Kommer du att rösta i kyrkovalet?
Och Tyra myra: Jag VILL faktiskt på sikt ha en kyrka som är ganska olik "den vi känner". Det är för mig inget självändamål att bevara just "den kyrka man känner till".
Och Tyra myra: Jag VILL faktiskt på sikt ha en kyrka som är ganska olik "den vi känner". Det är för mig inget självändamål att bevara just "den kyrka man känner till".
Det var inte förslag iu den meningen som man lägger fram till omröstning, ja/ nej mera riktningar
Grunden skall efter vad jag önskar vara tron på Kristus som frälsare och del av Gud treenig, men det betyder inte att jag som JV avvisar röstande i vanliga val eller avvisar kyrkligt hjälparbete och socialt arbete som i högsta grad är en del av samhället. Vi har mycket bra diakoni i församlingen
jag vet inte vilket håll du menar, men det heter som sagt statskyrka med t, och jag vill ha ett samfund mycket mer oberoende än i nuläget.
Hur menar du med rangordna rent konkret? Vad är det rent konkret som händer då? Jag har inte föreslagit någon rangordning på det viset
Kyrkans väsen är att verka för Guds rike. Sedan önskar jag inte bara att det "automatiska" medlemskapet upphör utan att doppraxis allt mer blir troendedop i det långa framtidsperspektivet.
Jag skulle faktiskt om jag var präst inte heller vilja viga 2-könade par som inte var kyrkligt aktiva eftersom jag tycker att det är oärligt att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Jag vill ha samma system som ute i Europa, där alla juridiskt giltiga vigslar är borgerliga och sedan kan par som vill ha en vigselgudstjänst som tillägg
Det finns präster som inte viger samkönade par men som inte avsagt sig vigselrätten, och jag tror inte de är så jättefå, men samtidigt inte fler än att det brukar gå att hitta en annan präst som vill medverka. Har inte hört talas om nåt fall där man inte fann en sån, men en präst jag mailade med hade avsagt sig vigselrätten helt
Som jag ser det skulle jag inte kunna kalla mig en Jesu lärjunge om jag upmanade min fru (i ett hypotetiskt fall om hon var gravid) att göra abort. Jag är emot allt dödande. -vapenfri och vegan + djurrättsaktivist också
Jag menade främst teologiskt konservativ, men jag är också för altaret/tronen/fosterlandet men ej statskyrka
Min önskan är en kyrka där många får möta Gud på riktigt så att deras liv förvandlas, får en ny inriktning - inte bara en traditions-institution och leverantör av ceremonier.
Min önskan är en kyrka som blir till ett kraftfullt verktyg för Gud och som främjar Guds rikes tillväxt/ utbredande (i nära samverkan med andra kristna samfund - för jag är ekumén ut i fingerspetsarna).
Jag tror inte att alla engagerade inom kyrkan faktiskt vill det. När man blir kristen, och jag tror jag kan säga att jag blev det vid ca 16 års ålder, förändras livet och man får en ny inriktning med nya prioriteringar,
Men jag håller ändå med om att mission, diakoni och värdegemenskap alla är viktiga.
Den gyllene regeln och kärleksbudskapet räcker inte ensamt, men de är viktiga delar i kristen etik, Dem kan man dock stödja på utan att tro på Kristus som frälsare. Det kan kan man faktiskt tro på med en helt ateistisk världsbild.
Svenska Kyrkan är inte enhetlig. Den är olika i olika församlingar, och det finns 1000-tals församlingar, och olika även inom församlingar. På 2 eller 3 spårvagnshållplatsers avstånd kan budskapet var väldigt olika i SVK
Jag vill inte råda någon, men jag kan säga att det nog är lite lättare att välja en politiska nomineringsgrupp eftersom man vet på ett ungefär vad de står för.
De opolitiska får man forska lite för att förstå vad de står för. Huvudsaken är att du röstar. POSK är nog ett ganska säkert val om du vill att Svenska Kyrkan ska fortsätta som förut.
Jag tror inte att alla engagerade inom kyrkan faktiskt vill det. När man blir kristen, och jag tror jag kan säga att jag blev det vid ca 16 års ålder, förändras livet och man får en ny inriktning med nya prioriteringar,
Men jag håller ändå med om att mission, diakoni och värdegemenskap alla är viktiga.
Den gyllene regeln och kärleksbudskapet räcker inte ensamt, men de är viktiga delar i kristen etik, Dem kan man dock stödja på utan att tro på Kristus som frälsare. Det kan kan man faktiskt tro på med en helt ateistisk världsbild.
Svenska Kyrkan är inte enhetlig. Den är olika i olika församlingar, och det finns 1000-tals församlingar, och olika även inom församlingar. På 2 eller 3 spårvagnshållplatsers avstånd kan budskapet var väldigt olika i SVK
Det räcker inte med bara värdegrund, för den verkliga förvandling av livet till både det yttre och det injrejag talar om är den som kommer av att vverkligen möta Kristus och bli hans lärjunge 24-7, 365 dagar om året.
Detta har enoirmt mycket med nomineringsgrupperna att göra. Den dubbla ansvarslinjen fungerar inte i verkligheten så att det är vattentäta skott emellan. Fullmäktige, stift och kyrkomöte påverkar i allra högsta grad teologin: Det är helt avgörande vilka präster och diakoner som anställs, och vad en församling , stift eller samfund skall satsa pengar, personalresurser och materiella resurser på, vilket skriftligt material som skall ges ut, hur närraqdion (där jag själv är aktiv) skall vara upplagd och vad den skall innehålla osv
Teologiskt vill jag stå för klassisk kristsendom, såsom man finner den i både många församlingar inom SVK och inom andra samfund. Jag har för länge sedan slutat tänka i samfund vad gäller teologi. De stora skillnaderna teologiskt idag går ofta mera tvärs oigenom samfunden än mellan dem. Jag lyssnar tex hellre till stadens katolske kyrkoherde (som i realiteten är relativt luthersk i sin förkunnelse) än till liberalteologiska präster inom SVK, men å andra sidan finns många präster i SVK som jag tycker har en mycekt bra förkunnelse.
Jag är total-ekumén kan man säga, och ser det så att den i andlig mening verkliga kyrkan är den osynliga gemenskapen som mellan klassiskt troende inom alla kristna samfund.
(Förresten, som ett litet sidospår utanför den egentlige diskussionen-nånstans så skrev du i någon liten mening att nutida kristen tro skiljer sig från urkyrkans - och vad gäller den saken så förnekar jag inte det, och ser inget fel i det ö h t, utan ser det så här: jag tror andliga vissa insikter har växt fram över tid under Helige Andes ledning, bla om guds heliga och treeniga natur, (Dock är detta inget plötsligt påhitt i Nicea som en del kristendomsmotståndare framställer det, utan det växte snarare fram. Man har hittat en gammal kyrka i Israel, vill jag minnas från 200-talet om jag minns korrekt, där det stod skrivet på väggen "Jesus är Gud".) Jag tror tex inte att Paulus var medveten om dessa ting. Jag tror alltså inte allt står uttryckligen i bibeln- mend et är som sagt ett sidospår utanför vår egentliga diskussion.)
Så låt oss vara ärliga: det pågår en dragkamp. Politiken vill styra kyrkan. Kyrkan vill styra politiken. Och mitt i detta står medlemmarna ? både troende och icke-troende ? som söker andlig vägledning eller vill värna om samhällets värderingar. Alla måste få göra sin röst hörd, oavsett religiös övertygelse.
Frågan är inte om kyrkan ska vara samhällsengagerad. Det måste den vara. Men när tron blir ett verktyg för politisk makt, då har vi förlorat något avgörande. Kyrkan ska tala med profetisk kraft ? inte med partipolitiska undertoner.
Vi behöver en kyrka som vågar vara fri. Fri att tala sanning, även när den är obekväm. Fri att stå upp för människovärdet ? inte för maktens spel.
Det är exakt det jag skriver. Jag har slutat tänka i samfund för flera år sedan. DÄremot skulle jag inte säga att frälsning är bara en intern upplevelse - utan snarare att man då faktiskt kommer inom räckhåll för Kristi verk. Jag har aldrig haft en sådan frälsnngsupplevelse som kan knytas tille tt enda tillfälle en speciell dag, utan jag tror snarare att det växte fram, och jag tror jag är frälst (dvs med ett vanligare svenskt ord räddad..)
Jag kan hålla med om att bredden teologiskt är bra id en meningen att alla liksom kan hitta sina präster, sina diakoner och sina församlingar. "Liberalteologer" kan hitta sina och klassiskt troende kan hitta sina. Men bredden hotas idag av kyrkopolitiker och politiska partier. Tex det starka församlinmgslivet i en av de församlignar jag gillar bäst - där vi kan vara 2-300 en vanlig söndag- hotas av politiker på sikt.
I verklighten nöjer sig inte alls politikerna generellt med att administrera ekonomi, skog och annat. Det är stor skillnad mellan vackra ord på papperet och den faktiska verkligheten.
Ja, respekt för andra kristna är viktig och jag är själv super-ekumén. Vår kyrkobyggnad delas av SVK, Syrisk-ortodoxa, Grekisk -Ortodoxa och en pingstliknande församling.
Vad gäller andra religioner ska vi naturligtvis kunna umgås vänskapligt med företrädare för dem, men det innebär inte att vi skall säga att det finns andra frälsnngsvägar än Kristi verk (lite som Åke Bonnier mer elelr mindre gjorde i en artikel 2016, Jags tror att alla frälsnkng i unuiversum är knuten till Kristi blod. Däremot är jag öppen för tanken (och där kan man ha många intressanta diskusioner, och Stanely Sjöberg tex tycks ju ha börjat luta åt det) att långt fler individer än bara formellt kristna kan tänkas vara frälsta i Kristi blod, och det hoippas jag absolut. Dvs im så fall, bara emn frälsningsväg Kristus, men kanske 100-tals vägar till Kristus även om ingen av dem går förbi honom
I verkligehten är inte SVk ännu en fristående kraft. Att vara en del av samhället, leva i världen är inte samma som att leva av världen.
För min del ser jag gärrna både att politiken försvinner ur SVk och att personer i SVK gör färre allmänpolitiska uttalanden om de in te gör det som rena privatpersoner. Det är itne säkert att en person för att den är präst eller diakon elelr biskop har ett bra helhetsperspektiv och kunskap nog att dra rä'tt slutsatser i alla de frågor du nämner på slutet. Det är inte självkalrt att man skall vara för en stror migration tex för att man är kristen. Jag menar själv att tex Finland fört en långt kolkare politik påd et området än Sverige.
Sedan kan även jag tycka att klimatfrågan är viktig i sig, och jag stöder tex den vegopolicy som vår församling ofta har vid matservering, tex kyrklunchen.. Dock stöder jag den policyn mest av helt andra skäl än klimatet, nämligen för att jag samtidigt som jag är kristen är för veganism och är radikal djurrättsaktivist och inspirerad av prodessorn och prästen Andrew Linzey i England: "Vegan and christian" har ökat i den anglosaxiska världen men inte riktigt slagit igenom i Sverige - även om Föreningen Vildåsnan finns. Djurrätt är idag helt bortglömt när alla bara talar om klimatet, men p å 90-talet, inann kliamtfrågan var känd, fanns djurrätt och jag vill "återuppliva" den.
Jag har gått ur kyrkan och få därmed inte rösta i kyrkovalet.
Tillhör du S:t Johannes församling (Norrmalm) i Stockholm så tycker jag du bör titta på detta innan du röstar.
Församlingen sålde hyreshus ? kyrkopolitiker gjorde miljonkap | SVT Nyheter
Uppdrag granskning ? Kyrkans hemliga affärer | SVT Play