• Anonym (FV)

Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

• Svar på tråden Okastrerad utekatt?
  • Tom Araya
    Anonym (FV) skrev 2025-04-04 19:30:17 följande:
    Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

Precis som bland människor bär alla ansvar för att det inte blir oönskade avkommor, i detta fall alla ägare av utekatter. Vill man inte ta det ansvaret ska man inte ha katt, eller i alla fall inte utekatt.
  • felicityporter
    Mandel skrev 2025-04-04 21:28:14 följande:

Okastrerade hankatter har kortare medellivslängd än kastrerade.
    Okastrerade går även runt och märker revir och pissar ned andra människors egendom.
    Har fått mitt uterum nedpissat så nästa gång jag ser den katten fångar jag in den och ...

Du är helt fel ute, det är ÄGAREN som ska fångas in och ??? 
    Katten är totalt oskyldig och är ett offer i denna situation.
  • Anonym (Urk)

Vilken tråkig inställning till katterna. Det är ju en mycket högre risk att något händer katten om den är okastrerad. Inte bara skador från slagsmål utan smittor som sprids via bett och genom parning. 

Gissar att de inte är vaccinerade, chipmärkta och registrerade eller försäkrade heller då...? 

Nä, en sån lat jävel till gubbe hade jag kastat. Det tyder ju varken på ansvarstagande eller omtänksamhet att göra som han gör. 

• Dexter dot com

Finns verkligen inget försvar till att vara så oansvarig att man släpper ut okastrerade katter. Är dom inte märkta heller?

• Anonym (J)

Nej självklart inte. Han är oansvarig.

• Anonym (H)

Det finns folk som inte tar ansvar och steriliserar sina honkatter. Vår katt hade blivit utslängd av sina tidigare ägare. Hon hittades ute med tre kattungar. 
    En bekant vill inte betala för att sterilisera sin utekatt. Han slår ihjäl kattungarna istället. 

Hade aldrig kunnat dejta någon som hatar djur så som din pojkvän gör. Samt att han är otroligt barnsligt och ansvarslös. 

• Anonym (FV)
    Anonym (H) skrev 2025-04-05 14:13:32 följande:

Det finns folk som inte tar ansvar och steriliserar sina honkatter. Vår katt hade blivit utslängd av sina tidigare ägare. Hon hittades ute med tre kattungar. 
    En bekant vill inte betala för att sterilisera sin utekatt. Han slår ihjäl kattungarna istället. 

Hade aldrig kunnat dejta någon som hatar djur så som din pojkvän gör. Samt att han är otroligt barnsligt och ansvarslös. 

Han älskar djur, men ja, i den här frågan resonerar han väldigt ansvarslöst. Han säger att han inte har råd till kastrering, men då borde ju katterna hållas inne.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 06:07:42 följande:

Finns verkligen inget försvar till att vara så oansvarig att man släpper ut okastrerade katter. Är dom inte märkta heller?

Nej de är inte märkta, men försäkrade.
  • Dexter dot com
    Anonym (FV) skrev 2025-04-05 14:21:14 följande:
    Nej de är inte märkta, men försäkrade.
    Man älskar inte djur om man skaffar dom utan att ha ekonomi att ens kastrera dom eller struntar i om dom kommer bort och han inte kan spåras som ägare pga att han struntar i att märka dom. Personligen hade jag inte stått ut med att leva med nån som inte bryr sig om sina djur.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 14:27:14 följande:
    Man älskar inte djur om man skaffar dom utan att ha ekonomi att ens kastrera dom eller struntar i om dom kommer bort och han inte kan spåras som ägare pga att han struntar i att märka dom. Personligen hade jag inte stått ut med att leva med nån som inte bryr sig om sina djur.
    Det är ett väldigt svart-vitt sätt att se på det. Han hade ekonomin när de köptes, men då skulle de användas i avel och skulle inte få vara ute, men det blev inte så och tiden gick. De är gamla nu och har bott i samma område hela sina liv. Ansvarslöst, definitivt, men de är väldigt älskade och välmående.
Svar på tråden Okastrerad utekatt?