04:43 följande:
    Förstår du inte skillnaden mellan en enstaka otrohet och en relation med en annan så vet jag inte hur jag ska kunna svara på din fråga
    Att börja prata om gener och genetisk variation är verkligen att gripa efter halmstrån för att på något vis rättfärdiga hur den otrogna parten kunde göra valet att vara otrogen.

Jag ställde ingen fråga, utan gjorde ett ironiskt inlägg för att belysa hur absurt du skriver / tänker, så du är inget svar skyldig då din tråd uppenbarligen får ut på att försvara otrohet.

Nu har du växlat in på ett sidospår med att prata om enstaka otrohet för att ytterligare göra otroheten till en petitess.

Förstår att du vill skapa någon typ av tankebanan där otrohet ska förlåtas och slätas över för den otrognes skull, och att den bedragna ska känna ansvar för att läka såren / förhållandet.

I ditt arbete, som du nämner, hur många har köpt att den otrogne har genetik att skylla på?

Det är en fråga som du gärna får underbygga med fakta, du som påstår dej har ägnat tid åt biologiska och psykologiska studier.
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-07 14:56:25 följande:

Ibland är det svårt då min sambo är sårad och arg. säger saker när hen blir arg eller påmind och ibland får jag påminna att vi ska fördöka gå framåt istället för att gå tillbaka. Det är lätt för mig att säga så men det är för det bästa om min sambo vill vara kvar i relationen.
    jag försöker ge massor av närhet och bekräftelse ofta.
    Drar mig undan när jag märker att det är jobbigt för det är något som hen verkar behöva och låter hen komma till mig när man är redo. Eller så går jag dit efter ett tag.
    Det är inte lätt för den sårade säger också saker av ilska vilket jag förstår. Ibland får jag påminna att om vi ska vara i relation så måste hen bestämma sig för hen vill ha det. 

Vi gick på terapi men tyckte inte det gav något. Nu frågar vi ofta varsndra Hur vi mår, känner och tänker.

Så vad vill du din partner ska göra? Glömma att det hänt överhuvudtaget? Börja om på en ny kula så att säja?
  • AlterEgon

Man får höra ganska ofta att man måste släppa och gå vidare, och att det är enda vägen framåt. Innebörden i det undrar jag vad som otrogna lägger i det?

Ska det helst bara glömmas alltihopa?
    Allt ska gå tillbaka som det var innan otroheten?
    Typ, älska mej för den jag är, inte för vad jag gör?

Hur tänker dom otrogna att det ska hanteras efte otroheten?

Om den som blivit bedragen ska hjälpa till att läka såren, notera att det är den som blivit bedragen som rimligen har djupast sår, hur tänker den som varit otrogen att det rent praktiskt sk ske, för att läka sin bedragna partners sår?

Den som bidragit sin partner har väl knappast några sår att läka, men hur tänker dom?

• AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 12:16:15 följande:
    I princip ja eller att det ska inte finnas tydligt i vårt liv som det är nu. Jag förstår att det måste ältas och att jag ska ta ansvar och stå till svars för vad jag har gjort, Men väljer hen att leva med mig och fortsätta så måste vi på något sätt gå vidare och inte hålla det som har hänt levande. Men det kommer att ta tid och massa kärlek, gråt och tålamod. 
    Tack för ditt svar! Så glömma alltihopa o fortsätta som inget har hänt?
    Eller börja på ny kula med nya överenskommelser om vad ny tycker är ok och inte, lite som från början när ni blev ett par?
  • AlterEgon
    Fridolini skrev 2025-04-08 12:19:01 följande:

Tycker det är fegt att inte förlåta den otrogna

Om man förlåter, men justerar lite i framtidsplanerna, kanske inte satsar 100% på att det ska funka, utan kör lite med det som funkar just nu, är det rimligt och inte fegt?
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 15:08:57 följande:

Nej inte glömma för det har ju skett. Men tiden är det enda dom kommer att visa hur det kommer att gå. Även som man säger läka sår. Hen vill ha kvar mig och jag följer vågen och ser hur det går. 

upplever ändå att relationen känns mer kärleksfull än förut, hur sjukt det än låter. Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen. Men visst det är jobbigt och inget jag kommer undan med men det är väl så det ska vara.

Hade hen varit otrogen mot mig så hade jag inte velat veta. Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.

Jag fick själv upptäcka att min partner var otrogen, och det var absolut det värsta, att inte vara ärlig och gå bakom min rygg. Allt förtroende o tillit borta på samma sekund jag upptäckte det.

Allt vi haft tillsammans blev värdelöst, då det intet gick att vara säker på att det var äkta.

Avslutade förhållandet och gick vidare, då det kändes som om det inte fanns något att bygga på.

Men som du, berätta innan det uppdagades på något sätt, kanske hade gjort det möjligt att fortsätta,det visar trots allt nån typ av ärlighet.

Jag funderar ofta på hur man skulle kunna ha gjort, förstå hur min partner kunde göra detta, vad var det som klickade i denna person som trots allt är en av de förståndigaste, klokaste, empatiska kvinnor jag känt.

Bra gjort att berätta o står för dina handlingar!

Kämpa på med ert förhållande, önskar er båda allt gott!
  • AlterEgon
    Anonym (H) skrev 2025-04-09 17:49:00 följande:

För att kunna gå vidare efter en otrohet, tror jag att det är viktigt att verkligen förlåta och att detta inte tas upp i tid och otid. Men visst, det kan säkert ta sin tid för många att återfå tilliten. Men jag tror ändå man måste bestämma sig - förlåta eller lämna. Men jag tror generellt att många säger att de skulle lämna - men jag tror ffa med ålder så kan man vara av annan åsikt. Och jag tror tyvärr också att många med åsikt att lämna på stört, har blivit bedragna i ovetskap då otrohet inte är helt ovanligt. 

Instämmer delvis, förlåta är en sak, att dra upp det hela tiden en annan sak.
    Att man måste bestämma sej håller jag helt klart med om. Båda i förhållandet drar bara ut på lidandet med att leva i osäkerhet.
    Att ålder skulle påverka tror jag inte, mer att man vet vad man har, men inte vad man får. Är man äldre så är urvalet tunnare på marknaden. Dom som är något att ha, är redan upptagna. och att själv upptäcka ett svek, istället för att sveket erkänns, är definitivt mycket värre. Då tvivlar man på allt, och sveket har flera bottnar.

Förlåta behöver ju inte betyda att allt ska bli som förut. Förlåt, men var beredd. Sätt dej inte i en situation där du är låst och inte har möjligheten att agera, om/ när det händer igen.
  • AlterEgon
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 10:21:43 följande:

Om jag tog ett tillfälligt snedsteg skulle jag inte berätta det för min fru. Jag skulle behandla det som andra misstag i livet - grunna en del på det, analysera det, och förlåta mig själv. Sen försöka att inte tänka på det. Se det som en av alla saker som kan hända i livet.

Så skonas både jag och hon.

Så om din fru gör samma sak, 2-3 gånger i månaden det är alltså skonsamt att inte berätta då?

Låter som en ynnest att slippa veta sanningen med ditt resonemang.

Kanske till och med ett försök att vara snäll o omhändertagande att skona frugan från vetskapen.

Och kalla det för misstag tycker jag är att skönmåla det hela. "Saker som kan hända i livet". Hoppsan, kanske dina barn har en annan far? Jaja, sånt kan hända.
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?