• Anonym (,)

Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

• Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?
  • Anonym (Medfött)
    Anonym (M) skrev 2025-04-04 16:34:33 följande:

Jag beklagar det du blivit utsatt för! Det måste vara hemskt Hjärta

Vissa är onda människor, jag tror det är en blandning av vilka omständigheter man växer upp med och val man gör. Vad jag inte förstår är hur man kan utsätta andra när man själv blivit utsatt. Många pedofiler var själva offer. Det är helt obegripligt för mig. 

Av de som jag pratat med så är det få som varit utsatta själva, även om det förekommer. 
    Vanligast har varit att de upptäckt det i övre tonåren/som ung vuxen.
    De sexpartners man har då är ju själva unga och allt eftersom killen blir äldre inser de att de fortsatt blir attraherade av den åldern eller ännu yngre.
    De flesta som jag pratat med är dock vad som egentligen kallas hebefiler. (attraheras av 11-15 år) och majoriteten av dessa har vetat sedan de själva var 16-18 år att de varit attraherade av dessa flickor. Dock är det ju inte fören något senare som de själva reflekterat över detta.

Det som har varit gemensamt för alla dessa män (aldrig stött på en kvinnlig pedofil) är att de är väl medvetna om att det de känner är fel och de skäms ofta oerhört av det. Några har sökt hjälp, men ämnet är så tabubelagt att det är extremt svårt för dem att erkänna för någon att de känner så här.

OBS Detta är inte ett försvarstal. De män (och få kvinnor) som agerar på något sätt på sin läggning skall straffas om de begår brott. Men, begår de inga brott så kan och skall de inte straffas, lika lite som någon som fantiserar om att råna en bak eller liknande. Då är det fantasier, även om de är mot vad vi alla andra tycker är sunt.
  • Anonym (Petter)
    Anonym (sällan) skrev 2025-04-02 22:58:34 följande:

?Alla som utnyttjar barn sexuellt är inte pedofiler. De flesta som utnyttjar barn sexuellt är faktiskt inte pedofiler. Däremot är de opportunister. De "tar" vad de får tillgång till. Vem som helst som de kan utnyttja utan, vad de ser som, alltför stor risk att upptäckas, eller dömas. Förr var det tjänsteflickan. Nu är det barnen. Enligt en studie var endast 16-17% av de som dömdes för sexualbrott mot barn var pedofiler...

Dina siffror blir missvisande. Studien du nämner inkluderar säkerligen sexbrott på 14-åringar, vilket lär vara stora merparten av fallen. Och hur illa de brotten än är, så är det inte pedofili.
    När det gäller sexbrott mot barn som ännu inte kommit i puberteten (=äkta pedofilbrott), så är det nog väldigt få icke-pedofiler som är gärningsmän. 
  • Anonym (En förklaring)
    Anonym (,) skrev 2025-04-02 21:39:19 följande:
    Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

En förklaring som iofs inte gäller en dragning till små barn utan kan förklara en dragning till större barn i högstadie/gymnasie-åldern är att en man (typiskt men inte enbart) har en slags känsla av saknad, att inte ha upplevt något han borde upplevt i den åldern. En slags känsla av revansch, något han behöver ta igen. 

Nu är det här mindre vanligt, men på 80- och 90- talet var det vanligt att bilburna män i 20års åldern hängde utanför skolor och erbjöd tjejer skjuts hem, och att tjejer i högstadie och gymnasieåldern dejtade killar som var 25.  
  • Anonym (gillar olika)

Gissar att fler än hälften själva har blivit utsatta som barn. 

Sedan finns det människor som tänder på allt möjligt. Elchockar, bajs, misshandel och någon faller för barn.

• Anonym (sällan)
    Anonym (Petter) skrev 2025-04-04 19:07:14 följande:
    Dina siffror blir missvisande. Studien du nämner inkluderar säkerligen sexbrott på 14-åringar, vilket lär vara stora merparten av fallen. Och hur illa de brotten än är, så är det inte pedofili.
    När det gäller sexbrott mot barn som ännu inte kommit i puberteten (=äkta pedofilbrott), så är det nog väldigt få icke-pedofiler som är gärningsmän. 
    Siffran kommer från en metastudie med 63 studier inkluderade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Medfött) skrev 2025-04-04 17:03:03 följande:
    Av de som jag pratat med så är det få som varit utsatta själva, även om det förekommer. 
    Vanligast har varit att de upptäckt det i övre tonåren/som ung vuxen.
    De sexpartners man har då är ju själva unga och allt eftersom killen blir äldre inser de att de fortsatt blir attraherade av den åldern eller ännu yngre.
    De flesta som jag pratat med är dock vad som egentligen kallas hebefiler. (attraheras av 11-15 år) och majoriteten av dessa har vetat sedan de själva var 16-18 år att de varit attraherade av dessa flickor. Dock är det ju inte fören något senare som de själva reflekterat över detta.

Det som har varit gemensamt för alla dessa män (aldrig stött på en kvinnlig pedofil) är att de är väl medvetna om att det de känner är fel och de skäms ofta oerhört av det. Några har sökt hjälp, men ämnet är så tabubelagt att det är extremt svårt för dem att erkänna för någon att de känner så här.

OBS Detta är inte ett försvarstal. De män (och få kvinnor) som agerar på något sätt på sin läggning skall straffas om de begår brott. Men, begår de inga brott så kan och skall de inte straffas, lika lite som någon som fantiserar om att råna en bak eller liknande. Då är det fantasier, även om de är mot vad vi alla andra tycker är sunt.
    Du borde byta umgänge! Att du drar till dig så många pedofiler är oroande. 
  • Anonym (En förklaring)

Den pedofilen jag kände (Kände, slutade umgås med honom efter att det framkom) var som jag beskrev. Han hade problem med mobbing i högstadiet/gymnasiet och var mycket frustrerad/arg för att flickorna inte gillade honom. Det här bar han med sig i vuxen ålder, och han hade växt till sig på nåt sätt när han var kanske 30, såg helt annorlunda ut än under tonåren. Gymmad, slimmad, solariebrun, tatuerad, plastikopererad, framgångsrik, välbetald, fräsig bil. Då började han dejta småflickor (alla över 15 så inte olagligt).

Det framkom efter att han hade vart med sin vän och kollegas dotter och sedan dumpat henne. 

• Anonym (Kr)

Är det främst de pojkar som utsätts för pedofiler som själva blir peddosar som vuxna då?

En del småflickor blir ju också angripna av pedofiler men det är sällan man hör om någon kvinnlig pedofil som begår brott mot barn. 

• Anonym (En förklaring)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-05 00:12:01 följande:

Är det främst de pojkar som utsätts för pedofiler som själva blir peddosar som vuxna då?

En del småflickor blir ju också angripna av pedofiler men det är sällan man hör om någon kvinnlig pedofil som begår brott mot barn. 

Kvinnliga pedofiler verkar gilla pojkar i högstadieåldern. Jag gissar att det är något tankesätt liknande de män jag beskrivit. Man vill ta igen något man anser sig ha missat i livet, som en slags revansch där man får upprättelse och bevisar något för sig själv.

Tror inte det beror på övergrepp utan en känsla av revansch.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (En förklaring) skrev 2025-04-05 00:21:55 följande:
    Kvinnliga pedofiler verkar gilla pojkar i högstadieåldern. Jag gissar att det är något tankesätt liknande de män jag beskrivit. Man vill ta igen något man anser sig ha missat i livet, som en slags revansch där man får upprättelse och bevisar något för sig själv.

Tror inte det beror på övergrepp utan en känsla av revansch.
    Men då låter det ju inte som en sexuell läggning hos dessa människor utan mer om det du sa - hämnd, revansch och ego. 
Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?