Inlägg från: Anonym (Sinta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sinta)

Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?

Anonym (undrar) skrev 2025-03-30 19:52:03 följande:
    Min brorsa har stått i kö för annan utredning hos öppenpsyk i tre år. När han hörde efter i januari hur det går att få en tid svarade de att om ingenting kommer emellan de som redan står i kö har han en till till 2027-2028. Själv har jag redan en annan diagnos, så de tänker säkert bara att jag får klara mig på den.

Ok, bra, då vet jag att det är ok i alla fall.
    Står din bror i kö för en neuropsykiatrisk utredning (autism eller ADHD)? De köerna kan vara väldigt långa för vuxna personer. Psykiatrin har dåligt med resurser.

Om man däremot själv misstänker att man har schizofrena eller disassociativa symtom ("personlighetsklyvning"), så kan man få en snabbare tid. 

Neuropsykiatriska funkltionsnedsättningar är inga sjukdomar, utan man fungerar på ett lite annat sätt att än de flesta andra. Medan schizofreni är en sjukdom, och därför kan man behöva behandling för det direkt, och då får man tid snabbare.

Om man har autism så har man oftare lite svårare att titta inåt och få ordning på känslorna, var de kommer ifrån och så. 

Så jag råder dig till samma sak som de andra som har skrivit här i tråden. Kontakta psykiatrin och be om en tid för att du undrar över en del saker som tankar/röster. Så får du hjälp att reda ut det hela och slipper gå omkring och oroa dig och undra. Stå på dig om de är tveksamma till att ge dig en tid!
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-30 20:46:00 följande:
    Då kan han omöjligen ses som allvarligt sjuk? 
    Om det är en autism eller ADHD-utredning ssom är aktuell, så är det en funktionsnedsättning, ingen sjukdom. Men det kan förstås medföra stora problem i vardagslivet.

Om någon däremot exempelvis är självmordsbenägen, gör självskador, är psykotisk (har svårt att stanna i den vanliga verkligheten), eller får panikattacker så att de hela tiden åker till akutmottagningen, så anses de vara psykistriskt sjuka och får förtur till psykiatrisk vård.

Psykiatrin har så väldigt dåligt med resurser, så att även om en person lider och behöver en utredning om ADHD eller autism, så får de vänta när det finns akut sjuka människor. Det är grymt, men så ser det ut idag inom vuxenpsykiatrin.
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (Petra) skrev 2025-03-31 08:35:48 följande:

Schizofreni är en sjukdom som i enstaka fall kan ge upphov till kluven personlighet. Numera finns medicin så att många med schizofreni kan leva helt ok liv. 

Om man har tecken på sjukdom, som du har, är det viktigt att söka vård och få utrett vad som är orsaken till ens problem så att man så fort som möjligt kan få hjälp och inte bli sämre. 

Jag känner en som haft psykos några gånger. Det är otäckt men med rätt medicin kan man bli bra igen. Så sök vård. Berätta utförligt om dina symptom. 

Jag har en närstående som drabbades av en psykosliknande sjukdom och ja, hen blev ju galen, så att säga, men med rätt medicin började hjärnan fungera som den skulle igen. 

Kluven personlighet är dissociativ identitetsstörning. Men det tycker jag inte att det låter som Trådstartaren har. 
  • Anonym (Sinta)

Jag tycker i och för sig inte att det som Trådstartaren  beskriver låter som någon klockren schizofreni heller. Men jag tycker ändå att Trådstartaren ska försöka få en tid på psykiatrin och få det hela utrett. Vi kan inte gissa här. 

På psykiatrin har de utförliga manualer att följa som ka skilja på olika svårigheter. Det kan vara något helt annat eller inget speciellt alls som TS upplever..

• Anonym (Sinta)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-31 16:45:57 följande:
    Ja och det är ju det jag menar? om man anses allvarligt sjuk så får man tid direkt och inte om några år liksom, då ligger man långt ner på prioriteringslistan. Så då kan vi nog utesluta något allvarligare tillstånd. 
    Jamen den utredning och den väntelista som just det argumentet gällde handlade ju om Trådstartarens BROR.
    Trådstartaren har inte blivit bedömd av psykiatrin för de saker som hon upplever.

En psykiatriker har gett råd till Trådstartaren i ett inlägg här på Familjeliv. Jag vill lägga till en sak i hennes beskrivning av oroande symtom:

Om du upplever röster som ger direkta order till dig att du ska göra vissa saker eller som kritiserar dig hårt, så ska du också söka en tid hos psykiatrin.

Jag tycker att det är svårt att ge råd utifrån kortfattade beskrivningar, särskilt om personen som det gäller kan ha svårt med introspektion. Det är alltid bra att få en direktkontakt med vården.
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (undrar) skrev 2025-03-31 19:19:10 följande:

Så här har det låtit hemma hos mig idag, bland annat:

Någon annan: Har du ätit något idag?
    Jag: Inte än.
    Någon annan: Gör det. Om du diskar sen och går en prommenad så får du en pepparkaksmuffins.
    Jag: Ok. 
    *fixar mat. diskar*
    Någon annan: Glöm inte att ta fram en pepparkaksmuffins ur frysen.
    Jag: Jag är ganska barnslig, eller hur? *rotar i frysen*
    Någon annan: Kanske, men det kan man behöva ibland

Det du skriver skulle kunna  vara vad man kallar en vanlig inre dialog. Plötsligt kan tanken  "det är tvättid idag" dyka upp. Och då liksom svarar man på den med  att börja tänka kring det "nu ska jag gå igenom kläderna här, för att se om någon av dem ska med i tvätten". Inget konstigt med det. 

Men om du känner dig osäker så tror jag att ett samtal med någon i psykiatrin kan hjälpa. Det kan räcka med ett samtal, där de kan gå lite djupare än vad som man kan göra här i en chatt.

Det känns osäkert för mig att bedöma något besttämt nu här i Familjeliv, utan att ha någon möjlighet att samtala med dig.

Ring och be om en tid. Det gör ju inget om du får vänta ett tag, bara du får en kontakt. 
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (undrar) skrev 2025-04-01 17:57:26 följande:
    Ingen aning, det är ju det jag undrar.
    Jag tror att du ändå ska fråga psykiatrin. Men jag tror inte att det är någon fara med det som du beskriver!

Att föra en inre dialog med sig själv är inte ovanligt.

Man kanske tänker "du får inte glömma att köpa potatis". Sedan svarar man genom att tänka exempelvis "Jag ska komma ihåg att köpa potatis och gurka". 
  • Anonym (Sinta)
    Anonym (SkolSköterskansViktKontrollant) skrev 2025-04-02 23:02:32 följande:

Det där är lite individual, det finns många olika symptom som påminner om liknade psykiatriska diagnoser som ni nämnt, skitzofreni är en grad av ska vill kalla det medvetande ( för i realitetens ska den skilja sig mellan människor ) det är när den inte går att separera mellan individer som det blir lite svårare dvs en frekvens kan vara okej på en plats mellan tex människor / it / radio / tv-å etc, men helt fel någonstans, där måste individen veta själv om andra skadar en eller känns pressande Obehagligt. 

Det är viktigt att ta avstånd från viss sens moral som kan kännas kränkande, annars skadas en trygg igenkänd anknytning dem allra flesta har redan inprogrammerat sedan kanske barnsben. 

Ibland är psykiatrin fel, ibland handlar det om brott. 

Det här är väldigt oklart skrivet.
Svar på tråden Hur vet man om man är sjuk, galen, eller bara konstig?