• Cheers

Jag är emot sommartid

Jag tycker inte att det är bra med sommartid. Jag gillar när det är ljust på morgonen när jag går till jobbet.

Vad ska jag ha dagsljuset till när jag kommer hen till lägenheten på kvällen?

Ja men många bor ju i villa och kan sitta i trädgården när de kommer hem. Men det är ju inga som sitter i trädgården efter jobbet vid sex-sjutiden på kvällen för att njuta av dagsljuset. Kolla själva! Inga.

Nej, bort med den fåniga sommartiden som rubbar det normla dygnet.

• Svar på tråden Jag är emot sommartid
  • Anonym (Mamma Mu)

Håller med!
    Tror faktist att majoriteten av befolkningen inte njuter så nämnvärt mycket av kvällssolen då de flesta är låsta med middag, nattning och läxor etc på kvällarna och ändå inte kommer att njuta, ta vara av ljuset.
    Känner att jag blir så mycket piggare av ljuset på morgonen då jag ofta stiger upp vid 05.30.
    Tar man medicin så rubbas det också och blir konstigt flera veckor innan kroppen är i balans.
    Tror faktist att det gör mer skada än nytta i kroppen att ändra tider hit och dit.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2025-03-31 13:13:19 följande:

Håller med!
    Tror faktist att majoriteten av befolkningen inte njuter så nämnvärt mycket av kvällssolen då de flesta är låsta med middag, nattning och läxor etc på kvällarna och ändå inte kommer att njuta, ta vara av ljuset.
    Känner att jag blir så mycket piggare av ljuset på morgonen då jag ofta stiger upp vid 05.30.
    Tar man medicin så rubbas det också och blir konstigt flera veckor innan kroppen är i balans.
    Tror faktist att det gör mer skada än nytta i kroppen att ändra tider hit och dit.

Fast inget hindrar dig från att gå upp 04,30 istället. 
  • Cheers
    Auriela skrev 2025-03-31 11:27:01 följande:
    Du har verkligen rätt där, men folk är som besatta av att det ska vara ljusa sommarkvällar som de brukar säga...
    Ja, jag tror att det finns en slags moralism i det hela också: JAG har minsann inga problem att gå upp på morgonen...
  • Cheers
    Laboratoriet skrev 2025-03-31 15:48:11 följande:

Jag håller med! 

Jag gillar medhåll...

Glad
  • Cheers
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-31 12:01:20 följande:
    Inget hindrar dig från att fortsätta med normaltid, dvs gå upp en timme tidigare än vad sommartiden är och gå och lägga dig en timme tidigare, om det fungerar med ditt arbete. 
    Så du menar att om jag normalt börjar kl åtta och går upp kl sex, men under sommartid går upp kl fem, egentligen, eftersom klockan är framflyttad en timme - så ska jag gå upp en timme tidigare, d.v.s. kl fem. Är du ett snille?
  • Cheers
    Cheers skrev 2025-03-31 16:02:39 följande:
    Så du menar att om jag normalt börjar kl åtta och går upp kl sex, men under sommartid går upp kl fem, egentligen, eftersom klockan är framflyttad en timme - så ska jag gå upp en timme tidigare, d.v.s. kl fem. Är du ett snille?
    En timme ridigare blir förstås kl. fyra. Vi är kanske båda snillen?...
  • Anonym (?)

Men jösses - det är en enda timme vid två olika tillfällen på ett helt år vi talar om.
    Hur kan det möjligtvis fucka upp hela vinter eller sommarsäsongen?
    Någon skrev om varma somrar som våra bostäder inte är anpassade för... vad har det med sommartid att göra?? Är väl snarare ett miljöproblem oavsett vad klockan är?

• Tremere

Det finns många argument för varför vi skall ha kvar sommar- normaltid (vintertid)

1. Bättre utnyttjande av dagsljuset
    Sommartid gör att fler vakna timmar sammanfaller med naturligt dagsljus, vilket kan minska behovet av artificiell belysning på kvällarna och därmed spara energi.
    På vintern gör normaltiden (standardtid) att morgnarna är ljusare, vilket kan vara viktigt för exempelvis skolbarn och yrkesarbetande.

2. Ökad utomhusaktivitet och fritid
    Längre ljusa kvällar under sommartid uppmuntrar till mer utomhusaktiviteter, sport och socialt umgänge.
    Ljuset kan bidra till ökat välmående och mindre stillasittande.

3. Trafiksäkerhet
    Statistik visar att fler olyckor sker i mörker. Genom att anpassa klockan efter dagsljuset kan vi minska risken för trafikolyckor, särskilt på morgnar och kvällar när många rör sig till och från arbete och skola.

4. Ekonomiska fördelar
    Branscher som turism, restaurang- och nöjesliv gynnas av längre ljusa kvällar, då människor är mer benägna att vistas ute och spendera pengar.
    Energibesparingar genom mindre användning av belysning (även om effekten i dag är mindre än tidigare, då LED-belysning är mer energisnål)

5. Biologisk anpassning
    Trots att många upplever omställningen som besvärlig, anpassar sig de flesta snabbt. En permanent normaltid skulle innebära mycket mörkare eftermiddagar under vintern, medan en permanent sommartid skulle ge väldigt mörka morgnar i vissa delar av världen, vilket kan påverka både produktivitet och hälsa.

6. Behov av internationell samordning
    Många länder har fortfarande tidsomställningar, och att ha samma system inom exempelvis EU och globalt kan underlätta för handel, transport och kommunikation.

• Anonym (?)
    Tremere skrev 2025-03-31 16:35:58 följande:

Det finns många argument för varför vi skall ha kvar sommar- normaltid (vintertid)

1. Bättre utnyttjande av dagsljuset
    Sommartid gör att fler vakna timmar sammanfaller med naturligt dagsljus, vilket kan minska behovet av artificiell belysning på kvällarna och därmed spara energi.
    På vintern gör normaltiden (standardtid) att morgnarna är ljusare, vilket kan vara viktigt för exempelvis skolbarn och yrkesarbetande.

2. Ökad utomhusaktivitet och fritid
    Längre ljusa kvällar under sommartid uppmuntrar till mer utomhusaktiviteter, sport och socialt umgänge.
    Ljuset kan bidra till ökat välmående och mindre stillasittande.

3. Trafiksäkerhet
    Statistik visar att fler olyckor sker i mörker. Genom att anpassa klockan efter dagsljuset kan vi minska risken för trafikolyckor, särskilt på morgnar och kvällar när många rör sig till och från arbete och skola.

4. Ekonomiska fördelar
    Branscher som turism, restaurang- och nöjesliv gynnas av längre ljusa kvällar, då människor är mer benägna att vistas ute och spendera pengar.
    Energibesparingar genom mindre användning av belysning (även om effekten i dag är mindre än tidigare, då LED-belysning är mer energisnål)

5. Biologisk anpassning
    Trots att många upplever omställningen som besvärlig, anpassar sig de flesta snabbt. En permanent normaltid skulle innebära mycket mörkare eftermiddagar under vintern, medan en permanent sommartid skulle ge väldigt mörka morgnar i vissa delar av världen, vilket kan påverka både produktivitet och hälsa.

6. Behov av internationell samordning
    Många länder har fortfarande tidsomställningar, och att ha samma system inom exempelvis EU och globalt kan underlätta för handel, transport och kommunikation.

+1 på detta. Ovanligt att se sakliga argument med motivering på denna sidan.
Svar på tråden Jag är emot sommartid