Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

"Ändrar" de ansiktsuttrycket på den döde?

Det här kanske är en konstig fråga, men den är viktig för mig så hoppas någon vill svara. Min vän förlorade en ung nära anhörig häromdagen och reagerade på att hen vid avskedet hade ett leende på läpparna. Hen undrar om det är så att sjukhus-/bårhus-/begravningsbyråpersonal "ändrar" personens ansiktsuttryck för att det ska se mer fridfullt ut, eller kan man tolka ansiktsuttrycket som att den anhörige upplevde någonslags, inte lycka, men frid när hen dog? (En del tror ju exempelvis att man tas emot av någon från andra sidan då). 

Är det någon som jobbar inom dessa områden som vet? 

• Svar på tråden "Ändrar" de ansiktsuttrycket på den döde?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sällan) skrev 2025-03-31 11:31:10 följande:

Jag skulle säga att det du beskriver görs extremt sällan. Ansiktet ser annorlunda ut när en människa har dött, dels slappnar det av men sedan kan det förvrängas lite i när det stelnar. 

Det vi (sjukhuspersonal) ibland (!) gör är att stänga ögonen och munnen på den avlidna, samt att man ofta lägger armarna längs med kroppen eller att händerna vilar över magen/bröstkorgen. Att stänga ögonen och munnen behöver ske relativt omgående efter dödsögonblicket för att det ska "stanna" på plats. 

Jag har dock aldrig varit med om att om att någon av mina kollegor försökt få den avlinda att le eller påverka ansiktsuttrycket på annat sätt. Men just att stänga ögon och mun innan likstelheten påbörjas, det gör vi ibland. 

Sen finns det patienter som somnar in med vad som ser ut som ett leende på läpparna, men jag har inte sett det mer än några enstaka tillfällen. 

Stort tack för svaret. Då kan jag nog lugna henne med att det var hens naturliga ansiktsuttryck helt enkelt. Upplevde du att de enstaka patienter du sett som somnat in med ett leende har gjort det för att de upplevde frid, eller som att det bara var en slumpmässig muskulär företeelse?
Svar på tråden "Ändrar" de ansiktsuttrycket på den döde?