Anonym (samhälle) skrev 2025-04-01 13:44:40 följande:
Jag tror att det inte handlar om varken kvinnor eller män, i sig. Utan om samhället och känslan av att inte vilja ha och ta ansvaret för en ny människa i den här världen. Det du skriver om män är inte nytt, men männen har ändå fått vara med och skaffa en massa barn. Och möjligheter för kvinnor att skaffa barn utan män är ganska stora idag.
Så nä, jag tror inte att det är det eller bara det.
Och vad menar du med efter varje krig? Tror du att kriget i Ukraina gör att svenskar inte skaffar barn? Eller kriget i Gaza? Vi har inte krig i Sverige. Däremot är hela världen i nåt slags kris som ingen är i närheten av att lösa eller ens vilja ta tag i. Med miljöförstörelse, kommande klimatkatastrof, avveckling av demokrati i flera länder och en ekonomi som man inte kan lita på.
Och i Sverige ser vi en mångårig nedmontering av välfärden och en allmän försämring av det samhälle många skulle vilja ge barnen. En förskola och skola i kris, där barn och unga mår allt sämre - vem vill skaffa nya barn som ska befinna sig i den verksamheten? Inte de unga som nyligen klarat sig därifrån med näppe.
En alltmer slimmad och krävande arbetsmarknad - vem orkar ha barn när man är utmattad varje dag efter jobbet?
En bostadsmarknad som utestänger unga från att varken hyra eller köpa ett boende - vem skaffar barn när man bor i andra hand eller hemma i mammas källare?
Insatsen behöver läggas på att samhället ska vara till för människorna. Och ett samhälle som ser barnen som en investering, inte en kostnad som det ska dras in på.
Det finns grafer där det har skett ett trendbrott i barnafödande i modern tid. Orkar inte leta fram den, men borde inte vara så svårt att hitta om du letar.
Jag är övertygad om att det är männen som är bromsklossen. Som exempel så tog jag upp mäns dalande skolbetyg. Vi har väl alla stött på en sk "duktig flicka" men "duktiga pojkar" existerar inte. Det är något fel på mäns attityder och den eviga lösningen är att kvinnor ska fixa problemet. Det blir som en nedåtgående spiral där kvinnor försöker fixa och männen blir alltmer passiva. Kvinnor fixar t o m flödesscheman till sin man nuförtiden så att han åtminstone gör hälften.
Det är ju såna saker jag pekar på, en mer öppen arbetsmarknad där lärlingstiden sker på arbetsplatsen och inte bakom en skolbänk. Förutom det så behöver mäns yrken såsom bostadsbyggande ha ett betydligt lägre löneläge för att göra bostäder möjliga för folk att köpa, samt kunna skicka ut unga i arbete så de får en förvärvsinkomst.