Inlägg från: Anonym (Delat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Delat)

Börjar monogami och tvåsamhet bli "inne" igen?

Tvåsamhet har varit norm. Men i Sverige t ex. Är det ju väldigt vanligt att folk bor ensamma, flest singel hushåll. Nu är väl en del av dessa i särbo relationer.

Och det börjar bli vanligare med folk som slutar dejta har jag märkt av och tappar intresse för romantiska relationer. Är väl inte så ovanligt med det numera.

Dessutom såg jag i en annan tråd, att någon skrivit om att allt fler kvinnor väljer bort barn. Att det ligger på ungefär 25% nu. Så även det verkade vanligare.

Sen kan man ju fråga sig hur framgångsrikt det är. Det är sjukt mycket varannan vecka föräldrar och en hel del skilsmässor. Så det är väl ingen vidare reklam för just tvåsamhet och familj.

Det verkar vara lite mer spridda skurar numera i samhället.

• Anonym (Delat)
    Tecum skrev 2025-03-30 17:24:21 följande:

Monogamin har aldrig varit "ute", den är fortfarande norm och det är relativt få men högljudda personer som lever på ett annat sätt. Monogamin finns i våra gener och kommer att vara norm under överskådlig framtid. Däremot ser monogamin annorlunda ut och är seriell istället för livslång, det är okej att byta partner men man är monogam med varje partner.

Men det stämmer att ungdomar är mer konservativa idag, man vill tillbaka till gamla könsroller där mannen är drivande i dejting, tjejen mer feminin, man vill ha färre sexpartners som singel och att gifta sig står högre i kurs än samboliv.

Det är inte vad som visar sig bland kvinnor dock. Allt fler verkar t ex avstå barn. Och jag tror inte att dom flesta kvinnorna ör sugna på att gå tillbaka till ideal som 1800 talet. Om vi nu ska tala traditionella könsroller.

Detta är en våg som sveper igenom Europa bland främst höger konservativa män och extremister med USA i spetsen. Män blir alltid nojiga när dom tycker att dom håller på att tappa kontrollen och makten. För män handlar det om att kontrollera kvinnor. När det inte går. Då måste man förtrycka kvinnor och börja ta ifrån deras rättigheter. Det har börjat i USA redan.

Dom flesta kvinnor som är friska I huvudet och vet sitt eget värde som människa. Vill inte ha med dessa hatiska och kontrollerande män att göra. 
Svar på tråden Börjar monogami och tvåsamhet bli "inne" igen?