Inlägg från: Anonym (Tb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tb)

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Tyra myra skrev 2025-09-04 13:47:28 följande:

(...) Jag har aldrig känt att det varit politik som styrt arbetet i den församling som jag tillhör och arbetat i och numer sitter i rådet för.  Det enda som jag kan säga är specifikt för de politiska nomineringsgrupperna är att de framhåller behovet av att vara en öppen kyrka, en kyrka för alla. 

(...)

Du skrev ett intressant inlägg med inblickar från insidan av SvK. Men här tycker jag att du är något naiv.

Det är väl dokumenterat hur Socialdemokraterna under många decennier av 1900-talet arbetade för att försvaga den kristna kyrkan som fristående institution i samhället  och samtidigt öka sitt inflytande i SvK. En bra genomgång av denna process finns t.ex. i Per Ewerts bok "Landet som glömde Gud".

Och så här flera decennier senare måste man säga att de lyckats med sin ambition. Kyrkans ledning i Uppsala är oftast till oigenkännlighet lojala med en politiskt röd-grön agenda samtidigt som delar av den kristna läran som inte upplevs som politiskt korrekta tonas ner eller motarbetas. Sedan kan det ibland se annorlunda ut i enskilda församlingar i landet men inriktningen är ändå tydlig.

Hela den här utvecklingen med politisk styrning av kyrkan var olycklig för SvK och som väljare bör man därför, tycker jag, rösta emot de politiska partierna l kyrkovalet och lägga sin röst på någon annan nomineringsgrupp.
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-06 17:00:49 följande:
    Jag må vara naiv men är det inte så att så länge vi som föddes under tiden när vi blev automatiskt medlemmar lever så kommer vi att ha icke troende medlemmar ?

Som jag ser det blir inte SvK helt fristående förrän vi gått hädan.  Att S är den största nomineringsgruppen är egentligen inte så konstigt eftersom det inom S sedan lång tid funnits engagemang för kyrkan genom broderskapsrörelsen. Man kan nog säga att de icke troende socialdemokraterna varit mer benägna att använda sina röster än vad de icke troende i andra partier varit.  

Själv är jag övertygad om att de opolitiska nomineringsgrupperna succesivt kommer att minska och de opolitiska kommer att växa. Men jag ser inte att detta kommer att vara någon större fördel. Troligen kommer de som tidigare röstat på S, Mp, V och C att rösta på nomineringsgrupper som den jag tillhör.  Alltså nomineringsgrupper som vill ha en kyrka öppen för alla och som värnar om hållbarhet såväl fysisk som andlig.

Jag tror, efter den erfarenhet jag har, att de nomineringsgrupper som vill vända kyrkan inåt och från samhället i stort kommer inte att bli i majoritet under överskådlig tid.  

Det du ser som S påverkan på SvK är i realiteten en utveckling som bla. styrs av prästernas och diakonernas utbildning, I dagens präst och diakon utbildning är Kyrkans plats i dagens samhälle en viktig del.  Om jag inte helt missuppfattar dig så är det just detta som du vänder dig mot och anser vara politisk styrning.

Själv tycker jag det är intressant att diskutera dessa frågor, och som lekman i SvK känner jag att det är viktigt att föra fram vad SvK är samtidigt som man diskuterar vad man vill att den ska vara.
    Trohet mot den kristna läran rycker jag inte är att vända sig inåt. Tvärtom anser jag att det är den inre sekulariseringen som gjort kyrkan otydlig. 

Jag blir lite nyfiken, är du själv bekännande kristen? Anser du att Jesus är vår Herre? Visst, öppenhet för alla och hållbarhet må vara viktigt. Men trohet mot Gud går före allt detta, eller vad tycker du?
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-09 14:57:06 följande:
    (...) Jag förstår och respekterar de som tycker att sekulariseringen i SvK går för långt men jag förstår och respekterar även dem som vill öka den.  Frågan är väl vad som är viktigast för en kyrka som ska representera hela vårt land. För detta är väl ändå därför vi har den kvar.  Ville vi inte som samhälle ha det så, skulle inte Svenska kyrkan finnas kvar idag.

Vet att det är många fler än jag, som länge varit engagerad i SvK som har samma tankar. Vi vill inte att vår kyrka ska vara som alla andra frikyrkor och trossamfund. Svenska kyrkan ska vara inkluderande och tjäna som en trygg plats att komma till för människor som av någon anledning endera uteslutits eller inte längre känner sig välkomna i sina trossamfund,  En kyrka som välkomnar alla människor som söker trygghet och tröst i livets alla skeenden från vaggan till graven. 

En kyrka som uppmuntrar barn och ungdomar till andlighet och tar tillvara deras engagemang i samhällsfrågor.

En kyrka som tar vid där samhället misslyckas. Och mycket mer....

Självklart sker detta utifrån den Kristna läran, något annat är det inte tal om. Genom Gudstjänst, Diakoni och Mission gör Svenska kyrkan idag detta och det hoppas jag att den kan fortsätta med, åtminstone under min livstid.

Igen ställer jag dig frågan varför måste Svenska Kyrkan vara som alla andra trossamfund?  Varför får inte Svenska kyrkan fortsätta vara det den är idag?

Det finns som sagt andra alternativ för dem som vill ha något annat.

Du är med andra ord "kulturkristen". Det är inget fel i det men historiskt sett har kyrkan aldrig verkat för kulturkristendom. Den har alltid primärt varit till för människor som erkänner att Jesus är Herre. Hade de första kristna varit kulturkristna hade vi förmodligen inte haft någon kyrka alls idag.

Därför tycker jag att det är viktigt att hålla fast vid att kyrkan i allt väsentligt bärs upp av människor som har en levande tro på Jesus som vår Gud och frälsare. Sedan är den kristna traditionen underbar och djupt humanistisk. Men på dessa kvaliteter kan man inte över tiden bygga en livskraftig kyrka.
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-12 17:11:26 följande:
    (...)

Det är också ett problem när kyrkan inte kan göra sin röst hör i samhällsdebatten, Kyrkans röst är inte en politisk röst utan en profetisk och grundar sig på det kristna budskapet.  SvK måste få mera självförtroende i detta och inte huka sig så fort någon avfärdar deras budskap med att det är ett politiskt ställningstagande.
    Problemet uppstår när företrädare för kyrkan lyfter fram vissa polariserade frågor och driver en påstått kristen linje när dessa frågor i själva verket inte alls är centrala i den kristna läran utan perifera frågor där troende faktiskt kan hysa olika åsikter. Det finns flera exempel på detta som t.ex. miljöpolitik eller fördelnings- och invandringspolitik.

Samma människor är sedan ofta inte alls beredda att driva frågor som är centrala i den kristna läran, såsom familjepolitik eller moralpolitiska frågor, och skjuter dem helt åt sidan eller försöker så tvivel och hävda att "det finns olika tolkningar".

Jag ska inte sticka under stol med att detta fenomen är särskilt typiskt för SvK och är historiskt sett ett modus för Socialdemokraterna att driva sin politik från kyrkan som plattform.

Ogillar man detta fenomen bör man rösta på någon av de ej partianknutna nomineringsgrupperna. 
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-16 13:12:54 följande:
    Jag ser inget som helst problem med att dessa frågor lyfts fram. Om kyrkan ska vara relevant för dagens människor måste den göra detta. Svenska Kyrkan är och kommer förhoppningsvis fortsätta att vara.  Kristen tro, gemenskap och ansvar för skapelsen är några av hörnstenarna. Men i centrum återfinns Jesus budskap om den "Gyllene regeln" och "Kärleksbudskapet", som innefattar det du anser vara perifera frågor.

När Svenska Kyrkan tar upp dessa frågor så är det på  profetiska grunder inte på profan/politisk grund.

Visst finns det politiska partier som försöker göra politik av kyrkans ställningstaganden något som märks väl i ditt inlägg. Kyrkans ställningstagande i frågor som abort, kvinnliga präster och HBTQ-frågor har skett på profetisk grund. Inte på politisk.

Alla kristna kyrkor anpassar sig till den tid de verkar i. Det sker ständigt tolkningar och omtolkningar av de kristna texterna. Katolska, Protestantiska, Ortodoxa alla måste följa med tiden.  Detta har ingenting med politik att göra.

Varför det fortfarande finns nomineringslistor knutna till politiska partier beror på att en stor del av Kyrkans medlemmar finns kvar från tiden när den var en del av staten.  Dessa har inte aktivt valt sitt medlemskap men de har inte heller gått ur kyrkan därför att de tror på kyrkan och vad den gör i samhället.

De som påstår att Svenska Kyrkan ska vara någonting annat får väl rösta på en nomineringsgrupp med den profil man känner passar bäst. Men för Guds skull nedvärdera inte de partipolitiska listorna de företräder en stor del av medlemmarna och ska vi ha en demokratisk kyrka är dera röster lika mycket värda.
    Det var en fin uppvisning i liberalteologi. De åsikter man själv hyser är"profetiska" men att hålla fast vid lärans grundsatser är fel pga. behovet av "omtolkningar". Jag kan utan vidare säga att denna form av kristendom för många av oss är pprorisk och kättisk till sin anda.

Sedan tycker jag att din omsorg om de politiska partiernas nomineringsgrupper tyder på dåligt självförtroende. Det är som att kyrkan inte skulle klara sig utan politikernas stöd utan gå under. Så är det naturligtvis inte om man tror att kyrkans budskap är sant. Då är det istället den stora lögnen att Sverige skulle stå på en socialdemokratisk och inte en kristen grund som nu är på väg att falla.

För oss kristna finns det därför bara goda skäl att se framtiden an men detsamma gäller inte för de politiska partierna och deras olika program.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?