• Enn1

1.5 åring vaken flera timmar på natten

Hej! 
    Min son är 20 månader gammal. Sedan ca 5-6 månader tillbaka är han vaken 1-3 timmar varje natt. Han är oftast inte ledsen, bara vaken. Han försöker gå av sängen, rullar runt och tramsar, snackar, pekar att han vill gå ut från sovrummet? 

Han är lätt att lägga på kvällen. Även på dagen, där han vanligtvis sover 1-1.5 timme.

Vi har provat det mesta; äta gröt innan läggdags, inte äta gröt, dra ner på vilan på dagen, lägga senare/tidigare, sova i egen säng, sova i vår säng, ge vatten/mat på natten när han vaknar, inte bry sig om honom när han vaknar, aktivt försöka lägga om honom osv? samma utgångsläge oavsett vad vi gör. Det är också endast mamma som funkar?
    Detta är så frustrerande och påverkar sömnen så mycket.. sen ska han upp för dagen kl 05.00 så vi får inte mycket sömn. 

Han har aldrig sovit hela nätter? 

Någon som har tips på hur vi kan få honom att sova hela nätter? Eller varit med om liknande? 

• Svar på tråden 1.5 åring vaken flera timmar på natten
  • Aliona

Hur många timmar sover han totalt, natt och dag? Hur dags lägger ni honom och hur dags vaknar han på natten? 

Det låter som att han får tillräkligt med sömn, så min spontana tanke är att ni kanska ska lägga honom senare. 

• Enn1
    Aliona skrev 2025-04-05 08:03:20 följande:

Hur många timmar sover han totalt, natt och dag? Hur dags lägger ni honom och hur dags vaknar han på natten? 

Det låter som att han får tillräkligt med sömn, så min spontana tanke är att ni kanska ska lägga honom senare. 

Han somnar mellan 19.30-20.00, vaknar vid 00 och kan då vara vaken 1-3 timmar. Somnar o sen vaknar han vid 05 o vill gå upp? 
    han sover på dagen 11.30 och 1-1.5 timme. Kortar vi ner vilan mkt blir eftermiddagarna katastrof pga övertrött..
  • Anonym (Småbarn)

Ja i vissa åldrar runt 2 år har mina barn kunnat tjorva med sömnen. Jag har gett de nattlampa (de har haft små rävar som nattlampor) och en bok de kunnat bläddra och titta i. Gett något äta/dricka om barnet varit törstig/hungrig. 

Sen har jag nog själv somnat om (sovit i samma rum när de strulat med sömn) men då jag vaknat sett barnet ligga och sova med släckt nattlampa bredvid sig. Dom har varit väldigt nöjda med lampa och bok och inte fört desto mer väsen av sig. 

Sen har det bara avtagit och de har sovit nätter igen. Men alla mina barn har haft period med dålig sömn runt 2 år som hållit i sig 1-2 veckor. 

• Aliona
    Enn1 skrev 2025-04-05 08:09:17 följande:
    Han somnar mellan 19.30-20.00, vaknar vid 00 och kan då vara vaken 1-3 timmar. Somnar o sen vaknar han vid 05 o vill gå upp? 
    han sover på dagen 11.30 och 1-1.5 timme. Kortar vi ner vilan mkt blir eftermiddagarna katastrof pga övertrött..

Ok, då är det snarare tvärt om. Ett barn i den åldern ska sova 12-14 timmar, och ert sover bara 7-10 timmar per dygn. Sömnbrist kan faktiskt ge insomnia som konsekvens, tex genom långa uppvak på natten. Läs här tex: https://www.hjarnfonden.se/hjarnhalsa/somn/barn-och-ungdomars-somnvanor/

H
    an kanske tom ska lägga sig tidigare? Jag vet att du skrev att ni har provat det, men har ni provat under en längre period? Det kan ta flera dagar eller tom flera veckor innan en ny rutin sätter sig och ger effekt. 

Är barnet ute i mycket i dagsljus?Helst flera timmar, kanske 3-4. Dagsljuset, och melatoninet de skapar, är helt avgörande för sömnkvaliteten. Nu har det ju varit vinter och det är inte helt lätt att få tillräckligt med dagsljus. 

• Anonym (Småbarn)

Kan tillägga att mina barn sovit från 19.00-07.30 fram till de varit 4 år. Sen ofta en vända mitt på dagen med 2 timmars vila.

De har alla dock varit väldigt aktiva fysiskt. Sen eftermiddag läst böcker, pysslat, byggt lego osv. 

Så hur mkt sömn ett barn behöver väldigt individuellt. Kan vara bara dagsform som avgör med.

• Enn1
    Aliona skrev 2025-04-05 08:31:05 följande:

Ok, då är det snarare tvärt om. Ett barn i den åldern ska sova 12-14 timmar, och ert sover bara 7-10 timmar per dygn. Sömnbrist kan faktiskt ge insomnia som konsekvens, tex genom långa uppvak på natten. Läs här tex: https://www.hjarnfonden.se/hjarnhalsa/somn/barn-och-ungdomars-somnvanor/

H
    an kanske tom ska lägga sig tidigare? Jag vet att du skrev att ni har provat det, men har ni provat under en längre period? Det kan ta flera dagar eller tom flera veckor innan en ny rutin sätter sig och ger effekt. 

Är barnet ute i mycket i dagsljus?Helst flera timmar, kanske 3-4. Dagsljuset, och melatoninet de skapar, är helt avgörande för sömnkvaliteten. Nu har det ju varit vinter och det är inte helt lätt att få tillräckligt med dagsljus. 

Ja vi har provat att lägga tidigare, uppvaken på natten är exakt samma ändå. Samma tid. Vaknar tidigare på morgon och vill upp.. 

Jadå, vi är ute mycket. Han går även på förskola och där är dom ute väldigt mycket också. 

tack för dina råd 🙏🏼

• Enn1
    Enn1 skrev 2025-04-05 08:41:46 följande:

Ja vi har provat att lägga tidigare, uppvaken på natten är exakt samma ändå. Samma tid. Vaknar tidigare på morgon och vill upp.. 

Jadå, vi är ute mycket. Han går även på förskola och där är dom ute väldigt mycket också. 

tack för dina råd 🙏🏼

Kan även tillägga att han är ett extremt aktivt barn. Han är aldrig stilla. Han klättrar på allt, pillar på allt, springer runt och härjar varje vaken stund
Svar på tråden 1.5 åring vaken flera timmar på natten