• Anonym (Vad har kvinnor offrat?)

Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?

Det är mest bara fokus på kvinnors problem. Det är sant att kvinnor kan ha det sämre än männen för många olika saker men det finns även kvinnliga privilegier exempelvis kvinnor lever längre, kvinnor har en större chans att få barn etc.
    Kvinnor verkar ha fått behålla iprincip alla sina privilegier som de haft tidigare samtidigt som de fått det bättre där män dominerade mer tidigare. 
    Vissa privilegier gäller dock bara för vissa personer av ett visst kön exempelvis det har alltid varit fler riksdagsledamöter som haft manligt kön, men de flesta män har inte och kommer inte sitta i riksdagen någon gång. 

Ta några exempel på där män fått det bättre på kvinnors bekostnad där kvinnor tidigare haft kvinnliga privilegier?

Tycker ni jämställdhet betyder kvinnlig makt eller hur ser ni på jämställdheten? 

• Svar på tråden Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Plankton)

Män har fått större tillgång till sina barn. De kan vara föräldralediga och vabba utan att bli hånade. På så vis har saker som subventionerad förskola, föräldraledighet och vab - som ju från början infördes främst med tanke på kvinnor - också kommit män till del. 

Det blir allt mer ok för män att visa sig ledsna, be om hjälp och söka vård vid psykisk ohälsa, även om vi har lång väg kvar där. Men ytterst få pojkar får i vart fall höra att de inte ska lipa som en tjej när de är ledsna utan även pojkar tillåts gråta. En bekant har jobbat med gymnasieungdomar i ett projekt om psykisk ohälsa och hon upplevde att killarna var lika bra som tjejerna på att prata om det. Så var det inte när jag var ung. 

• Anonym (B)

Det jag kommer på på rak arm är att män har fått större möjligheter att skapa nära relationer till sina barn. De är föräldralediga och vabbar. Och lever de inte med mamman så har de oftast ändå barnen lika mycket som hon har.

När jag växte upp var det varannan helg som var standard för frånskilda pappor. Och pappaledighet var förvisso en möjlighet, men det var ovanligt.

• Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2025-04-01 19:52:40 följande:
    Ridå
    Ja, där tog det stopp
  • Anonym (Mindre press)

Mindre ekonomisk press. Män behöver inte känna pressen att försörja familjen, eftersom kvinnor nu också utbildar sig och har bra arbeten, så de kan dela den ekonomiska bördan.

Har blivit mycket mer accepterat att vara den man är, vilket har gjort livet bättre för till exempel homosexuella, som nu får gifta sig.

• Anonym (EV)

Jag tycker inte samhället är så jädrans jämställt som ts ska låtsas om. Varken pengamässigt eller karriärmässigt så ligger inte kvinnor på samma nivå som män. Kvinnor löper större risk än män att bli dödade inom hemmets väggar

Inom hemmets väggar så är det fortfarande kvinnor som dubbelarbetar, projektleder, tar hand om mannens behov. De kanske har delat på föräldraledigheten så det föreställs vara jämställt på pappret.

Föds du som kvinna i världen så har du dragit nitlotten.

Nu har jag inte läst annat än trådstarten. Det är väl inte en sån där inceltråd hoppas jag? De kommer snart isf.

• Anonym (MMannen)
    Anonym (Vad har kvinnor offrat?) skrev 2025-04-01 19:49:24 följande:
    Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?

Det är mest bara fokus på kvinnors problem. Det är sant att kvinnor kan ha det sämre än männen för många olika saker men det finns även kvinnliga privilegier exempelvis kvinnor lever längre, kvinnor har en större chans att få barn etc.
    Kvinnor verkar ha fått behålla iprincip alla sina privilegier som de haft tidigare samtidigt som de fått det bättre där män dominerade mer tidigare. 
    Vissa privilegier gäller dock bara för vissa personer av ett visst kön exempelvis det har alltid varit fler riksdagsledamöter som haft manligt kön, men de flesta män har inte och kommer inte sitta i riksdagen någon gång. 

Ta några exempel på där män fått det bättre på kvinnors bekostnad där kvinnor tidigare haft kvinnliga privilegier?

Tycker ni jämställdhet betyder kvinnlig makt eller hur ser ni på jämställdheten? 

Mannen är den stora vinnaren på jämställdhet implementerats 

Felet som du och andra gör är att ni fokuserar på karriär och rättigheter när det som betyder något är relationer.

Mäns relationer med sina barn ärt.e.x. enormt mycket bättre än för 50 år sedan.
  • Trent

På vilka sätt har män fått det sämre menar du? Ta några konkreta exempel.

• Trent

På vilka sätt har män fått det sämre menar du? Ta några konkreta exempel.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad har männen fått det bättre pågrund av jämställdheten?