Snart 4-åring som vägrar fast mat.
Hej!
Jag är i precis samma situation. Min dotter åt sin mellis för 5 dagar sedan och direkt efter blev hon ledsen och sa att det kändes som en klump i halsen (hon satt inte i halsen). Sedan dess har hon vägrat fast mat. Hon vill bara ha näringsdryck, yoghurt, glass, drickyoghurt. Hon säger att hon inte har ont i halsen, har ingen förkylning eller så heller. Varje gång vi sitter vid bordet serverar vi även fast mat till henne, hon stoppar in en liten bit i munnen och tuggar så att det bara finns slemm kvar i munnen för att sedan spotta ut och bli ledsen. Hon säger "jag kommer stoppa I halsen om jag sväljer" även om det är potatismos. Jag vet inte hur detta kom eller varför hon tänker så då hon aldrig har stoppat i halsen tidigare, endast sätt sin bror sätta i halsen för 2 år sedan. Det som börjar bli jobbigt är att hon redan gått ned I vikt och att valmöjligheterna som hon kan tänka sig att äta är minimala. Jag har även gjort soppor, silat bort eventuella bitar så den varit helt slät och hon tar 2-3 skedar och blir sedan ledsen. Jag har varit i kontakt med både 1177, vårdcentralen och doktor24 som mer eller mindre dumförklarar mig och säger "det är vanligt att barn hamnar i dessa perioder, blir allmäntillståndet påverkat får du söka vård igen". Men nej, hon har varit i perioder förut då hon vägrar viss mat, men inte såhär... Hon är 5år, väger 16kg och är redan smal sedan innan då hon är kräsen. Så bara att gå ned 500g i vikt syns på henne. Vad gör man liksom 🙁