Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Valde

spöke skrev 2025-04-15 11:42:43 följande:

Tipsar om Valdar. Ett gammalt fornnordiskt namn.

Eller Vidar. Det finns många fina namn. Hjalmar, Ville, Arvid osv. Personligen tycker jag att namnet Valde är att krångla till det onödan. Folk som ser det i text kommer att uttala fel eller inte förstå att det är ett namn osv. Onödigt, tycker jag personligen. Känns mer som att föräldern vill sticka ut och synas. Det bästa för barnet tror jag är ett någorlunda vedertaget namn som "alla" vet hur det uttalas. Ett namn som man slipper förklara eller bokstavera. Ett namn som "bara är" liksom. "Hej, jag heter Anders" och så är det inte mer med det. Ett sånt namn hade jag helst velat ha. Man ska liksom ha namnet ett helt liv och man kommer ha en massa andra problem att tampas med... Så när man gör val åt sina barn så tycker jag att man bör försöka underlätta så mycket som möjligt och undvika fler bekymmer än nödvändigt. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nej) skrev 2025-03-31 00:48:51 följande:

Jo jag förstår också att det nog är tänkt att uttalas "Vallde", men stavas det inte med två L så kommer första instinkten när man läser namnet högt, klasslistor och liknade, alltid vara att uttala det "valde". Som i ett val man gjort. Han kommer få rätta folk mycket på uttal och sannolikt bli föremål för en hel del dumma skämt pga namnet. 

Precis så tänker jag. 
  • Anonym (Nja)

Valter är ett fint namn tycker jag. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Jodå) skrev 2025-04-15 15:45:42 följande:

Valde ni Valde eller valde ni bort det förslaget?

Valde du din tråkiga humor eller härmar du bara vad andra redan skrivit? 
Svar på tråden Valde