Trumps tullar
Vad tror ni? Kommer usa bli rikare?
Vad tror ni? Kommer usa bli rikare?
Kan vara en bra idé, kan vara en dålig idé (för usa) planen var väl att tullarna mot Europa skulle träda i kraft i förrgår eller vad det nu var. Nya budet är väl 9:e april. Det har ju lett till att företag avvaktar med sina beställningar då det i realiteten innebär en ungefärlig 50% skatt på varorna.
Usa har ju inte byggt upp ett oberoende från import så jag vet inte hur det här ska gå.
Med tanke på hur många bönder i usa som tvingats gå i konkurs efter Trumps ageranden och import som blir för dyr så hoppas jag att det inte genererar svält i usa till och med.
Jag tror USA kommer hamna i Great Depression 2.0 och därefter tyna bort och vi kommer att bevittna Roms sista dagar. Det är vad jag *tror*.
Vad tror ni?
Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?
Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.
Historiskt sett har importtullar varit ett nyttigt redskap för uppkomlingsländer att kunna konkurrera med etablerade länder, som tex. USA mot Storbritannien under 1800-talet, men blir därefter en ren förlorar-strategi när det används av etablerade länder för att skydda sin egna produktion. Se bara på Argentina år 1920 och hundra år senare.
En notering jag hittade på nätet om någon känner ett intresse av att undersöka saken vidare
"I samband med krisen på 1930-talet införde USA tullar på 20 000 varor i något om kallades för The Smoot-Hawley Tariff Act. Detta provocerade fram svarstullar från en lång rad andra länder. Sammanlagt minskade både import och export i USA med 67 procent."