Inlägg från: Anonym (Filippa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filippa)

Flyttångest

Anonym (Flyttångest) skrev 2025-04-06 02:01:29 följande:

Vi har 30 minuter med bil mellan oss nu. 

Högstadie finns olika alternativ, men skulle sonen få bestämma så skulle det vara 20 minuter dörr till dörr från där vi bor idag, och ev. 40-50 minuter från samhället Kalle bor i. 

Det finns många olika högstadie i kommunen vi bor i, och det skulle absolut påverka vart han ska börja utifrån vart vi bor. 
    Skulle vi bo kvar skulle han välja ett högstadie utifrån kompisarnas val vilket skulle innebära 20 min dörr-dörr. 

Skulle han välja ett högstadie som är mer centralt i våran kommun skulle det vara minst  45 min från Kalles samhälle. Och från vårt samhälle kanske 30 minuter. Så det är ju ingen jätteskillnad. 

Skulle han däremot att gå med på annat högstadie så finns ett i Kalles samhälle = gång avstånd. 

Jag vet inte, har inte haft barn i denna ålder tidigare. 
    Men föredrar man att ha skolan så nära som möjligt? Är det, de viktigaste? 

Vi är inte hos Kalle så mycket iom att min son går i skolan två minuter från våran bostad och sköter sig själv på morgonen, så att jag kan sluta tidigare och skjutsa till aktiviteter och få ett smidigare liv tillsammans. 

Jag blir nyfiken på varför detta har blivit en het potatis mellan er just precis nu?  Har det hänt något som gör att Kalle reagerar som han gör ? 

Det känns lite som att du kan ha sagt ja till en flytt men kanske inte riktigt varit ärlig med ditt resonemang om dina tveksamheter?  Börjar han tjata och bli otålig och vill att något händer så kanske du måste vara ärlig med hur det egentligen ligger till? 
Svar på tråden Flyttångest