Inlägg från: Anonym (Bodoni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-13 15:42:53 följande:

Om du inte anser att tex 5,5xx är mellan 5 och 6, är det ok för mig, kör med din egen matte om du vill.
    Nej det var slarvigt att skriva euro, menade de dåtida valutorna i FR, DE, NL, BE. 

Jag har inte skrivit något om när tidpunkten för inte allt för länge sedan var, så förstår inte varför du tar upp det när du citerar mig. Hallucinerar du? 

Vilka ni? Du kan adressera mig med du. 

Appropå dollarn, 2008 låg den på någonstans runt $6 om jag inte missminner mig. Usa hade bostadskrisen då.
  • Anonym (Bodoni)
    Padirac skrev 2025-04-13 21:32:41 följande:
    I december 2024 innan Trump tillträtt som president vill han få republikanerna att driva igenom att helt och hållet ta bort skuldtaket. Det diskuterades då vad han tänkt göra med alla pengar som då skulle lånas.

omni.se/trump-vill-slopa-skuldtaket-det-ar-meningslost/a/8q7WqE
    Då använder han kanske skuldberget som en ursäkt för att kunna roffa åt sig pengar. Det är ju oroväckande. 

Alla skrattade så gott i ovala rummet då Trump presenterade att schwab hade gjort miljardklipp på tariffkaoset Trump lagt upp.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (loka) skrev 2025-04-15 21:54:22 följande:
    Kommer knappast att göra någon större skillnad för de allra flesta i USA, då stora dela av produktionen redan är automatiserad.

Såna här beslut tas inte i en handvändning. Antar att det var planen redan innan Trump blev president. Nu vinner alla storföretag (miljardärerna) på att fjäska för Trump. Så det blir ett win win scenario. Trump vill ju att de ska bli framgångsrika naturligtvis så han ger väl skattelättnader och dylikt. 

Vad var det? En medellön för en fabriksarbetare i kina ligger väl på en $16 i (veckan?) En amerikan kan inte överleva på det.

Jag motsätter mig inte till att det kan vara en bra idé att ta tillbaka produktion. Det känns ju bakvänt att skeppa varor fram och tillbaka över hela landet. Sättet han gör det på förtjänar kritik.

• Anonym (Bodoni)

Fick höra att de här över 100% tullarna på kinesiska produkter gäller inte när en privatperson importerar direkt från producenten ($800 tak) handeln betalar det och påför konsumenterna prislappen.

Så varför ska en amerikansk konsument köpa ett plagg eller en produkt  från en affär till ett makabert pris? Trump förstör ju för affärer och kedjor.

• Anonym (Bodoni)
    Anonym (Bra) skrev 2025-04-16 07:45:54 följande:
    Dagens minst insiktsfulla kommentar? Så då behövs inga som bygger, under håller, transporterar, kontrollerar, administrerar osv?
    Sen är processen inte så automatiserad i usa som man kan tro i jämförelse med exv Sverige. I Sverige har teknisk innovation fått tagit plats då personalkostnader är relativt höga. Visst, man kan ju tänka sig att den delen får en boost nu. Men var ska delarna till den här innovativa satsningen beställas från? 

yup, kina.

besök ett tekniskt museum i kina så får du se modeller på mekaniska rörelser, hur kugghjulen snurrar för att dra något fram och tillbaka t ex. I nproncip all mekanik visas för en produktion. Finns till viss del i museum i Sverige och usa, men inte alls på samma nivå. Tycker mig se en kulturell skillnad där dylika kunskaper har gått "förlorade" i väst.
  • Anonym (Bodoni)
    nattuw skrev 2025-04-17 14:42:25 följande:
    Kineserna visar bara upp vad de vill att du skall se. Det är en jätte på lerfötter.

Nu påstår jag inte att kineserna är mer tekniskt avancerade än exv Europa. Europa driver t ex forskningen medan kina kopierar den och usa norpar den via advokater. (i stora drag)

Kina har en teknik gällande produktion av varor och praktiska kunskaper inom mekanik och rörelser för att framställa produkter. Det är inte samma sorts utbildning gällande mekanik ingenjörer Europa/ usa och kina. De har en mer direkt approach till produktskapande och line:en. För att produktionsindustrin är så pass stor i kina. 

Går man till ett naturhistoriskt museum i vissa delar i kina så visar de evolution för människoraser, så de sminkar inte såna saker direkt .

• Anonym (Bodoni)
    Anonym (jury) skrev 2025-04-17 20:15:27 följande:
    Vi skall kanske inte underskatta kineserna. Det var ju t.ex. Northvolt som trots 100 miljarder i ryggen, inte lyckades med att etablera någon som helst produktion för att dom inte behärskade tekniken på det område som kineserna till fullo behärskar. Samma historia på många andra områden, vad skall Trump göra med dom sällsynta mineraler han drömmer om tex. om inte skicka dom till förädling i Kina som är dom enda som behärskar den tekniken.

Deras system är inte optimalt, men dom vet vad dom vill och tänker långsiktigt, något som ofta inte är fallet i väst allra minst med Trump.
    Kineserna och deras stat sponsrar kinesisk bil (el) industri. De gör det för att knäcka konkurrensen. De har ju fortfarande ett kommunistiskt tänkande och stark stat. (Och billig arbetskraft)

Och varför inte? Så småningom så jämnas det ut ekonomiskt och i-länderna börjar titta på andra u-länder för att lyfta upp/ utnyttja. Många företag har ju valt att etablera sig i kina pga en relativt låg korruption.

Northvolt verkar varit ett luftslott som räknat med att bli utlöst av den svenska staten. De kanske tittat på Saab, de fick väl en hel del slantar för att folk skulle kunna ha jobben kvar innan de gick i graven.
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-17 23:41:28 följande:
    Mina investeringar i kinesisk bilindustri går som tåget just nu. Rekommenderar alla köpa Xpeng. Den kommer gå upp!

Tror att det generellt är en dålig investering att satsa på ett företag som ligger i ett land som påverkas mest ett handelskrig. 

Man skulle ju inte köpa en fastighet på Krim som liknelse.

• Anonym (Bodoni)
    Tyra myra skrev 2025-04-20 13:15:27 följande:

USA har en statskuld som överstiger 100% av BMP. Detta innebär att man lånar mer än vad man producerar i form av varor och tjänster. 

Man lånar istället för att beskatta sin befolkning för de gemensamma kostnaderna landet har för ex militären, och statsapparaten.

Trump vill sänka skatterna, höja BMP och skära ner på de gemensamma kostnaderna. Klassisk företagsekonomi men nu är det inte ett företag han leder utan en nation.

Nationalekonomi är något helt annat, där ser man utvecklingen på väldigt lång sikt. Vad man gör idag har påverkar generationer framåt. Trumps strategi kommer att straffa i första hand de egna medborgarna  i generationer framåt.

Det är verkligen inte samma sak att leda ett företag än ett land. Säger man upp folk, eller skapar situationer där företag tvingas säga upp så blir det färre skattebetalare. Man blir ju inte av med bekymret.

Nu har väl Trump haft en 11 konkurser så han är ju inte särskilt bra på att vara en företagsledare heller.

Det fanns ju en president i något afrikanskt land som ansåg att man skulle skulle trycka ut mer pengar för att råda bot på statsskulden. Tullarna känns lite åt det hållet. Trump har f ö skapat en egen valuta. Det borde vara olagligt för en president att skapa en konkurrerande valuta med ens eget land. 

Svar på tråden Trumps tullar