Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-11 13:39:01 följande:
I kina så finns det akvarium med färska fiskar i supermarkets. Det var en fisk som hade hoppat ur akvariumet och låg och dog på golvet. Chefen såg det, tittade på mellanchefen, mellanchefen tillkallade en städare som hjälpte fisken. Så ser det ut i kina. Kan inte jämföras med Japan alls. Så fort en kines har lite att göra så lägger sig dom och sover. Det härstammar naturligtvis från en kultur där om du gör andras jobb finns risk för hårda straff.
Samma sak i usa egentligen på de stora biltillverkarna. Skulle du göra någon annans jobb, om än av misstag, eller för att få saker gjorda så ser fackföreningen till att du får sparken.
Det är skillnad mellan att besöka ett land jämfört med att leva i det.
För många herrans år sedan blev jag uppmanad att söka jobb på ett nystartat amerikanskt företag inom it/mobilbranchen här i Sverige. Enligt den svenske chefen så var jag exakt den dom letade efter, allt var klart jobbet var mitt men de var tvungna att spela in arbetsintervjun med mig som skulle skickas till USA. Sagt och gjort, vi gjorde intervjun och den skickades till USA för att de amerikanska cheferna ville se den. Jag fick inte jobbet för att jag var för självständig, tog egna beslut och det kändes inte som om jag skulle vara lojal mot företaget. Jag har för mig att företaget blev väldigt kortlivat i Sverige då de inte lyckades hitta bra och duktiga medarbetare och att de inte riktigt förstod att det vara svensk arbetslagstiftning som gällde i Sverige.