Inlägg från: Anonym (KisseMjau) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KisseMjau)

Okastrerad utekatt?

Väldigt oansvarigt, och puckat. Idmärkta och kastrerade ska de vara. 

• Anonym (KisseMjau)

Är de registrerade hos Jordbruksverket? Det ska de enligt lag vara. 

• Anonym (KisseMjau)
    Jumperflickan skrev 2025-04-05 14:38:25 följande:
    Det låter märkligt. Det är lag på att chippa katter numera och då får man inte försäkra dem om de inte är chippade. Eller de kanske är så pass gamla att han försäkrade dem innan det trädde i kraft (vet inte vad som gäller då).
    Måste inte vara chip. Tatuering är också ok.

Lagen gäller katter födda efter 2008, har  jag för mig. 
  • Anonym (KisseMjau)
    Kalle Johansson skrev 2025-04-06 17:26:37 följande:
    Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

NEJ! Demon

Sedan misstänker jag att tråden är en "trolltråd" då det är ganska outhärdligt att ha just okastrerade hankatter.
    Det är nog mest om man har dem som innekatter det blir kissbonanza. 
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 07:41:13 följande:
    Det är nog mest om man har dem som innekatter det blir kissbonanza. 
    I ens hem, alltså. Ute pissas det så klart revir! När jag var barn var det vanligt med okastrerade katter. Hankatterna hade trasiga öron och var alldeles fulla med ärr och sånt från alla slagsmål. (Vi hade inte katt men jag klappade alla som lät mig.) 
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (FV) skrev 2025-04-07 08:52:49 följande:
    Inte hans katter, de är helt oskadade. Däremot kom en väns kastrerade katt hem med trasigt öra efter ett bråk för nån månad sen.
    Anledningen till att de klarar sig är för att övriga katter har ansvarsfulla ägare som kastrerat dem. 
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 16:17:56 följande:
    Anledningen till att de klarar sig är för att övriga katter har ansvarsfulla ägare som kastrerat dem. 
    Inga utekatter är helt säkra från revirslagsmål, men sedan folk börjat kastrera har kattslagsmålen minskat väsentligt. Jag minns hur det lät ute på gården om vårarna. Katterna jamade, fräste och skrek. 
Svar på tråden Okastrerad utekatt?