• Anonym (,)

Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

• Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (,) skrev 2025-04-02 21:39:19 följande:
    Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

Maila din fråga till Centerpartiet och be Fredrik Federley fråga sin pojkvän som satt inne 8 år för pedofili
  • Anonym (,)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-02 22:47:28 följande:
    Maila din fråga till Centerpartiet och be Fredrik Federley fråga sin pojkvän som satt inne 8 år för pedofili
    Vill påminna dig om att detta är känsliga rummet. 
    Visa mer finkänslighet.
  • Anonym (sällan)

Här måste vi skilja på

pedofiler å ena handen

folk som utnyttjar barn och andra sexuellt å andra.

Alla som är pedofiler utnyttjar inte barn. Att vara pedofil är ett medfött felslag, så att säga. 

Alla som utnyttjar barn sexuellt är inte pedofiler. De flesta som utnyttjar barn sexuellt är faktiskt inte pedofiler. Däremot är de opportunister. De "tar" vad de får tillgång till. Vem som helst som de kan utnyttja utan, vad de ser som, alltför stor risk att upptäckas, eller dömas. Förr var det tjänsteflickan. Nu är det barnen. Enligt en studie var endast 16-17% av de som dömdes för sexualbrott mot barn var pedofiler. 

För barnet (mig, dig och ca 20% av alla andra) spelar det så klart ingen roll i stunden.

• Anonym (Medfött)

Enligt studier så är pedofili (dragning till prepubertala barn) och hebefili (dragning till pubertala barn, ca 11-14 år) medfött och är inget som  personen kan påverka.

Pedofili tros uppstå genom en komplex interaktion mellan biologiska, neurologiska, psykologiska och miljömässiga faktorer. Det är en livslång sexuell inriktning som inte nödvändigtvis leder till övergrepp, men det innebär en ökad risk. Forskning på området pågår fortfarande för att bättre förstå dess orsaker och möjliga behandlingsformer.

Man tror att ca 5-7% av alla vuxna män har pedofila eller hebefila tendenser.
    Men mindre än 1% av dessa har agerat eller kommer att agera på sin sexuella läggning. För de allra flesta stannar det vid tankar och fantasier och man kan behärska sin lust och vet att den är fel.

• FtS70

Att enkelt konstatera att pedofili är medfött är inte korrekt. Forskningsläget är betydligt mer komplext. Det finns viss evidens för medföddhetsteorin men miljö spelar definitivt roll. 

• Anonym (Medfött)
    FtS70 skrev 2025-04-03 16:50:02 följande:

Att enkelt konstatera att pedofili är medfött är inte korrekt. Forskningsläget är betydligt mer komplext. Det finns viss evidens för medföddhetsteorin men miljö spelar definitivt roll. 

Ja, definitivt och det var en förenkling av resonemanget.
    Som jag skrev "Pedofili tros uppstå genom en komplex interaktion mellan biologiska, neurologiska, psykologiska och miljömässiga faktorer."

Tyvärr så är det en svår forskning då det ligger så mycket stigmatisering bakom ordet pedofil.

• Anonym (M)

Jag beklagar det du blivit utsatt för! Det måste vara hemskt Hjärta

Vissa är onda människor, jag tror det är en blandning av vilka omständigheter man växer upp med och val man gör. Vad jag inte förstår är hur man kan utsätta andra när man själv blivit utsatt. Många pedofiler var själva offer. Det är helt obegripligt för mig. 

• Meddelande borttaget
  • Tukt

Fattat det som ett välkänt faktum att personer som råkat ut för övergrepp som unga, är överrepresenterade i att själva begå övergrepp. Vilket betyder att det uppstår snarare än att det är genetiskt.
    Annars brukar man väl också säga att den sexualitet som inte är biologiskt betingad oftast är präglad. Alltså att det är naturligt att attraheras av att fortplanta sig, men för att tända på något, eller ha en sexuell variation som exempelvis fetischer, är något en behöver "lära" sig.

Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?