Valde
Hej
Vad tycker ni om namnet Valde? Det är ju en kortform av Valdemar men jag tycker det funkar som eget namn?
Jag har så svårt att hitta namn jag gillar, allt känns uttjatat.
Hej
Vad tycker ni om namnet Valde? Det är ju en kortform av Valdemar men jag tycker det funkar som eget namn?
Nja, inte riktigt i min smak.
Hej
Personligen tycker jag att ett sådant namn som har en egen betydelse som ord liksom blir "öppet mål" för skämt, dryga kommentarer och mobbning.
Skulle föreslå att ni Valde bort det namnet.
Hej
Personligen tycker jag att ett sådant namn som har en egen betydelse som ord liksom blir "öppet mål" för skämt, dryga kommentarer och mobbning.
Skulle föreslå att ni Valde bort det namnet.
Nu antar jag att namnet uttalas "Vall-de" och inte som verbet "valde"? För i så fall blir likheten aldrig ett problem annat än i text, utan det kommer att uppfattas som sin egen grej.
Vet detta av erfarenhet eftersom jag själv har ett sådant namn (som kan feluttalas när någon som är obekant med namnet läser det, men som aldrig blir fel när jag presenterar mig). Vissa kanske skulle tycka att det är djupt traumatiskt att bli uppropad med fel uttal av skolvikarien/sportfunktionären/läkaren, men jag vill påstå att det är karaktärsdanande, haha.
Jag gillar Valde. Tycker inte att det låter som ett smeknamn - tänker inte på Valdemar - utan det känns som ett namn, kort och gott.
Fint namn och lite ovanligt. Uttalar ni namnet med ett kort "a" så tänker man ju inte på verbet "valde" heller. Kör på!
Jo jag förstår också att det nog är tänkt att uttalas "Vallde", men stavas det inte med två L så kommer första instinkten när man läser namnet högt, klasslistor och liknade, alltid vara att uttala det "valde". Som i ett val man gjort. Han kommer få rätta folk mycket på uttal och sannolikt bli föremål för en hel del dumma skämt pga namnet.
Tipsar om Valdar. Ett gammalt fornnordiskt namn.