Frångötet skrev 2025-04-03 10:43:15 följande:
Han har svår intellektuell funktionsnedsättning och autism nivå 2.
Vi tänker mer på att han skall bo där ett par år tills att de andra barnen växer lite så att det blir en bättre miljö för han hemma.
Givetvis vill vi att han kommer på besök någongång då han fortvarande är vår son och älskad. Vill inte bara lämna han någonstans och inte bry mig liksom bara för att han har funktionsnedsättning, tänker att han fortvarande skall ha en koppling till oss.
Aha utvecklingsstörning heter väl intellektuell funktionsnedsättning nu istället, om jag förstått det rätt?
Förstår din tanke, absolut. Men bäst vore kanske att han får en trygghet där han känner sig Hemma. Att han liksom bor där permanent. Sen kan ju ni hälsa på och han hälsa på er hur ofta ni vill troligtvis. Min syster är hos mamma 2 ggr i månaden. Men jag vet att andra på boendet träffar sina oftare.
Tror inte heller att några år är något de accepterar. Men jag vet inte.
Men har han dessutom svår intellektuell funktionsnedsättning kanske ni borde fundera ett varv extra på vad som verkligen är bäst för honom. En permanent plats eller så länge-lösning där han får flytta fram och tillbaka. Det blir ju en stress att riva upp allt flera ggr. När de väl lyckats vänja sig så ska det ändras igen. Räcker väl att personalen byts ut med jämna mellanrum. Men sånt kan man ju inte göra något åt tyvärr.
Frångötet skrev 2025-04-03 10:47:23 följande:
Fått höra av några grannar att de bara slänger dom åt sidan, skriker på dom helt enkelt är taskiga mot dom om de har utmanande beteende. Detta gjorde mig orolig men vet att alla intr är så.
Okej det får man ju verkligen inte hoppas. Kan tycka de borde ha övervakningskameror på sådana ställen, när vissa inte ens kan tala för sig/förstår vad som händer.
Tragiskt.