Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Trumps tullar

Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?

Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 21:05:21 följande:
    De där "Chippen" som kina producerade med nanoteknologi visade sig vara en sårbar gren under covid. Hoppas att Europa har identifierat en sårbar punkt och satsar på egen tillverkning i alla fall. Tillhör nästan infrastruktur.

Jag är övertygad om att om det blir sämre för usa så blir det inte bättre för Europa på något sätt.
    Den enes död den andres bröd heter det ju.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 19:14:24 följande:
    Så du skiter i världsekonomin precis som Trump verkar göra? Skulle det vara en bra strategi för europa?
    Trump verkar bara förstå maktspråk.På sikt är det dåligt att lägga sig. Det ger bara utrymme för att man ska roffa än mer i framtiden.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 19:20:37 följande:
    Jag tycker det verkar bra om det blir forhandling. Kanske EU kan dra ner t ex sina 20+ % tullar på kött? i utbyte mot att USA t ex lägger sin tull på samma %.
    Men Trump är inte intresserad av att jämna ut där det är till nackdel för EU för att han inte fattar eller vill fatta att det faktiskt finns ojämnheter åt det hållet.

USA har sedan tidigare en tull på 20 eller var det 25% på europeiska pick-ups, men det tars aldrig upp. Ointressant för Trump.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 17:35:14 följande:

Förhandlingarna med omvärlden flyter på bra, säger Vita husets ekonomiska rådgivare Kevin Hassett till CNBC, medan han konstaterar att ?cirka 15? länder har lämnat in konkreta förslag.

? Vi granskar och överväger dem nu innan vi avgör om de är tillräckligt bra för att presenteras för presidenten, säger han.

omni.se/pausen-ifragasattes-internt-fanns-redan-klara-avtal/a/1Mbwzl

Förslaget att om USA tar bort alla tullar så gör EU likadant var inte intressant.

I den här regleringen av "orättvisor" anser USA att det är rättvist för USA om det är orättvist för någon annan.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2025-04-11 13:21:31 följande:

Trump kommer att förlora tullkriget mot Kina.

Kineserna är mycket mer stålsatta än USA på att inte ge sig. För dom är det Opiumkriget version 3.0 som utspelas mot Trump, som naivt tror att det bara är ett handelskrig som kan avslutas med en deal lika lätt som det blev påbörjat. 

Kineserna har också bättre kort att spela ut förutom att bara höja tullsatser. Att dumpa priset på amerikanska statsbligationer t.ex.  Att helt strunta i amerikanska patenter och licenser. Att införa exportförbud för kritiska mineraler. Att inspektera alla fartyg till och från Taiwan. etc.

Om sedan resten av världen också börjar sälja sina amerikanska investeringar blir det riktigt roligt.
  • nihka
    Anonym (usd) skrev 2025-04-11 14:59:21 följande:
    Det uttalade målet är att sänka/radera statsskulden.

Om det nuvarande systemet då gör att statsskulden växer med 2-3 triljoner dollar om året kan man inte låta det nuvarande systemet få fortsätta som vanligt. Oavsett vad andra tycker om en och kallar en.

You can hate me now!
    But I wont stop now!

(Nas,1999)
    Det nuvarande systemet kommer inte att ändras till att alla handlar mer från USA, investerar mer i USA och att en massa företag flyttar sin tillverkning till USA.

Resten av världen existerar inte för att serva USA.
  • nihka
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-11 14:38:28 följande:
    Läste något om att kina sakteligen har börjat sälja sina räntefonder (?) (är det samma sak som obligationer?)och att det påverkade usa:s ekonomi.

Ja, Trump förstör usa:s varumärke för omvärlden. Han behöver göra något för att stärka den. Kanske skipa fred mellan Ryssland och Ukraina? Det skulle ju vara enkelt hävdade han.
    Det som det pratas om mycket är statsobligationer som är utlånade pengar mot ränta. USA har en enorm skuld till Kina men ännu mer till Japan och Europa. Antingen är Trump dum i huvudet eller så gillar han rysk roulette eftersom han biter handen/händerna som föder honom.

Han kunde ju börja med att skipa fred inom USA. Skulle inte förvåna mig ett dugg om ett gäng nordliga stater och Kalifornien bryter sig loss från USA och fortsätter antingen självständiga (Kalifornien) eller ansluter till Kanada. Det finns ju gränser för vad folk orkar med. Han har ju bara varit preseident i knappt 3 månader och satt både USA och resten av världen i ekonomisk gungning. Hur ska de hålla ut om han fortsätter så här i 4 år till?
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-11 17:25:18 följande:

Läste nu att pga tullarna kan vi få lägre priser i Europa. Tex på kaffe. Men även andra varor. 

Och att kaffet blir dyrare i USA. Men Trump kanske tänkte att amerikanarna skulle dricka bara inhemskt kaffe. Då får ju alla iaf en kopp kaffe från Hawaii då och då till extra festliga tillfällen KaffeTomte
  • nihka
    Spucks skrev 2025-04-12 08:21:31 följande:
    Trump tror att länderna deras importer kommer ifrån betalar tullen.
    Det trodde han om muren mot Mexiko också, att den skulle betalas av Mexiko.

Om Kanada vill sätta upp ett plank mot USA vid Niagarafallen så tror Trump att han ska betala för planket?
Svar på tråden Trumps tullar