Inlägg från: Anonym (Bodoni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Anonym (jury) skrev 2025-04-10 10:17:23 följande:

En president som twittrar om att nu är det minsann köpläge för aktier några timmar innan han offentliggör drastiska beslut omkring suspension av införda tullar? 

Inte mycket kvar av normalitet i dagens höger-anarkistiska USA.

Det är aningen absurt. Jag tror ju att det pågår ett outtalat krig mellan rika och orika som förs av de rika. Därför slopas såna saker såsom usaid. orika får brödsmulor i form av dylika uttalanden.

Usa:s vd för olja och gas lobbyisterna har ju precis gått ut med att han köpt en tesla. Det borde vara ett tillräckligt starkt bevis för tesen. 

• Anonym (Bodoni)
    Tow2Mater skrev 2025-04-10 17:35:14 följande:

Förhandlingarna med omvärlden flyter på bra, säger Vita husets ekonomiska rådgivare Kevin Hassett till CNBC, medan han konstaterar att ?cirka 15? länder har lämnat in konkreta förslag.

? Vi granskar och överväger dem nu innan vi avgör om de är tillräckligt bra för att presenteras för presidenten, säger han.

omni.se/pausen-ifragasattes-internt-fanns-redan-klara-avtal/a/1Mbwzl

Det är väl klart att Trump (oavsett resultat) kommer att presentera det som ett framgångskoncept. Även om resultatet inte innebär någon skillnad jämfört med tidigare upplägg. Den illustrativa Idén av att Trump kämpar för sina väljare.

Trump skadar usa iom såna typer av barnsligheter. Usa är ett varumärke och blivit beundrat/ eftertraktat av andra länder historiskt sett. Nu blir det svårt att bedriva handel med usa då de är en oberäknelig samarbetspartner. Även andra former av samarbete blir svåra. Länder väljer då bort usa. Trump personligen är ju ökänd för att inte betala leverantörer/ arbetskraft till sina företagsprojekt, han betalar ju inte skatt heller.
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-10 17:47:08 följande:
    Därför efterfrågas redan nu en marknad som är helt frikopplad från USA.
    Det är ju en nödvändighet tyvärr. När en annan president kommer till makten så förblir det systemet och den presidenten behöver en rejäl dos av diplomati för att kunna återta förtroendet. Det blir en onödig uppförsbacke.
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-10 21:15:46 följande:
    De har en bra arbetsmoral. Men de kommer aldrig att arbeta lika hårt (och billigt) som kineserna till exempel, eller indierna.

Själv tar jag bort mina pengar från USA. Ser ingen framtid i det landet längre, bara en känsla jag har.
    Vet inte om jag håller med dig. Arbetstakten är betydligt långsammare jämfört med Sverige. De har däremot mindre semester och ibland dubbla jobb. Kompetensen är lägre än i Sverige där det finns överkvalificerad arbetskraft inom vissa yrken.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (?) skrev 2025-04-10 21:46:29 följande:
    Usa må väl ha en framtid men inte med nuvarande president och administration. 
    Tror få länder spöar Kina vad gäller arbetsmoral .... möjligen Nord-korea.
     Men det är ju inte heller frivilligt.
    I usa får man välja mellan operation och banklån om man inte vill avlida utan försäkring.
    Det har gnällts i alla år på våra svenska skatter men, titta på vad vi fått för pengarna!
    Utbildning, sjukvård, äldrevård. trygghet, föräldraledighet - listan kan göras lång.
    Det är vad jag vill betala min skatt till. 
    Kineser sover på jobbet. Lyfter inte ett finger mer än det som ingår i deras arbetsbeskrivning 
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-11 00:31:37 följande:
    Jag tror inte Nordkorea spöar Kinas arbetsmoral, men möjligtvis gör Sydkorea det. För det mesta är det nog jämnt skägg då det råder ungefär samma självuppoffrande arbetskultur (Japan likaså). Det baserat på kineserna jag känner och på mina besök i landet. Alltså urbana kontorstyper och business-orienterade personer.
    I kina så finns det akvarium med färska fiskar i supermarkets. Det var en fisk som hade hoppat ur akvariumet och låg och dog på golvet. Chefen såg det, tittade på mellanchefen, mellanchefen tillkallade en städare som hjälpte fisken. Så ser det ut i kina. Kan inte jämföras med Japan alls. Så fort en kines har lite att göra så lägger sig dom och sover. Det härstammar naturligtvis från en kultur där om du gör andras jobb finns risk för hårda straff. 

Samma sak i usa egentligen på de stora biltillverkarna. Skulle du göra någon annans jobb, om än av misstag, eller för att få saker gjorda så ser fackföreningen till att du får sparken.

Det är skillnad mellan att besöka ett land jämfört med att leva i det.
  • Anonym (Bodoni)

Så, 10% tullar nu i stället? Trump kanske ska hota med 100% lite då och då för att göra klipp på börsen?

• Anonym (Bodoni)
    Anonym (usd) skrev 2025-04-11 14:04:17 följande:

Det är meningen att det nuvarande ekonomiska systemet ska krascha. Det är hela planen från Trumps sida

Det ekonomiska system som alla andra tycker fungerar så bra idag har resulterat i detta
    .

-

33 triljoner dollar i federal skuld och ökande

Det är detta Trump kämpar mot och om det gamla systemet leder till 33 triljoner dollar i skuld - då måste det gamla systemet rivas och byggas om

Du tror att usa kan försättas i konkurs och få en skuldsanering? Skulder försvinner inte. Om man nu inte väljer att trycka ut mer dollars, men då blir valutan förstås värdelös.
  • Anonym (Bodoni)
    nihka skrev 2025-04-11 14:21:15 följande:
    Om sedan resten av världen också börjar sälja sina amerikanska investeringar blir det riktigt roligt.
    Läste något om att kina sakteligen har börjat sälja sina räntefonder (?) (är det samma sak som obligationer?)och att det påverkade usa:s ekonomi.

Ja, Trump förstör usa:s varumärke för omvärlden. Han behöver göra något för att stärka den. Kanske skipa fred mellan Ryssland och Ukraina? Det skulle ju vara enkelt hävdade han.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (usd) skrev 2025-04-11 14:59:21 följande:
    Det uttalade målet är att sänka/radera statsskulden.

Om det nuvarande systemet då gör att statsskulden växer med 2-3 triljoner dollar om året kan man inte låta det nuvarande systemet få fortsätta som vanligt. Oavsett vad andra tycker om en och kallar en.

You can hate me now!
    But I wont stop now!

(Nas,1999)

det är ju därför de motiverar doge. Nu visade sig det vara en piss i Mississippi, alla de där triljonerna som Musk hade tänkt lägga vantarna på fanns inte. Nu är folk arbetslösa i stället. Problemet finns fortfarande inom landet. Han kanske förväntade sig att de ska flytta till Kentucky och hjälpa bönderna att skörda i stället för mexikanarna? Ska man göra förändringar så kan man inte göra såna tvära kast. Ett land ekonomi fungerar som ett ekosystem.

Sättet Trump gör nu riskerar i stället att sänka ekonomin för usa. Ungefär som att lägga ett blött täcke på allt. Allt avstannar iom tullarna. Länder hittar andra samarbetspartners. Effekten blir den motsatta.

Svar på tråden Trumps tullar