• Anonym (Eko)

Partner som har problem att hålla i sina pengar

Är särbo med en kvinna sedan 3 år. För henne är lönen i princip slut en vecka efter att den utbetalats. Hennes ekonomi är verkligen kaos. Då jag tjänar mer än henne och har taktiken att jag vill att lönen ska räcka hela månaden så brukar jag alltid få rycka in och betala de små skulder hon drar på sig. Det här blir inte hållbart i längden. Vi har pratat o. att skaffa ett gemensamt boende men det som stoppar mig är hennes ekonomiska kaos. I övrigt är det en fantastisk tjej och jag blev lite chockad över att hon inte kan sköta sin ekonom. Någon som lever tillsammans med en partner som är kaotisk ekonomiskt och får det att fungera på något sätt??

• Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar
  • Anonym (Osexigt)
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 07:44:24 följande:
    Självmordshot och att hon säger jag är empatistörd och en hemsk människa. hon ber liksom inte snällt och sedan låter det vara, utan det fortsätter 
    Om någon hotar med självmord över att inte få ens pengar ringer man ambulans hem till dem varje gång, så får de förklara sig för vårdarna.

Man ger inte efter för utpressning. Aldrig.
  • Dexter dot com
    Självmordshot och att hon säger jag är empatistörd och en hemsk människa. hon ber liksom inte snällt och sedan låter det vara, utan det fortsätter 
    Men sluta betala och anmäl henne till LS när hon inte kan ge sina djur vård. Hon verkar ju absolut inte lämplig att ha djur.
  • Fjäril kär
    Anonym (Eko) skrev 2025-04-03 06:49:56 följande:

Är särbo med en kvinna sedan 3 år. För henne är lönen i princip slut en vecka efter att den utbetalats. Hennes ekonomi är verkligen kaos. Då jag tjänar mer än henne och har taktiken att jag vill att lönen ska räcka hela månaden så brukar jag alltid få rycka in och betala de små skulder hon drar på sig. Det här blir inte hållbart i längden. Vi har pratat o. att skaffa ett gemensamt boende men det som stoppar mig är hennes ekonomiska kaos. I övrigt är det en fantastisk tjej och jag blev lite chockad över att hon inte kan sköta sin ekonom. Någon som lever tillsammans med en partner som är kaotisk ekonomiskt och får det att fungera på något sätt??

1. Sluta direkt ge henne pengar. Det förvärrar bara hennes ekonomi. 

2. Vill du på nåt sätt hjälpa henne konkret så köp en matkasse åt henne nån gång ibland eller bjud på extra många middagar hos dig - vad som helst som inte är rena pengar eller innebär att du löser räkningar 

3. Ställ krav på henne. 

4. Boka in ett gemensamt bankmöte eller hos kommunens ekonomiska rådgivning för att gå igenom hennes ekonomi och se vad som pågår och sätt upp en budget och en plan.  Låt henne få tydliga konsekvenser om hon inte håller budgeten. 

5. Flytta inte ihop med henne. Punkt. 
  • Anonym (J)
    Och ni gör vad åt saken? Ring psyk 
  • Anonym (M)
    Och du fortsätter att hjälpa henne ekonomiskt. Ja, eftersom du inte vill sluta så får du sluta gnälla och skylla dig själv. 
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2025-04-03 11:12:49 följande:
    Och du fortsätter att hjälpa henne ekonomiskt. Ja, eftersom du inte vill sluta så får du sluta gnälla och skylla dig själv. 

Är inte så enkelt som du framför det. Hon är min enda familj och hon har bara mig. Psykiatrin lägger bara in personer på tvång om de själva berättar för dem att de planerar att dö. Det är ord mot ord. 
    Hur skulle jag må om hon dog och det var pga mina handlingar, mitt liv skulle också ta slut. Är en omöjlig situation. 

Men vill ej kapa tråden med min egen diskussion 

• Anonym (Vägra)
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 11:27:47 följande:

Är inte så enkelt som du framför det. Hon är min enda familj och hon har bara mig. Psykiatrin lägger bara in personer på tvång om de själva berättar för dem att de planerar att dö. Det är ord mot ord. 
    Hur skulle jag må om hon dog och det var pga mina handlingar, mitt liv skulle också ta slut. Är en omöjlig situation. 

Men vill ej kapa tråden med min egen diskussion 

Hon kommer inte att ta livet av sig pga att du inte lånar ut pengar till henne, utan hon har lärt sig att hon kan köra det "hotet" för att du ska ge mig dig 

Om hon mot förmodan skulle ta livet av sig beror det inte på dig, utan 100% på henne själv, men det där är 100% bara hennes sätt att manipulera dig.

Hemsk människa som utnyttjar ditt dåliga samvete på det viset 
  • Anonym (Vägra)
    Anonym (Eko) skrev 2025-04-03 06:49:56 följande:

Betala inte hennes skulder för det första.

Prata med henne om hon vill ha lite hjälp med att göra en budget, och få pengarna att räcka 

Om ni flyttar ihop så ha delad ekonomi och ett gemensamt konto för mat, boendekostnader mm ,som redan föreslagits.

Men kan bli svårt ändå och i slutändan kommer du att drabbas likväl, för ni kommer tex inte att kunna spara till gemensamma mål osv.
  • Lisa0987

Detta är en total deal breaker för mig och visar ett oansvar och en omogenhet som jag inte skulle fixa.

Du täcker redan upp för henne trots att hon lever som som en som är med i Lyxfällan. Jag tror inte detta är lätt att lära om.

Flytta inte ihop, skaffa inga barn. 

Är det så här du vill leva? Med någon som faktiskt inte kan ta hand om sig själv ekonomiskt?

Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar