Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Jag var på en arbetsintervju

Grattis till en intervju! Jag har varit arbetslös i över två år och har haft tre telefon intervjuer och ett Teamsmöte.  Har 35 års erfarenhet men är ju tyvärr nybliven 58 -åring. 
    Känner att jag har hart mitt siste jobb.

• Anonym (?)
    Anonym (AG) skrev 2025-04-02 21:55:57 följande:

Arbetsgivare här (dock privat sektor).

Arbetstagare som inte säger ifrån när de har för mycket jobb kan bli ett rätt stort problem så jag vill gärna säkerställa sånt vid intervju.

Detta pga att alla klarar olika arbetsbelastning, chefer är inte tankeläsare utan behöver få höra från medarbetarna hur de upplever situationen och mår. En arbetsgivares mardröm är ju att få veta om den upplevda överbelastningen först när personen ar utbränd och det 1. Är för sent att hjälpa personen, 2. Man måste lägga över personens jobb på stackars kollegorna. Visst är det chefens ansvar att hålla koll, mdn medarbetaren behöver också kunna kommunicera INNAN problem uppstår. Därför frågar jag alltid om hur personen reagerar på hög belastning.

Andra skälet är att jag vill ha svar på frågan är att jag vill lyssna in lite om personen verkar alldeles för känslig för belastning. Med andra ord, ett moget och välövervägt svar hoppas jag på, från någon med självinsikt och som kan kommunicera. 

Det är iaf mina perspektiv. Lycka till!

Oavsett vilket - vad hindrar att återkoppla att man tagit emot ansökan? Vad hindrar att man återkopplar att man gått vidare med en annan kandidat?
    Är man inte som rekryterare intresserad av att bygga en kandidatbas? 
    Räknar man iskallt att  få rätt sökande till nästa tjänst?
    Verkar vara standard med "radiorystnad" från rekryterare. 
    Gör ju att man tappar respekt för er och er verksamhet.
    Tyvärr!
  • Anonym (?)

Är 58 och har 35 år i yrket med bra historik. Tyvärr hjälper det tydligen inte alls.
    Som säljare ska man vara ung och "formbar" och förväntas acceptera villkor högt och lågt.
    Ett av mina varningstecken är "personlig coachning" ... alltså - någon kommer att vaka över dig så du varje vecka får veta vad du gjort fel. Not for me!!!

• Anonym (?)

Kommer inte ens in på utbildningar - har ju bara jobbat men inte pluggat efter gymnasiet.
    Ska jag tvingas dra på mig CSN-lån i min ålder? Med utbildning som inte leder någonvart? 
    Ska jag ta jobb med tunga lyft, har muskelbrock på magen, taskiga knän och kass rygg, Kör gärna matkassar från ICA men klarar inte att bära dem.
    Inte viljan det är fel på....
    Man är bara på förvaring.

• Anonym (?)
    Anonym (AG) skrev 2025-04-03 00:03:33 följande:
    Hej,
    I egenskap av arbetsgivare kan jag absolut svara på frågor även utanför ämnet i den mån jag kan, om det kan hjälpa något. Dock blir jag lite fundersam när du skriver att du "tappar respekt för verksamheten", mig veterligen har jag eller bolaget jag jobbar för inte behandlat dig illa eller låtit bli att återkoppla på din ansökan.

Försöker svara ändå. Jag tror den vanligaste anledningen att det inte återkopplas är tidsbrist. Att rekrytera tar enorma resurser och många bolag, särskilt mindre, har ingen dedikerad HR- avdelning som sköter detta vilket innebär att rekryteringen måste göras av en vanlig chef utöver vanliga arbetsuppgifter, och är det brist på personal kanske denne chef också behöver täcka upp i verksamheten. Många arbetsgivare får oerhört många sökanden, beroende på tjänst osv. Ibland blir det tyvärr inte hållbart för arbetsgivare att prioritera återkoppling. Det är trist, personligen tycker jag det bästa såklart är att meddela om möjligt. 

Vet inte hur andra jobbar men vi sparar inte gamla ansökningar. Vi brukar få bra med relevanta sökande varje gång. Anställer gärna "äldre" med erfarenhet, även yngre "formbara", yngsta jag anställt var 21 tror jag, äldsta 70+. Åldersdiskriminering har jag personligen inte varit med om i bolag där jag jobbat. Mitt bästa tips är att lägga mycket tid och omsorg på CV, personligt brev och foto (är svårare än det låter och här missar många, blir man inte kallad på intervjuer beror det ofta på att man inte kommunicerar effektivt där, en snygg struktur, en trevlig attityd, ett representativt högkvalitativt foto och att man verkligen anstränger sig för att anpassa det man skriver till just det aktuella jobbet kommer man långt på) och mycket intervjuträning. 

Önskar dig stort lycka till! 
    Överlag upplever jag en känsla av "arrogans" från rektyteringsbolag som ändå torde vara proffs på att hantera kandidater.
    Är faktiskt något om än marginellt bättre när arbetsgivande företag rekryterar själva.
    Dock hade jag en märklig upplevelse för ett tag sedan med ett större känt företag.
    Hade telefonintervju med HR-person på företaget vilket gick mycket bra och hon lovade snabb återkoppling.
    Får efter en dryg vecka ett mail där hon skriver att rekryterande chef försökt nå mig på telefon och då jag inte svarat eller ringt tillbaka har jag tolkats som ointresserad och är ute ur processen.
    Kollade min samtalslogg - inga missade samtal! Dessutom hade ju min mailadress utöver telefonnummer
    Det hon skrev var alltså ren lögn!
    Ytterligare skäl till min skepsis.
Svar på tråden Jag var på en arbetsintervju