Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Tack för svaret. Jag svarar med samma numrering som frågorna.
1) Jag sa inte att det fanns någon noineringsgrupp där alla var icke troende, så om du tolkade mig så så misstolkade du mig. Men jag vet ju detta om de personer som säger det om sig själva - och nej, det är inget formellt krav. En del säger helt öppet att de inte är troende. Det räcker formellt, som du nämnde, att vara medlem och döpt
2) Jag försöker ofta skriva kort och kärnfullt,(fast detta inlägg
är långt) och underförstått var det så att jag inte menade att alla partipolitiker är icke troende :Däremot medför det politiserade systemet att partikanslier där många inte är svensk-kyrkligt troende får makt i samfundet. Sedan är det i realiteten så att kyrkopolitiker har inflytande över budskapet, bla eftersom de är med och anställer präster och diakoner, så i verkligheten är det inte alls vattentäta skott mellan politik och teologi.
Sedan menar jag också att det är en fördel att förtroendevalda är troende tex då vi bestämmer verksamhetsplaner och budgetar som innehåller vad man skall prioritera/satsa på och hur mycket. Det påverkar också det rent andliga livet i församlingen.
Vad gäller trosriktningar är det idag så att de stora skillnaderna ofta är snarare inom kyrkosamfunden än mellan dem. Jag är ju själv aktiv i flera samfund. Jag tycker det är bra om vi i fullmäktige har en klassisk kristen tro - och sådan hittar man inom de flesta kristna samfund. Jag har inget emot att en klassiskt kristet troende med en annan "samfundsinriktning" på tron (om hon/han är medlem i SVK) sitter i SVKs beslutande organ.
Tex katolske kyrkoherden här i stan predikar långt mer lutherskt än åtskilliga präster i Svenska Kyrkan.Jag är ekumén ut i fingerspetsarna och går gärna på hans gudstjänster. VI har mycket gott ekumeniskt klimat här i stan och ber för varnandras församlingar. Däremot skulle nog inte sagde katolske präst vilja bli medlem i SVK o kandidera. Dock är faktiskt en mig närstående dubbelansluten till SVK och RKK. Väckelseprofilen Lewi petrus i pingst ville faktiskt att pingstvänner som var medlemmar i SVK skulle förbli det. Han talade till och med om pingst som en väckelserörelse i SVK tror jag.
3) Begravningsväsendet vill jag lägga på kommunerna - och det är redan så i vissa kommuner. Jag bantar gärna Svenska Kyrkans ekonomiska kostym. det kan det var värt att vara mer självständig. Ja, jag vill ha det så att medlemmar väljer aktivt att vara med.Redan idag vuxendöper SVK flest i Sverige har det sagts, och vi har invigt en dopgrav i vår kyrka (som delas mellan SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk-Ortodoxa och en Pingstliknande församling). Jag vill gärna att doppraxis i SVk förskjuts så att en majoritet av dopen är troendedop. Jag var på gudstjänst i en församling i SVK för et tag sedan då det var 3 troendedop i gudstjänsten,
4) Ja, och den lagen tycker jag ska bort snarast,
5) De har absolut inflytande, och kan lägga motioner, och den valgeneral jag tänkte på vill ju ta våra präster ifrån oss. Min favoritförsamling, en konservativ sådan, har oerhört mycket folk på gudstjänsterna och jag var i helgen på läger med denna församling. Det andliga liv som finns där skulle slås sönder och samman om inte nya präster motsvarande de nuvarande fina prästerna kan efterträda så småningom.
6)Sedan har jag ABSOLUT INTE talat om utslutning av medlemmar -som du verkade uppfatta mig. Däremot vill jag en väckelse inom Svenska Kyrkan - och som jag nämnde att doppraxis i det långa perspektivet förskjuts mot troendedop. Jag är inte alls emot en krympt kostym för samfundet, men på lång sikt vill jag förstås vinna så många som möjligt - men på grundval av att de är intresserade av tro. Kyrkans bästa tror jag är det som harmonierar med väckelse. Kyrkan i sig äör inget självändamål, men att bygga Guds rike tror jag är centrum
Döpt och konfirmerad betyder inte automatiskt att man delar prioriteringarna med Jesus själv. Någon sade att svensken kommer till kyrkan 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon/han in. En överdrift ja - men lite åt det hållet är det.
Jesus är ju själva centrum i mitt liv, navet det kretsar runt. Det vill jag inte att någon skall ta ifrån mig, och jag vill utnyttja min rätt att rösta opolitiskt.
Du kan inte säga automatiskt att man är en dålig kandidat bara för att man är icke partipolitisk. Du kan inte utan att veta vad jag gör säga att jag är en dålig ledamot i kyrkofullmäktige.
De flesta som arbetar inom kyrkan har en stark tro men det är också så att ibland kan tron svikta. Det finns också personer som inte öppet vill visa sin tro utan har den privat. Du får nog söka ganska länge innan du hittar någon anställd inom Svenska Kyrkan som deklarerar att det inte har en kristen tro.
Jag har tyvärr erfarenheter av hur man rangordnar människor efter hur stark tro de anses ha. Detta går helt mot evangeliet och hör enligt mig inte hemma i vår Kyrka.
Jag har aldrig ens antytt att kandidaterna i andra nomineringsgrupper skulle vara sämre än de som representerar politiska partier. Tillhör själv en icke partipolitisk nomineringsgrupp. Detta beror främst på att jag inte varit partipolitiskt engagerad men jag har efter många år lärt känna många både politiska och opolitiska nominerade. I min nomineringsgrupp har vi den öppna kyrkan en kyrka för alla som huvudbudskap. Där skiljer vi oss inte från exempelvis S och C. och samarbetet med dem har alltid varit mycket gott.
Vad som mest skiljer oss åt är att ingen i vår nomineringsgrupp är eller har varit politiskt aktiv. Vi är också många tidigare anställda, präster, diakoner, ungdomsledare. Vi nominerar ingen som idag är anställd i kyrkan, eftersom detta skulle kunna leda till jävs situationer.
Jag har inte heller påstått att medlemmar utesluts, Däremot finns det en skiljelinje där jag och min nomineringsgrupp vill ha en kyrka för ALLA även de som inte är medlemmar ska kunna komma till oss för hjälp och själslig lisa. Barn och ungdomsverksamheten ska vara öppen för alla och helst gratis om det är möjligt.
Det har definitivt gjorts politik av politiska nomineringsgrupper. De påstås helt utan grund bestå av människor som inte är lika mycket troende som i de andra grupperna. Detta är fel
Begravningsväsendet är redan idag organisatoriskt skilt från Kyrkan och det är väldigt få kommuner som är intresserade av att överta denna samhällstjänst från kyrkan. Detta är knappast en fråga för nomineringsgrupperna
Däremot är fråntagandet av vigselrätten något som skulle uppröra alla präster inom Svenska Kyrkan. Idag kan i stort sett vem som helst som är ostraffad och har goda vitsord bli vigselförrättare varför skulle prästerna i Svenska Kyrkan uteslutas?
Jag måste faktiskt säga att jag önskar Svenska Kyrkan ett bättre öde än att ätas upp inifrån av andra kyrkor.
Det har alltid funnits någon sorts avundsjuka mot stadskyrkan. Tyvärr verkar den finnas kvar fastän Svenska kyrkan sedan länge arbetat för ekumenik och verkat för inkluderande samarbeten med såväl frikyrkoförsamlingar som andra kyrkor.
En av de starkast växande nomineringsgrupperna är Öppen kyrka. Den nomineringsgrupp jag själv tillhör. Vi har ett mycket gott samarbete med de politiskt styrda nomineringsgrupperna och ser att allt fler faktiskt börjar känna att kyrkan i vilken de är medlemmar faktiskt är till för dem och inte tvärt om