Tyra myra skrev 2025-09-04 13:47:28 följande:
Tack för att du svarar att du kommer att rösta i kyrkovalet.
Alla röster är goda röster.
Men jag här några frågor till dig som jag hoppas att du tar dig tid att svara på
1. Hur kan du säga att kandidaterna en nomineringsgrupp inte är troende ? Det brukar vara en förutsättning för att bli nominerad, åtminstonde enligt min erfarenhet.
2. Du talar om sekulära politiker som om POLITIKER i allmänhet i skulle kunna vara troende, Detta tror jag är en grov överdrift. Samtidigt vill jag påminna om att nomineringsgrupperna i kyrkovalet har ingen makt över hur kyrkan för fram det kristna budskapet. Detta är helt och hållet Biskoparnas, Prästernas och diakonernas ansvarsområde. Ingen nomineringsgrupp har någonting att säga till om i dessa frågor. Hur menar du då att det är viktigt att de nominerade är troende? Det finns många olika trosriktningar inom kristendomen är alla lika välkomna att nomineras?
3. Du menar att kyrkan i helt skiljts från staten och det är riktigt. I och med att alla som inte aktivt gått ur kyrkan fortfarande betalar kyrkoskatt via skattsedeln. Dessutom finns det tillgångar som kyrkan förfogar över som fortfarande tillhör staten. Man räknade år 2000 med att kyrkan kan bli helt skild från staten först efter 70-100 år. Då är bara de som aktivt valt att tillhöra Svenska Kyrkan som är medlemmar i kyrkan.
Svenska kyrkan består i dag av både de som inte aktivt gått ur kyrkan och av de som aktivt gått med. Därför är den ännu inte helt skild från staten. Men man kan säga att skilsmässan är ett pågående projekt.
Under minst 50år till kommer Svenska kyrkan att vara beroende av statens stöd i form olika ersättningar, som till exempel kyrkoantikvarisk ersättning.
Dessutom har kyrkan till stor del fortfarande ansvaret för större delen av begravningsväsendet. På papperet är de redan åtskilda men rent praktiskt är det fortfarande Svenska kyrkan som administrerar de flesta av våra kyrkogårdar.
Detta är bara en några av punkterna som förenar kyrkan och staten idag.
4. Det finns en lag om Svenska kyrkan så länge inte skilsmässan inte är klar.
5. Val-generaler har väl ingenting med arbetet i kyrkan att göra. De har inte ens något med nomineringarna att göra. Deras uppgift är att påminna och uppmana alla som är medlemmar i Svenska Kyrkan att rösta.
Du verkar vara mest intresserad av att medlemmarna i Svenska Kyrkan ska vara öppet troende.
Då inser du inte att en mycket stor del av medlemmarna idag säger sig inte vara troende men att de stöder kyrkans arbete. Om du skulle exkludera dessa från Svenska Kyrkan skulle medlemsavgifterna behövas höjas orimligt mycket. Annars skulle de flesta av ladsortskyrkorna förfalla, Det diakonala och ungdomsarbete minskas och begravningsavgifterna höjas.
6. Det är för medlemmar som inte säger sig vara aktivt troende men som ändå stöder kyrkans arbete som partier fortfarande ställer upp med nomineringsgrupper.
Efter ett relativt långt liv i Svenska Kyrkan, både som medlem, ideellt engagerad och som kyrkopolitiker har jag hittills inte träffat på någon som inte har svenska Kyrkans bästa i sina tankar.
Kritiken mot sekulära politiker i kyrkan har tyvärr blivit politik i sig självt. En politik som vill utesluta de medlemmar som inte är aktivt troende. En politik som medför att kyrkan vänder sig inåt och utestänger.
I vårt land har vi väldigt många frikyrkoförsamlingar där det är ett krav på att vara troende för att erhålla fullt medlemskap krävs dop. Detsamma gäller Svenska Kyrkan.
För att över huvud taget kunna nomineras i en nomineringsgrupp i Svenska kyrkan krävs att man är medlem och döpt, och helst konfirmerad i Svenska Kyrkan.
Jag tycker inte att det finns någon motsättning mellan att vara nominerad av ett parti eller av någon annan nomineringsgrupp.
Jag har aldrig känt att det varit politik som styrt arbetet i den församling som jag tillhör och arbetat i och numer sitter i rådet för. Det enda som jag kan säga är specifikt för de politiska nomineringsgrupperna är att de framhåller behovet av att vara en öppen kyrka, en kyrka för alla.
I mitt arbete inom kyrkan har jag träffat många icke troende och hjälpt dem med deras problem. Detta har för mig varit mitt sätt att utföra Jesu gärning i vardagen.
Det är också det som under långa tider genomsyrat den Svenska Kyrkan. Därför tycker jag att det vore olyckligt om den vänder sig inåt och bara servar de redan frälsta.
Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.
1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt
2) Jag försöker ofta skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.
Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.
Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.
Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera.
Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.
3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,
4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,
5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.
6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum
Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men lite åt det hållet är det.
Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt.
Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.