Anonym (M) skrev 2025-04-04 16:34:33 följande:
Jag beklagar det du blivit utsatt för! Det måste vara hemskt 
Vissa är onda människor, jag tror det är en blandning av vilka omständigheter man växer upp med och val man gör. Vad jag inte förstår är hur man kan utsätta andra när man själv blivit utsatt. Många pedofiler var själva offer. Det är helt obegripligt för mig.
Av de som jag pratat med så är det få som varit utsatta själva, även om det förekommer.
Vanligast har varit att de upptäckt det i övre tonåren/som ung vuxen.
De sexpartners man har då är ju själva unga och allt eftersom killen blir äldre inser de att de fortsatt blir attraherade av den åldern eller ännu yngre.
De flesta som jag pratat med är dock vad som egentligen kallas hebefiler. (attraheras av 11-15 år) och majoriteten av dessa har vetat sedan de själva var 16-18 år att de varit attraherade av dessa flickor. Dock är det ju inte fören något senare som de själva reflekterat över detta.
Det som har varit gemensamt för alla dessa män (aldrig stött på en kvinnlig pedofil) är att de är väl medvetna om att det de känner är fel och de skäms ofta oerhört av det. Några har sökt hjälp, men ämnet är så tabubelagt att det är extremt svårt för dem att erkänna för någon att de känner så här.
OBS Detta är inte ett försvarstal. De män (och få kvinnor) som agerar på något sätt på sin läggning skall straffas om de begår brott. Men, begår de inga brott så kan och skall de inte straffas, lika lite som någon som fantiserar om att råna en bak eller liknande. Då är det fantasier, även om de är mot vad vi alla andra tycker är sunt.