Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Självklart ska jag rösta, det är en viktig princip att alltid utnyttja denna sin demokratiska rättighet. Annars kan det gå som i USA att en mentalpatient blir president... 

• Tecum

Jag röstar alltid i kyrkovalet och har några frågor till Tyra myra (och andra som har tankar om dem förstås).

Tror du att den konsensus du ser hos de folkvalda i kyrkoråd osv gör att intresset för kyrkovalet är så lågt? Jag tycker det är bra att man samarbetar för kyrkans bästa, men om man ser på politiken i allmänhet så ökar konflikter intresset.

Inför valet kommer alltid debatten upp om politiska partier har i kyrkan att göra eller ej. Men vilka sitter i de andra grupperingarna som kallas sig något annat, är det inte samma typ av personer? Och jag tycker att även de grupperna har en politisk hemvist när man granskar dem närmare. T ex så ligger Himmel och Jord nära miljöpartiet.

En stor fråga inför årets val är hur man ska sköta kyrkans skogstillgångar, har du någon uppfattning i den frågan?

Hur ska man göra för att öka intresset för kyrkovalet?

• Tecum
    Tyra myra skrev 2025-09-06 19:13:31 följande:
    Man behöver inte vara insatt för att rösta.  Det är därför det kan vara praktiskt att rösta på de "vanliga partierna", då vet man ju ungefär vad man får. Det är svårare med de opolitiska nomineringsgrupperna.

Självklar ska nu nyttja din röst, men det är som sagt det är frivilligt.

Tack i alla fall för att du svarade i min tråd
    Alldeles riktigt och det tycker jag är en svaghet hos de "opolitiska" grupperingarna, vad vill de egentligen och var står de i förhållande till de "vanliga partierna". De skriver insändare i tidningen men det är mest slagord. Konkreta frågor som skogsskötseln nämner de inte trots att den kan bli avgörande i årets val. De skulle behöva ge ut ett "partiprogram" för att matcha de gamla partierna men jag förstår att det är svårt och kostsamt.
    Så då blir det ofta att man röstar på den man känner till.
  • Tecum
    Tyra myra skrev 2025-09-12 17:11:26 följande:
    Ja, du nu tror ju jag att det är omöjligt att hitta en helt opolitisk människa så politiken kommer nog alltid följa med in i kyrkan, än fast nomineringsgrupperna inte är bundna till något parti. Det kommer ändå alltid vara samma typ av människor som nomineras, engagerade personer som brukar vara engagerade i flera olika sammanhang.

Och teologin kommer alltid att tillhöra teologerna. Vi som är valda i kyrkliga församlingar kommer alltid att få ansvara för de värdsliga värdena medan prästerskapet ansvarar för de andliga värdena. 

Därför upplever jag att det mer är ett problem för dem som via kyrkan vill påverka politiken i vårt land.  

Det är också ett problem när kyrkan inte kan göra sin röst hör i samhällsdebatten, Kyrkans röst är inte en politisk röst utan en profetisk och grundar sig på det kristna budskapet.  SvK måste få mera självförtroende i detta och inte huka sig så fort någon avfärdar deras budskap med att det är ett politiskt ställningstagande.
    Håller med, de få opolitiska personer som finns är inte intresserade av att engagera sig. Huvudsaken är att de valda vill något och är beredda att arbeta för det.
    Nästan alla frågor är på något sätt politiska men det gäller att stå över partipolitiken och se till kyrkans bästa. Jag läste en sammanställning av de olika grupperingarnas syn på kyrkans skogsbruk och skillnaden är inte jättestor. Alla nämner miljö och mångfald och att kyrkan inte bara ska se till ekonomin.

Inte fel att kyrkan engagerar sig i samhällsfrågor men visst är det svårt utan att hamna närmare vissa partier än andra. Men att inta en högkyrklig attityd och anse sig stå över alla frågor som kan uppfattas som politiska innebär en resa rakt ut i öknen.
  • Tecum
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-15 10:35:55 följande:

Det är en fullständigt absurd anklagelse mot oss icke partipolitiska att vi inte vill engagera oss, en grov anklagelse . Jag håller inte med om att nästan alla frågor är partipolitiska. Jag har själv suttit i kyrkofullmäktige i ca 8 år. Dessutom måste det vara tillåtet att ha en annan åsikt i en fråga än ett av de politiska partierna. 

Vet du vad ord som högkyrklig, lågkyrklig, gammalkyrklig o andra betyder? Det har inget med detta att göra utan betecknar andra saker. Sedan handlar det inte om att stå ?över? som du skriver med ett värdeladdat ord utan det handlar om att ett trossamfund vill arbeta för mycket som interinstitutionella i ett sekulärpolitiskt partis program.

Sedan skall naturligtvis ibland även samhällsfrågor beröras, men då får man också minnas att personer med samma tro kan vara djupt oeniga i såna frågor. Ett samfund kan inte tala med en enda röst i frågor där de troende inte är eniga.

Du tolkar fel, jag menar att de som kallar sig opolitiska visst engagerar sig, annars hade de inte ställt upp i valet. Men de är inte opolitiska även om de kallar sig det. De är partipolitiskt obundna och det är en annan sak.

Vad menar du med sista stycket, att om inte de troende är eniga i en samhällsfråga ska kyrkan inte yttra sig alls? Då ställer sig kyrkan vid sidan om samhällsdebatten precis som jag skrev och då blir det väldigt svårt att nå ut till en bredare allmänhet.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?