• Anonym (Tröttaste morsan)

Missnöjd bebis 24/7

Min bebis är 7v och är missnöjd i princip all vaken tid. Detta är vad som pågår:

Hatar att sitta i vagn, babyskyddet, i famnen såvida det inte är i rörelse (blir gallskrik annars) Gillar inte att ligga på mig som man kan tro en så liten ska göra. Gillar inte att sitta i famnen utan det gnälls eller så gråter hon. Hon visar med hela kroppen att hon är missnöjd, vevar med ben och armar snabbt. Hon kan ligga i babygymmet i max 5min innan hon gråter, detsamma gäller babysittern. 

Det är på en nivå att jag inte vill åka till ställen med henne, inte ens träffa vänner för det kommer bara bli gråt gråt gråt. Vad gör jag för fel?? Eller är det fel på henne??

Snälla säg att detta blir bättre? Älskar henne mer än allt men det är svårt att njuta av tillvaron med henne när hon är gnällig och skrikig jämt!!
  • Svar på tråden Missnöjd bebis 24/7
  • Jemp

Det låter fullt normalt :) vissa bebisar är lite svårare att hålla nöjda än andra. Givetvis utan att det är fel på dem.

Har du bärsjal/sele?

• Jemp

Och ja, det blir bättre. När de är så små är deras största behov just att få vara nära. 

• Anonym (Tröttaste morsan)
    Jemp skrev 2025-04-03 17:45:07 följande:

Det låter fullt normalt :) vissa bebisar är lite svårare att hålla nöjda än andra. Givetvis utan att det är fel på dem.

Har du bärsjal/sele?

Ja, den duger inte heller för det mesta. Den duger OM hon somnar i den men det blir gråt om hon vaknar i den.
    Har du erfarenhet av samma?
  • Anonym (Magen?)

Verkar hon ha ont? Våran bebis på 10 veckor har blivit så sedan en tid tillbaka  också, där hon verkar ha ont i magen. Vi ska prova att byta vitamin d dropparna till vattenlösliga samt kolla upp om hon ex är allergisk eller något. Hur blir hon om du har henne hud mot hud? 

• MammaTillDansband

Har du provat att lägga henne till bröstet/ge flaska så fort hon börjar visa missnöje? Min erfarenhet är att så där små bebisar vill äta oftare än vad vi vuxna tror är rimligt. De är verkligen hungriga typ hela tiden!

• Grässtrå77

Ammar du? Har du i så fall provat att utesluta mjölkprodukter i din kost? Alltså ALLT som har med mjölk att göra, inte bara laktosfritt.

Jag skulle säga att detta inte är ett normalt beteende hos bebisar utan beror troligtvis på magbesvär vilket visserligen är ganska vanligt hos bebisar. Sen är det inte alltid det går att hitta en lösning på problemet, men googla på kolik så finns det saker att testa.

• Anonym (lugn)
    Anonym (Tröttaste morsan) skrev 2025-04-03 16:57:53 följande:
    Missnöjd bebis 24/7

Min bebis är 7v och är missnöjd i princip all vaken tid. Detta är vad som pågår:

Hatar att sitta i vagn, babyskyddet, i famnen såvida det inte är i rörelse (blir gallskrik annars) Gillar inte att ligga på mig som man kan tro en så liten ska göra. Gillar inte att sitta i famnen utan det gnälls eller så gråter hon. Hon visar med hela kroppen att hon är missnöjd, vevar med ben och armar snabbt. Hon kan ligga i babygymmet i max 5min innan hon gråter, detsamma gäller babysittern. 

Det är på en nivå att jag inte vill åka till ställen med henne, inte ens träffa vänner för det kommer bara bli gråt gråt gråt. Vad gör jag för fel?? Eller är det fel på henne??

Snälla säg att detta blir bättre? Älskar henne mer än allt men det är svårt att njuta av tillvaron med henne när hon är gnällig och skrikig jämt!!
    En 7 veckor gammal bebis är väldigt liten och väldigt beroende av att vara nära dig och amma ofta. Det låter helt normalt agg hon inte vill vara i vagn eller babyskydd, ytan nära maten och trygga mammas famn. Och hon är van att du går omkring och att hon då vaggas, så är många bebisar, att de vill inte sitta ner, utan bli burna omkring. 

Det kommer absolut att bli annorlunda, ganska snart kommer bebisen att vara mer vaken och mer intresserad av omvärlden, och ha längre pass mellan matningarna. Då kan du lägga ner henne mer och även ta dig ut lättare.

Så försök slappna av och ta dagen med bebisen som den kommer, vänta några veckor så kan du göra saker och träffa vänner. 

För pratade man ju om "barnsäng" som var ca 6-8 veckor efter bebisens födelse, att då låg mamman i sängen och i princip bara ammade och vilade. Du får tänka att du är kvar i det stadiet ett litet tag till.

Det är en rejäl omställning att bli mamma, få ett barn. och allt med bebisen är inte kul, man kan känna sig ensam och samtidigt helt utarmad av bebisens som har såna krävande behov hela tiden. Försök att vila i att det är så den här perioden, och att det blir annorlunda sen. 
Svar på tråden Missnöjd bebis 24/7