Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-03-31 17:11:37 följande:

Ja, gör orosanmälan. Du behöver inte agera. Om soc tycker att det behövs så agerar de.

Det är ganska vidrigt det föräldrarna gör, de kan grundlägga anorexia hos flickstackarn.

Räcker det med att uppge flickans namn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 19:43:49 följande:

Pratar vi 3.an på lågstadiet eller gymnasiet?

Varför fastar hon/de?

Lågstadiet och de fastar för att de är muslimer.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Verkligen) skrev 2025-03-31 19:53:33 följande:
    Fast ramadan tog slut 29/3...
    Och mitt barn berättade det idag? Då äter hon inte av annan orsak nu, hon själv säger att hon fastar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (s) skrev 2025-03-31 20:10:11 följande:

Väldigt tveksamt att lärarna säger något sånt.

Vad menar du? Att de sa så tvivlar jag inte alls på, de flesta lärare i den skolan är idioter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 20:52:30 följande:
    Låter som någon nämnt konstigt eftersom Ramadan är slut....

Hur kommer det sig att du inte har någon kontakt med föräldrarna om flickan är en av ditt barns bästa vänner?
    Låter märkligt upplägg vid så låg ålder...
    De umgås bara i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 21:09:29 följande:
    Så du känner själv inte barnet eller familjen och har inte pratat med henne eller föräldrarna men funderar direkt på orosanmälan...
    Mycket märkligt
    Barnet spydde och svimmade av hunger i skolan, det är inte småsaker! Samt säger ofta att hennes föräldrar kallar henne tjock, att hon måste gå på diet osv. HUR är det märkligt? Jag vet inte vad annat jag kan göra.
  • Anonym (Mamma)

Om ni ska börja plocka isär historien, som är helt äkta, så lämnar jag tråden. Jag vill bara ha råd, jag är inte insatt i ramadan, jag vet bara att flickan använder det som förklaring till varför hon inte äter.

• Anonym (Mamma)
    Gullvivor skrev 2025-03-31 21:36:26 följande:
    Muslimer fastar inte under Eid, det är inte tillåtet. 
    Läs på lite innan du hittar på.
    Jag hittar INTE på. Då är det flickan som bara använder det som förklaring. Det viktiga är att hon hindras från att äta och fatshamas av sina föräldrar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 21:53:39 följande:
    Fast muslimsk fasta har inget med viktminskning att göra. Vi äter ju när det blir mörkt.
    När det är mörkt är hon inte i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 21:50:50 följande:
    Har jag sagt att det är småsaker?
    Jag ifrågasätter att du direkt tänker orosanmälan baserat på din 9-åriga dotters utsaga, kring ett barn som du själv inte umgås med eller känner.

9-åringar kan inte avgöra vad de eller deras vänner svimmar eller spyr av..
    Jag har hört likande flera gånger tidigare gällande henne. Soc är de som ska ta reda på om något är fel. Jag är orolig för flickan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 22:19:17 följande:
    Hört "liknande" från vem?
    Rykten och skvaller från andra föräldrar?

Ja anmäl du. Vad soc ska göra med skvaller och 3e-handsuppgifter kring ett barn anmälaren själv knappt träffar och inte har personuppgifter kring vete katten...
    Men tro för all del att du gör nåt fint...

Finns ganska mycket annat man kan göra för ett barn som man är orolig för, som man utger vara ens barns bästa vän än att skicka uddlösa orosanmälningar baserade på rykten...
    Som vad? Och vadå inte har personuppgifter?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fatima) skrev 2025-03-31 22:29:52 följande:
    Det är ju du som skriver om viktminskning. Ramadan har inget med viktminskning att göra. Vi äter, men andra tider. Hon blir knappast smalare av att äta sina måltider på andra tider. Inte heller lär hon svimma av det.
    Jag vet det, men HON kanske använder det som förklaring till varför hon inte äter i skolan? Och visst kan man svimma av att bara äta när det är mörkt. Man kan ha känsligt blodsocker.
  • Anonym (Mamma)
    Gullvivor skrev 2025-03-31 22:58:16 följande:
    "Inte äta på en hel dag", sedan när går man i skolan en hel dag? Att svimma och spy av hunger de timmar man är i skolan bara för att man missat ett par potatisar i matsalen är knappast något normalt. 
    Dessutom är det inte ens Ramadan, vilket gör hela historien mer skum.
    Nej, men om man är på fritids till 17:30 så blir det många timmar. Sen låter det som hon begränsas hemma också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 23:47:40 följande:
    Nu vet ju TS faktiskt inte vad lärarna har sagt och till vem..infon om vad lärarna har sagt verkar komma från en 9-åring som sagt till en annan 9-åring...

Jag tycker denna tråden är väldigt skum....
    Nej, mitt barn plus flera andra hörde det och det låter precis som något en lärare på den skolan skulle kunna säga.
  • Anonym (Mamma)

Ni som bara ska tjafsa emot och ifrågasätta, kan ni lägga ner? Jag är 100% seriöst och ber faktiskt om råd kring hur det ska hanteras.

• Anonym (Mamma)

Skolan har jag noll förtroende för och de enda vi har kontaktuppgifter till förutom rektor och dyl är mentorerna.

Flickan får inte gå hem till andra, jag har försökt bjuda hem henne flera gånger. Min dotter har många kompisar och flera av dem har varit här många gånger.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (skolan) skrev 2025-04-02 10:25:28 följande:
    Det som är märkligt är hur TS vet allt detta om barnet trots att hon aldrig träffat barnet och troligen då fått informationen från sin dotter som är 9 år gammal. Och att TS även påstår sig veta att lärarna på skolan sagt att de inte kan göra något. 

Det är absolut viktigt att anmäla oro för barn, men att göra en anmälan utifrån info man fått i andra hand av en 9-åring känns inte riktigt rimligt. 
    Jag sa att flickan inte varit hos oss, inte att jag inte träffat henne. De var många som var med när flickan spydde och som hört henne berätta om sina föräldrar. Jag har också stor erfarenhet av skolans värdelösa lärare, så är inte det minsta förvånad över uttalandet.

Jag känner min dotter. Du får tycka att det är orimligt, men historiskt sett är hon väldigt analyserande och pålitlig i det hon berättar.
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?