Inlägg från: Anonym (Mirakel?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mirakel?)

Trivs ni i Sverige? Vad händer?

I princip alla samhällsproblem i Sverige grundar sig på en för stor och okontrollerad massmigration.

Skola, sjukvård, kriminalvården, socialtjänst, polisen klarar inte av denna enorma tillströmning av människor från en icke-västlig kultur.

Våra politiker bär ansvar för förfallet och vissa politiker har ett större ansvar än vad andra har.

• Anonym (Mirakel?)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 23:27:47 följande:
    Jag uttryckte mig slarvigt.

När jag skrev att antalet personer som fick socialbidrag hade minskat kraftigt mellan 2019 och första delen av 2023,  så menade jag Ekonomiskt bistånd. Det som man i dagligt tal ofta kallar socialbidrag. Och det stämmer.

Den länken som du hänvisar till visar den totala utvecklingen 1990-2024 för den arbetsföra befolkningen när det gäller Sociala ersättningar. Det vill säga summan av:

-arbetslöshetsersättning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder,
    -sjuk- och aktivitetsersättning,
    -ekonomiskt bistånd 
    Det heter försörjningsstöd och inte socialbidrag. 
  • Anonym (Mirakel?)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 20:18:19 följande:

När man kollade vinsterna i den privatägda vården 2005-2013 var de över 27 % per år. Det är dubbelt så mycket vist som andra tjänsteföretag hade under samma tid. 

I vård, omsorg och skola sammantaget blir det jättesummor som rinner ut.

Det är någon promille av vad invandringen av människor för tredje världen kostar Sverige.

Ex. totalkostnaden för en (1) skottlossning kan hamna på 75 miljoner kronor.

Jag länkat till Sveriges Television som borde vara en godkänd källa.

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-paverkar-sa-manga-fler-an-de-direkt-inblandade--t350i8

Vad en sprängning beräknas kosta samhället vet jag inte, men tror inte det är billigare.

Att prata om friskolor och deras vinster är bara ett sätt att förflytta fokus från våra gigantiska migrationsproblem.

Oseriösa aktörer ska inte bedriva skola och ställer men krav på friskolorna på ex lärartäthet så kommer ingen av dem göra stora vinster.

Sammanfattningsvis tycker jag skolans kvalitet är viktigast och inte dess vinstprocent.
Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?