Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Trumps tullar

Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-16 12:31:08 följande:
    besök ett tekniskt museum i kina så får du se modeller på mekaniska rörelser, hur kugghjulen snurrar för att dra något fram och tillbaka t ex. I nproncip all mekanik visas för en produktion. Finns till viss del i museum i Sverige och usa, men inte alls på samma nivå. Tycker mig se en kulturell skillnad där dylika kunskaper har gått "förlorade" i väst.
    Kineserna visar bara upp vad de vill att du skall se. Det är en jätte på lerfötter.
  • nattuw
    Anonym (jury) skrev 2025-04-17 20:15:27 följande:
    Vi skall kanske inte underskatta kineserna.
    Kina är en imperialistisk kommunistdiktatur som inte deltar i den globala handeln på samma villkor som demokratiska länder med ett fritt näringsliv. Det finns även stora problem under ytan som kommunistpartiet gör vad de kan för att sminka över. Därför bör vi inte heller överskatta kineserna utan bara konstatera att de är ett hot mot våra intressen och agera därefter.
  • nattuw
    Anonym (?) skrev 2025-04-20 16:27:40 följande:

Undrar vad hans agenda är

Att sanera USA:s ekonomi.

Han kanske inte kommer att lyckas men det är hans agenda.
  • nattuw
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-22 13:28:49 följande:

Jag tror det också. 

Skulle vilja diskutera om hans tullar faktiskt kommer att göra usa rikare, eller om de genererar motsatsen.

Kom tillbaka om 15 år så kan jag besvara frågan.
  • nattuw
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-23 21:23:33 följande:
    Du behöver inte skriva i tråden ens om du inte har en åsikt. Det finns inget tvång till det. 
    Jag har en åsikt annars hade jag inte skrivit. Och min åsikt är att utan en spåkula så kan vi bara vänta och se vad framtiden bär i sitt sköte.
  • nattuw
    Snälla Killen skrev 2025-04-27 20:23:59 följande:
    Spännande att se vad framtiden erbjuder på härnäst...
    Det är alltid spännande att leva i tider med stora förändringar.
  • nattuw
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-27 21:52:15 följande:
    Ok, visst. Men varför tror du 15 år? Varför inte under Trumps mandatperiod?
    Det tar tid att utvärdera ett paradigmskifte.
  • nattuw
    Anonym (Sit) skrev 2025-05-29 23:39:23 följande:

En allvarlig sak som kan ha påverkat är att i USA ska det ha funnits en lag på att nyheter måste rapporteras på ett neutralt sätt i media. Den lagen togs sedan bort.

Om man till det lägger att många där inte prenumererar på en tidning, utan hämtar informationen på sociala medier och liknande, vilket gör att människor i allmänhet i USA är mindre insatta än någonsin i vad som verkligen händer.

Det skulle kunna förklara en del i Trumps stora framgångar.

Låt oss titta lite närmare på det argumentet:

Det skulle då även kunna förklara varför Biden, Obama eller för den delen vilken annan folkvald representant som helst valdes.

Låter det troligt att Biden, Obama eller valfri kandidat i något amerikansk val valdes för att människor är mindre insatta än någonsin i vad som verkligen händer?
Svar på tråden Trumps tullar