Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Tyra myra skrev 2025-09-04 13:47:28 följande:
(...) Jag har aldrig känt att det varit politik som styrt arbetet i den församling som jag tillhör och arbetat i och numer sitter i rådet för. Det enda som jag kan säga är specifikt för de politiska nomineringsgrupperna är att de framhåller behovet av att vara en öppen kyrka, en kyrka för alla.
(...)
Det är väl dokumenterat hur Socialdemokraterna under många decennier av 1900-talet arbetade för att försvaga den kristna kyrkan som fristående institution i samhället och samtidigt öka sitt inflytande i SvK. En bra genomgång av denna process finns t.ex. i Per Ewerts bok "Landet som glömde Gud".
Och så här flera decennier senare måste man säga att de lyckats med sin ambition. Kyrkans ledning i Uppsala är oftast till oigenkännlighet lojala med en politiskt röd-grön agenda samtidigt som delar av den kristna läran som inte upplevs som politiskt korrekta tonas ner eller motarbetas. Sedan kan det ibland se annorlunda ut i enskilda församlingar i landet men inriktningen är ändå tydlig.
Hela den här utvecklingen med politisk styrning av kyrkan var olycklig för SvK och som väljare bör man därför, tycker jag, rösta emot de politiska partierna l kyrkovalet och lägga sin röst på någon annan nomineringsgrupp.