Anonym (Flyttångest) skrev 2025-04-05 16:32:53 följande:
Tusen tack för ditt svar.
Tanken är att om vi ska flytta så är det när min son ändå måste byta skola (om ca. 1.5 år). Vi har inget högstadie i samhället här, utan han kommer behöva ta bussen.
Våra barn kommer överens (åtminstone nu när de bara ses ca. 1 helg i månaden) och Kalle och min son kommer överens.
Skulle min son få bestämma skulle vi bo kvar här tills han flyttar hemifrån :p
Gällande jobb, så blir det ingen anmärkningsvärd skillnad.
För min del är det inte jätteviktigt att bo ihop, men det hade gjort vårat liv lite mindre påtagligt, då vi ses ganska lite, och Kalle är den som får åka fram och tillbaka för det mesta (eftersom jag har min son på heltid).
Om vi skulle fråga barnen, så skulle nog hans son jubla av lycka, då han kommer få bo kvar bland alla kompisar och hans mamma m.m. Men min son skulle nog inte uppskatta detta alls.
Men Kalle skulle aldrig låta våra barn få styra över det här ändå, då han menar på att dom vet inte sitt bästa, de kan inte förstå att det kan bli bra av en förändring (vilket jag förstår och håller med om till visso).
Ok jag tycker du ska läsa igenom vad du själv har skrivit:
1) du vill inte flytta
2) sonen vill inte flytta
3) särbon tycker inte ni ska bry er om vad barnen tycker eftersom förändring är bra. Vilket ju är lätt för honom att säga eftersom han får allt han vill och inte måste offra något.
Jag skulle vara väldigt försiktig med flytt i det läget. Förstår att ni får mer tid tillsammans, men på din och din sons bekostnad. Verkar inte som Kalle förstår vilken uppoffring det skulle vara för dig och din son. Ni kan ju vänta några år så Kalles barn är större så kan han flytta till er. Vad skulle han tycka om det?