• Anonym (undrar)

Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?

Ville inte skriva "schizofren" i rubriken, jag vet inte om det är ok att säga så nuförtiden. En del blir ju väldigt upprörda om man säger att man är autist/isk, så tänkte att det kanske är fel att säga att man "är schitzofren". Upplys mig i så fall! Plus tänkte också på det som förr kallades personlighetsklyvning, jag tror att jag hört att det kalla något annat nuförtiden, men vet inte vad. 

Men hur vet man om man det, eller om man är galen, eller bara är konstig?

Jag vet ibland inte om jag pratar för mig själv eller om jag hör röster. Ibland vet jag inte ens om mina känslor är mina eller om de tillhör fiktiva karaktärer jag skapat, medvetet eller omedvetet. 

Jag vet helt enkelt inte om jag är sjuk, galen eller bara konstig. Hjälp!

• Svar på tråden Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?
  • Anonym (nuftig)

Det kan man inte veta förrän en kvalificerad läkare/psykiatriker har utrett en och ställt en diagnos.

Om du känner dig störd av din inre mono/dialog och andra tycker att du beter dig konstigt är det kanske dags att göra en sådan utredning?

• Anonym (qwerty)
    Anonym (undrar) skrev 2025-03-30 19:31:46 följande:
    Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?

Ville inte skriva "schizofren" i rubriken, jag vet inte om det är ok att säga så nuförtiden. En del blir ju väldigt upprörda om man säger att man är autist/isk, så tänkte att det kanske är fel att säga att man "är schitzofren". Upplys mig i så fall! Plus tänkte också på det som förr kallades personlighetsklyvning, jag tror att jag hört att det kalla något annat nuförtiden, men vet inte vad. 

Men hur vet man om man det, eller om man är galen, eller bara är konstig?

Jag vet ibland inte om jag pratar för mig själv eller om jag hör röster. Ibland vet jag inte ens om mina känslor är mina eller om de tillhör fiktiva karaktärer jag skapat, medvetet eller omedvetet. 

Jag vet helt enkelt inte om jag är sjuk, galen eller bara konstig. Hjälp!

Jag tycker det är bra att du ställer de frågorna. Ta kontakt med en öppen psykiatrisk mottagning i din kommun och boka en tid, så får du prata med en utbildad person som kan utreda.

Och, det är helt ok att använda ordet schizofren om man är det.
    Lycka till.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (nuftig) skrev 2025-03-30 19:42:08 följande:

Det kan man inte veta förrän en kvalificerad läkare/psykiatriker har utrett en och ställt en diagnos.

Om du känner dig störd av din inre mono/dialog och andra tycker att du beter dig konstigt är det kanske dags att göra en sådan utredning?

Kanske det, men det känns väldigt bakvänt. 

"Hej, jag vet inte om jag har problem, men ni kanske kan utreda lite ändå. Det tar säkert inte upp tid och pengar förån de som verkligen behöver det."
  • Anonym (undrar)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-30 19:42:18 följande:
    Jag tycker det är bra att du ställer de frågorna. Ta kontakt med en öppen psykiatrisk mottagning i din kommun och boka en tid, så får du prata med en utbildad person som kan utreda.

Och, det är helt ok att använda ordet schizofren om man är det.
    Lycka till.
    Min brorsa har stått i kö för annan utredning hos öppenpsyk i tre år. När han hörde efter i januari hur det går att få en tid svarade de att om ingenting kommer emellan de som redan står i kö har han en till till 2027-2028. Själv har jag redan en annan diagnos, så de tänker säkert bara att jag får klara mig på den.

Ok, bra, då vet jag att det är ok i alla fall.
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (undrar) skrev 2025-03-30 19:52:03 följande:
    Min brorsa har stått i kö för annan utredning hos öppenpsyk i tre år. När han hörde efter i januari hur det går att få en tid svarade de att om ingenting kommer emellan de som redan står i kö har han en till till 2027-2028. Själv har jag redan en annan diagnos, så de tänker säkert bara att jag får klara mig på den.

Står din bror i kö för en neuropsykiatrisk utredning (autism eller ADHD)? De köerna kan vara väldigt långa för vuxna personer. Psykiatrin har dåligt med resurser.

Om man däremot själv misstänker att man har schizofrena eller disassociativa symtom ("personlighetsklyvning"), så kan man få en snabbare tid. 

Neuropsykiatriska funkltionsnedsättningar är inga sjukdomar, utan man fungerar på ett lite annat sätt att än de flesta andra. Medan schizofreni är en sjukdom, och därför kan man behöva behandling för det direkt, och då får man tid snabbare.

Om man har autism så har man oftare lite svårare att titta inåt och få ordning på känslorna, var de kommer ifrån och så. 

Så jag råder dig till samma sak som de andra som har skrivit här i tråden. Kontakta psykiatrin och be om en tid för att du undrar över en del saker som tankar/röster. Så får du hjälp att reda ut det hela och slipper gå omkring och oroa dig och undra. Stå på dig om de är tveksamma till att ge dig en tid!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (undrar) skrev 2025-03-30 19:52:03 följande:

Då kan han omöjligen ses som allvarligt sjuk? 
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-30 20:46:00 följande:
    Då kan han omöjligen ses som allvarligt sjuk? 
    Om det är en autism eller ADHD-utredning ssom är aktuell, så är det en funktionsnedsättning, ingen sjukdom. Men det kan förstås medföra stora problem i vardagslivet.

Om någon däremot exempelvis är självmordsbenägen, gör självskador, är psykotisk (har svårt att stanna i den vanliga verkligheten), eller får panikattacker så att de hela tiden åker till akutmottagningen, så anses de vara psykistriskt sjuka och får förtur till psykiatrisk vård.

Psykiatrin har så väldigt dåligt med resurser, så att även om en person lider och behöver en utredning om ADHD eller autism, så får de vänta när det finns akut sjuka människor. Det är grymt, men så ser det ut idag inom vuxenpsykiatrin.
  • Anonym (Petra)

Schizofreni är en sjukdom som i enstaka fall kan ge upphov till kluven personlighet. Numera finns medicin så att många med schizofreni kan leva helt ok liv. 

Om man har tecken på sjukdom, som du har, är det viktigt att söka vård och få utrett vad som är orsaken till ens problem så att man så fort som möjligt kan få hjälp och inte bli sämre. 

Jag känner en som haft psykos några gånger. Det är otäckt men med rätt medicin kan man bli bra igen. Så sök vård. Berätta utförligt om dina symptom. 

Jag har en närstående som drabbades av en psykosliknande sjukdom och ja, hen blev ju galen, så att säga, men med rätt medicin började hjärnan fungera som den skulle igen. 

• Anonym (Sinta)
    Anonym (Petra) skrev 2025-03-31 08:35:48 följande:

Schizofreni är en sjukdom som i enstaka fall kan ge upphov till kluven personlighet. Numera finns medicin så att många med schizofreni kan leva helt ok liv. 

Om man har tecken på sjukdom, som du har, är det viktigt att söka vård och få utrett vad som är orsaken till ens problem så att man så fort som möjligt kan få hjälp och inte bli sämre. 

Jag känner en som haft psykos några gånger. Det är otäckt men med rätt medicin kan man bli bra igen. Så sök vård. Berätta utförligt om dina symptom. 

Jag har en närstående som drabbades av en psykosliknande sjukdom och ja, hen blev ju galen, så att säga, men med rätt medicin började hjärnan fungera som den skulle igen. 

Kluven personlighet är dissociativ identitetsstörning. Men det tycker jag inte att det låter som Trådstartaren har. 
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Sinta) skrev 2025-03-31 08:52:48 följande:
    Kluven personlighet är dissociativ identitetsstörning. Men det tycker jag inte att det låter som Trådstartaren har. 
    Håller med. 
Svar på tråden Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?