Inlägg från: Anonym (försök) |Visa alla inlägg
  • Anonym (försök)

Darrighet och yrsel av stress?

Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 12:55:07 följande:
    Darrighet och yrsel av stress?

Har en längre tid haft mycket stress i livet, små barn, mycket med jobbet, oro för föräldrar, sömnbrist deluxe i ett par år.

Är detta något någon varit med faktiskt ger fysiska problem? Från ingenstans idag blev jag yr, darrig, hög puls, fick stanna bilen när jag körde. 

Har någon varit med om att kroppen sagt ifrån så? Blir ju orolig att det är något annat fel liksom, men stress och sömnbrist (inte sovit mer än 2-3 h åt gången i ett par år pga barnen) kanske kan påverka så?

Ja, man kan reagera så på långvarig stress. 

Försök att se över din tillvaro om du kan skala ner någonstans så att du kan hantera din stress bättre. 
  • Anonym (försök)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 14:23:29 följande:
    Jo. Jag vet inte vad jag kan göra bara. Mer än att byta jobb, det är ju en konkret sak men det i sig känns otroligt svårt. 
    Om du fortfarande sover dåligt så kanske du ska försöka börja där. Antingen att gå till läkare och få medicin, eller något annat som kan hjälpa dig, som nåt kosttillskott, avslappningspodd eller annat.

Om man börjar med att få ordning på sömnen så kan det andra bli tydligare sen. Och att man blir mer tålig mot stress om man åtminstone får sova. 
  • Anonym (försök)
    Anonym (Ts) skrev 2025-04-03 15:36:49 följande:
    Problemet är mer att vi har småbarn med sömnproblem, så jag sover uselt. Ett av barnen accepterar bara mig nattetid och vaknar 2-5 ggr per natt och behöver nattas om. Vi har testat att min man tar barnet flera gånger men då har det slutat med att barnet helt enkelt skrikit till alla vaknat. Han har vyssjat, lekt, matat, gått promenader (skriken fortsatte när de kom in).
    Då kanske ni ska dela upp nätterna så att en av er får sova åtminstone några nätter i veckan. Och barnet som bara accepterar dig får öva på att acceptera sin andra förälder. 

Eller så kanske ni behöver se över sömnen för barnet, om det vaknar så många gånger och måste nattas om. Hur gammalt är barnet?
Svar på tråden Darrighet och yrsel av stress?