• Anonym (Förälder)

Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?

En av barnets idrottsföreningar har bestämt sig för att lägga ner verksamheten. De kör terminen ut (några veckor kvar bara). Vi, och flera med oss, betalade medlemsavgiften för året när terminen startade (vi betalar medlemsavgift per år och terminsavgift per termin). Nu lägger föreningen ner mitt under året.

Vad händer med de inbetalade medlemsavgifterna? Kan man kräva återbetalning? Klubben kommer fortsätta existera, bara inte med den här verksamheten. 

• Svar på tråden Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?
  • Anonym (J)

Kolla stadgarna. Brukar stå vad som händer med tillgångarna om föreningen upplöses

• Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-04-02 14:50:07 följande:

Kolla stadgarna. Brukar stå vad som händer med tillgångarna om föreningen upplöses

Det står ingenting om avgifterna. Föreningen upplöses ju inte heller. De lägger bara ner en del av verksamheten. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-02 14:52:24 följande:
    Det står ingenting om avgifterna. Föreningen upplöses ju inte heller. De lägger bara ner en del av verksamheten. 
    Så "Nedlagd förening" betyder nedlagd verksamhet?

Ingenting händer, ni är medlemar till årets slut.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-04-02 14:57:04 följande:
    Så "Nedlagd förening" betyder nedlagd verksamhet?

Ingenting händer, ni är medlemar till årets slut.
    Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Föreningen finns kvar, men barnverksamheten är nedlagd. Beskedet kom strax efter att vi medlemmar var ålagda att betala medlemsavgiften. Vi har så klart ingen nytta av att vara medlemmar i en förening där förutsättningarna ändrats så radikalt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-02 14:59:31 följande:
    Ja, det var slarvigt uttryckt av mig. Föreningen finns kvar, men barnverksamheten är nedlagd. Beskedet kom strax efter att vi medlemmar var ålagda att betala medlemsavgiften. Vi har så klart ingen nytta av att vara medlemmar i en förening där förutsättningarna ändrats så radikalt. 
    Ni kan försöka kontakta förening och be att få tillbaka halv årsavgiften.

Blir ni riktigt arga kan ni samla ihop er på årsmötet och driva igenom en förändring
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-04-02 15:07:43 följande:
    Ni kan försöka kontakta förening och be att få tillbaka halv årsavgiften.

Blir ni riktigt arga kan ni samla ihop er på årsmötet och driva igenom en förändring
    Det är det som är så roligt. Föreningen gick i princip under jorden och går inte att få tag på efter beskedet. Jag är tämligen säker på att detta var uttänkt, att de valde attt lägga ner när avgiften skulle vara betald. Föreningen har varit mycket vanskött och årsmöten har inte bjudits in till, till exempel. Vi har i efterhand kunnat läsa protokoll på en hemsida som uppdaterats ibland. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-02 15:10:55 följande:
    Det är det som är så roligt. Föreningen gick i princip under jorden och går inte att få tag på efter beskedet. Jag är tämligen säker på att detta var uttänkt, att de valde attt lägga ner när avgiften skulle vara betald. Föreningen har varit mycket vanskött och årsmöten har inte bjudits in till, till exempel. Vi har i efterhand kunnat läsa protokoll på en hemsida som uppdaterats ibland. 
    Kontakta revisorn 

Men, är det inga jättesummor det rör sig om fundera på om det är värt energin
  • Anonym (året)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-02 14:31:41 följande:
    Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?

En av barnets idrottsföreningar har bestämt sig för att lägga ner verksamheten. De kör terminen ut (några veckor kvar bara). Vi, och flera med oss, betalade medlemsavgiften för året när terminen startade (vi betalar medlemsavgift per år och terminsavgift per termin). Nu lägger föreningen ner mitt under året.

Vad händer med de inbetalade medlemsavgifterna? Kan man kräva återbetalning? Klubben kommer fortsätta existera, bara inte med den här verksamheten. 

Om föreningen finns kvar så är ni ju kvar som medlemmar i föreningen även om just den verksamheten lagt ner.

Och sen väljer ni att inte förnya medlemsskapet till nästa år eftersom önskad verksamhet inte finns där längre. 
  • Anonym (året)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-04-02 14:59:31 följande:
    Det var såklart fult, men tror inte ni kan göra så mycket åt det. 

Vad ni har nytta av eller inte i att vara medlemma i föreningen är ju inte nåt de frågar efter. De har efterfrågat medlemsavgift och det har ni betalat. Kostanden för själva verksamheten upphör sen när verksamheten upphör. 
  • Anonym (Ann)

Om ert barn vill sluta efter denna terminen, hade du då också begärt tillbaka årsavgiften?

Svar på tråden Nedlagd förening, vad händer med avgifterna?