Inlägg från: Anonym (Syndaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syndaren)

Vad gör man efter en otrohet?

Jag var otrogen. Det var inga känslor inblandade med den dom jag var otrogen med. Det var lust, utforskade av min sexualitet och en person som jag  var otroligt attraherad av. 

jag berättade för min sambo vad jag hade gjort. Det var fruktansvärt och jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt om vad som hänt. Min sambo var knäckt och jag förstod hur mycket jag skadat personen i mitt liv. 

jag flyttade aldrig ut, barnen fick aldrig veta och vi försökte sköta detta så smidigt som möjligt. Jag försökte finnas där för min sambo. Efter några dagar så kunde vi prata och min sambo bestämde sig för att stanna och ge oss en ny chans. 

Jag har inga ursäkter för det vi gjorde och jag förstår inte hur jag kunde göra det jag gjorde. Det är kämpigt men jag kommer att göra allt för att finnas där och älska min sambo.

• Anonym (Syndaren)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 16:04:57 följande:
    Vad var det som brast vi det tillfället som gjorde att du var otrogen, och som framöver kommer att hindra dej att göra det igen?

Någonstans gjordes ett val att vara otrogen, och någonstans kanske du kände att det var fel mot din sambo, därav erkännandet, vad kommer att påverka dina framtida val om otrohet, som inte fanns tidigare när det hände?

Vi hade det inte bra trots att vårt sexliv var bra. Vi jobbade inte på förhållandet och jag var olycklig. 

jag har inte varit med många sexuellt då jag träffade min sambo i ung ålder. Men träffade denna andra personen av en slump och det slog gnistror. Den här nya personen var på och jag gillade känslan av åtrå och passion.

Men jag mådde dåligt. Jag älskar min sambo och det som kommer hindra mig är att göra samba dumma misstag det är att minnas hur jag förstörde min sambo och krossade all tillit.
    Nu jobbar vi på vårt förhållande och det gjorde vi inte förut. Tanken på att förlora allt bra.
    samtidigt är vi starkare nu än förut men det är tufft.

• Anonym (Syndaren)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Har flera gånger påtalat att det är bådas ansvar att se till att relationen fungerar om de är överens om att fortsätta tillsammans. Är de inte överens om detta ska de ju självklart inte fortsätta. Man kan väl säga att det då är fritt fram att utsew syndabockar.

Så åter igen, det är bedragarens ansvar att vara ärlig om vad som har skett och svara på alla frågor den bedragne ställer.

Sen är det den bedragne´s ansvar att lyssna.

Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.

Ibland är det svårt då min sambo är sårad och arg. säger saker när hen blir arg eller påmind och ibland får jag påminna att vi ska fördöka gå framåt istället för att gå tillbaka. Det är lätt för mig att säga så men det är för det bästa om min sambo vill vara kvar i relationen.
    jag försöker ge massor av närhet och bekräftelse ofta.
    Drar mig undan när jag märker att det är jobbigt för det är något som hen verkar behöva och låter hen komma till mig när man är redo. Eller så går jag dit efter ett tag.
    Det är inte lätt för den sårade säger också saker av ilska vilket jag förstår. Ibland får jag påminna att om vi ska vara i relation så måste hen bestämma sig för hen vill ha det. 

Vi gick på terapi men tyckte inte det gav något. Nu frågar vi ofta varsndra Hur vi mår, känner och tänker.

• Anonym (Syndaren)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 15:06:54 följande:
    Varför slutade ni med terapin när den behövs som mest?
    Vi kände att det inte gav något, min sambo kände så. Kanske var en dålig terapeut kanske, men hen ville inte dit. Det viktigaste verkar vara att visa att jag älskar min sambo så mycket som jag kan, det är då hen utrycker det.
  • Anonym (Syndaren)
    AlterEgon skrev 2025-04-07 17:53:15 följande:
    Så vad vill du din partner ska göra? Glömma att det hänt överhuvudtaget? Börja om på en ny kula så att säja?
    I princip ja eller att det ska inte finnas tydligt i vårt liv som det är nu. Jag förstår att det måste ältas och att jag ska ta ansvar och stå till svars för vad jag har gjort, Men väljer hen att leva med mig och fortsätta så måste vi på något sätt gå vidare och inte hålla det som har hänt levande. Men det kommer att ta tid och massa kärlek, gråt och tålamod. 
  • Anonym (Syndaren)
    Anonym (Fungerar inte) skrev 2025-04-07 23:42:40 följande:
    Det där kommer ligga som ett moln över relationen. Ibland försvinner molnet och det känns bra, sedan kommer molnet tillbaka.

Handlar om spärrar och impulskontroll.
    Förhoppningsvis kommer detta molnet att försvinna med tiden.
  • Anonym (Syndaren)
    AlterEgon skrev 2025-04-08 12:19:24 följande:
    Tack för ditt svar! Så glömma alltihopa o fortsätta som inget har hänt?
    Eller börja på ny kula med nya överenskommelser om vad ny tycker är ok och inte, lite som från början när ni blev ett par?

Nej inte glömma för det har ju skett. Men tiden är det enda dom kommer att visa hur det kommer att gå. Även som man säger läka sår. Hen vill ha kvar mig och jag följer vågen och ser hur det går. 

upplever ändå att relationen känns mer kärleksfull än förut, hur sjukt det än låter. Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen. Men visst det är jobbigt och inget jag kommer undan med men det är väl så det ska vara.

Hade hen varit otrogen mot mig så hade jag inte velat veta. Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.

• Anonym (Syndaren)
    Fridolini skrev 2025-04-08 12:19:01 följande:

Tycker det är fegt att inte förlåta den otrogna

Jag vet inte om du är ironisk eller vad. Jag har full förståelse om min sambo inte velat fortsätta och försöka förlåta mig. 

Jag kämpar men får se hur det slutar.

• Anonym (Syndaren)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-08 18:33:34 följande:
    "Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen"

Varför kallar man ett medvetet fel för misstag?
    och om man skulle ha ändrat på något, varför är det halvsanningen "Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.", det hade sparat en hel del lidande för dej också och inte otroheten?
    Ja det är väl så. Det hade varit Enklare än att stå till svars för min familj och vänner ren förödmjukelse. Men att gå och bära på denna mörka hemligheten var inte heller lätt. Det åt upp mig inifrån. 

Alternativet att inte berätta och försöka vara en bättre hälft till min sambo. Men som sagt jag hade inte velat veta om hen var otrogen mot mig. Varför skulle jag vilja veta det?
    Men jag vet att ärlighet varar längst och det är viktigt för min sambo så det var enda alternative.
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?