Inlägg från: Anonym (Lök på laxen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lök på laxen)

Borde politiker uppmuntra födandet?

Jag tror faktiskt att det är männen man borde fokusera på om man vill öka barnafödandet (förutom att förbättra förlossningsvården. Ökad föräldraledighet tror jag inte ger något.

På något sätt göra så att män växer upp. 

• Anonym (Lök på laxen)

Tror att det är männen som är bromsklossen för barnafödandet. Läste där en man hade startat en tråd där han ville klaga på att det låga barnafödandet var kvinnor fel. Det där klassiska incelsnacket ni vet. Kvinnor är så kräsna och så vidare. Senare i tråden skrev han också att män var ointresserade av barn.

Så tanken var bara att skuldbelägga kvinnor att ha sex med män.

Jag begriper att kvinnor inte vill föda barn när pappaklientelet beter sig på det sättet.

Andra faktorer är att männen i Sverige inte känner en teamkänsla med någon de tänker sig skaffa barn med. De kör sitt eget race. Jag förstår att en kvinna inte känner sig lockad av att skaffa barn med någon som inte är ett stöd. Kanske i vissa fall t om motsatsen till stöd.

Titta på mäns betyg som dalar, bara det kan vara en indikation på ett oansvarigt tänk. 

Så hur ska Sverige isf gå män att växa upp? Vilka åtgärder behöver införas?

• Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (samhälle) skrev 2025-04-01 13:10:23 följande:
    Läste du det på FL alltså? Och tänkte att det var överförbart på verkligheten?

Visst kan det finnas inslag av att kvinnor väljer bort män som pappor, och att män beter sig så att kvinnor inte vill ha barn med dem.

Men tror att även allmänt samhällsklimat påverkar, dels i att världen är orolig och inte lämpad att skaffa barn i, och att både kvinnor och män ser större valmöjligheter och att normen att skaffa barn är svagare nu än tidigare. 
    Tror att allmän oro också påverkar. Efter varje krig så har det skett en babyboom. Inte på senare tid. Den här oron har stannat kvar även när världsläget förbättrats.

Men jag tror faktiskt att det är att börja i fel ände om man från regeringens håll vill öka barnafödandet och fokuserar på kvinnor. Det är inte där problemet ligger. Familjeliv är ett av forumen man kan använda för att få fram ett mönster, men även Flashback och annat. Attityder och åsikter. Läste en annan person som ansåg att kvinnor var så förfördelade och tog upp pengar till förlossningsvården. Om du inte märkt det så verkar det pågå ett könskrig där män är tongivande. 

Män är oförmögna (i stora drag) till att skapa en teamkänsla med en kvinna. Det ska vara separat ekonomi i förhållandet, även i de fallen kvinnan tar hand om deras gemensamma barn och hon går på knäna ekonomisk. Staten förväntas täcka upp (barnbidraget) Män har mentalt stannat kvar i en slags evig tonår där de inte satsat på betyg, familj eller relationer. Någon annan förväntas sköta det åt dom.

Vilken kvinna skulle vilja gå med på det här?

Insatsen behöver läggas på män. Inte kvinnor, för då förstärker man tänket att kvinnor ska styra upp saker. (Mäns ansvarstagande) och det är ju bristen på ansvarstagande som är problemet.
  • Anonym (Lök på laxen)
    Lönnsirap skrev 2025-04-01 13:33:56 följande:

Ja, självklart ska politiker som ser lågt barnafödande som ett problem hitta politiska lösningar för att motverka detta.

Samtidigt tycker jag att vi också ska ha en politisk diskussion om hur vi löser välfärd och ett samhälle, utan att bara blicka framåt och hoppas att de nya barnen ska lösa våra problem. 

Ditt förslag om en engångsbelopp vid graviditet/barnafödande tror jag är uruselt. Likaså tycker jag att charmkurser för män är helt bortkastat lärande.

Jag tänker snarare att samhället behöver föröka organisera sig så att människor kan bilda familj och barn. Och inte hålla på och vara inne och "uppfostra" män/kvinnor/barnlösa.

Från statligt håll så kan ju "uppfostring" översättas till kampanjer. De har ju lyckas med att slopa rökning på krogen och andra saker.

Man kan ju börja med att sluta med polariseringskampanjen som exv sd utför via trollfabriker. För att minska klyftan mellan könen. Deras mål är förstås att primärt skapa klyftor mellan svenskar/ invandrare, men även klyftor mellan andra grupper åker med på köpet (män/kvinnor)

Man kan skapa exrainsatta studiegrupper, kanske på nätet  där man uppmuntrar de som vill förbättra sina betyg (från statligt håll) 

man kan se till att unga slussas in tidigare till ett arbetaryrken där man kan gå som lärling och "växa upp" om man är studietrött. Få en inkomst.

Såna saker uppmuntrar till ett självständigt ansvarstagande och en teamkänsla.

Motsatsen till detta är väl ett 40-årigt inceltroll som sitter i sin källare och sprider polariserande propaganda. Klagar på kvinnor och barnafödandet.
  • Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (samhälle) skrev 2025-04-01 13:44:40 följande:
    Jag tror att det inte handlar om varken kvinnor eller män, i sig. Utan om samhället och känslan av att inte vilja ha och ta ansvaret för en ny människa i den här världen. Det du skriver om män är inte nytt, men männen har ändå fått vara med och skaffa en massa barn. Och möjligheter för kvinnor att skaffa barn utan män är ganska stora idag. 

Så nä, jag tror inte att det är det eller bara det.

Och vad menar du med efter varje krig? Tror du att kriget i Ukraina gör att svenskar inte skaffar barn? Eller kriget i Gaza? Vi har inte krig i Sverige. Däremot är hela världen i nåt slags kris som ingen är i närheten av att lösa eller ens vilja ta tag i. Med miljöförstörelse, kommande klimatkatastrof, avveckling av demokrati i flera länder och en ekonomi som man inte kan lita på. 

Och i Sverige ser vi en mångårig nedmontering av välfärden och en allmän försämring av det samhälle många skulle vilja ge barnen. En förskola och skola i kris, där barn och unga mår allt sämre - vem vill skaffa nya barn som ska befinna sig i den verksamheten? Inte de unga som nyligen klarat sig därifrån med näppe. 

En alltmer slimmad och krävande arbetsmarknad - vem orkar ha barn när man är utmattad varje dag efter jobbet? 

En bostadsmarknad som utestänger unga från att varken hyra eller köpa ett boende - vem skaffar barn när man bor i andra hand eller hemma i mammas källare?

Insatsen behöver läggas på att samhället ska vara till för människorna. Och ett samhälle som ser barnen som en investering, inte en kostnad som det ska dras in på.
    Det finns grafer där det har skett ett trendbrott i barnafödande i modern tid. Orkar inte leta fram den, men borde inte vara så svårt att hitta om du letar.

Jag är övertygad om att det är männen som är bromsklossen. Som exempel så tog jag upp mäns dalande skolbetyg. Vi har väl alla stött på en sk "duktig flicka" men "duktiga pojkar" existerar inte. Det är något fel på mäns attityder och den eviga lösningen är att kvinnor ska fixa problemet. Det blir som en nedåtgående spiral där kvinnor försöker fixa och männen blir alltmer passiva. Kvinnor fixar t o m flödesscheman till sin man nuförtiden så att han åtminstone gör hälften.

Det är ju såna saker jag pekar på, en mer öppen arbetsmarknad där lärlingstiden sker på arbetsplatsen och inte bakom en skolbänk. Förutom det så behöver mäns yrken såsom bostadsbyggande ha ett betydligt lägre löneläge för att göra bostäder möjliga för folk att köpa, samt kunna skicka ut unga i arbete så de får en förvärvsinkomst.
  • Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-02 09:12:33 följande:
    du har nog missat varför bostäder blir så dyra. Det har inget med byggarbetarna att göra..   

jodå, byggarbetare och alla andra som producerar materiel har oskäligt höga löner. Hur ska deras kvinnliga motsvarighet t ex en undersköterska kunna köpa en bostad? Löneskillnaden är en faktor. Marknaden svalnar av pga såna saker, priserna hålls uppe alltmer. Undersköterskan skaffar inte barn för att hon inte känner en trygghet med vare sig pappaklientelet (pga faktorer jag nämnde tidigare) eller ekonomisk trygghet. Trygghet är en faktor för barnafödande.

Systemet med höga bostadspriset upprätthålls också genom ekonomiska incitament (på toppen av deras höga löner)

• Anonym (Lök på laxen)
    Surkräm skrev 2025-04-02 10:34:38 följande:
    Jag håller med dig, bostadssituationen förstör en hel del. Har träffat många som väljer att bara skaffa 1-2 barn men skulle vilja ha fler för att stora bostäder där jobben finns är svindyra. Det borde vara ett stort debattämne i politiken men det är det inte tragiskt nog. I USA är detta ett väldigt stort ämne.
    Det är inte ett stort ämne i usa. Det är inga problem alls att hitta ett boende i usa. Byggandet är betydligt billigare. Till viss del handlar det om bristande kvalitet, men även byggarbetarnas löner och materiel är förhållandevis billigare.
  • Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (Dennis) skrev 2025-04-02 10:15:11 följande:

Ungern har redan provat detta med att skjuta till pengar, utan framgång. Det föddes lite mer barn. Men alldeles för lågt.

Folk skaffar inte automatiskt barn bara för att man för pengar för det. Rätt sjukt egentligen. Detta kan leda till att helt fel människor skaffar barn och att barn föds enbart för att plocka ut pengar för det.

Många män förstår inte heller sin egen problematik.Dom har en alldeles föråldrad, sexistisk och konservativ syn på kvinnor.  Politiskt har vi nog aldrig stått längre ifrån varandra heller. Dessa män måste börja med att respektera kvinnor bättre. Många avstår hellre än dejtar dessa, ingen kvinna tänder på tvång, hat och att bli sedda på som barn maskiner. Samhället har ett problem i detta. Konservatism är inte något som fungerar.

Jag håller med. Det pågår dessvärre en kampanj i Sverige som riktar sig till unga män som uppmuntrar polariserat tänk. Sveriges kvinnor känner sig alltmer otrygga och ofria och väljer då bort barn.

Så alla insatser som fokuserar på kvinnor är onödiga. Fokuset borde ligga på män och hur vi förändrar mäns aggressiva tonläge mot kvinnor.

De kampanjer jag ser idag verkar inte fattat det. De handlar mest om att få kvinnor att bli tillsammans med dessa män som de känner en otrygghet mot. "kvinnor är så kräsna" När den här kräsenheten egentligen handlar om självbevarelsedrift.
  • Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-02 13:05:11 följande:
    Det är oavsett inte det som gör det dyrt? 
    Jo, det är det. 
  • Anonym (Lök på laxen)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-02 13:27:47 följande:
    Det som är den största kostnaden är stora juridiska processer? Man måste kämpa i flera år för att bara få påbörja ett bygga, det ska överklagas, överklagas och överklagas?. Bygget kan bromsas upp i flera år? själva kostnaden att bygga är en fis i rymden liksom? 
    De stora byggföretaget har organisationer som tar hand om sånt, de är även de som håvar in olika typer av ekonomiska incitament och betalar ut höga löner. Hela kedjan upprätthåller ett högt löneläge. Då det även finns arbetargrupper som tjänar betydligt mindre än de inom bygg så svalnar marknaden av och höga priser på bostäder upprättahålls genom dessa ekonomiska incitament. Hela maskineriet borde ses över. Alla dessa ekonomiska bidrag borde kunna plockas bort och då även bostadsbidrag i förlängningen. De lågavlönade kvinnorna står som förlorare och är en av anledningarna till att de då väljer bort barn.

Bygga som privatperson är egentligen inte så komplicerat. Speciellt inte i ett detaljplanerat område. Om jag inte missminner mig så är väl PBL:s första paragraf att man ska få bygga.
Svar på tråden Borde politiker uppmuntra födandet?