Anonym (Såere) skrev 2025-04-18 18:33:43 följande:
Det är lite gulligt och mänskligt att resonera som du gör - jag känner igen mig själv som väldigt ung.
Sen dess har två saker hänt som ändrat mina perspektiv. Det ena att jag träffat den enda personen i hela världen som jag vill ha allt med, en gemensam nutid, en gemensam dåtid (vårda vår historia) och en gemensam framtid. I den gemensamma framtiden ingår att jag vill att vår kärlek och gemenskap och åtrå leder till vad som nu känns väldigt självklart men jag själv innan dess, som ung, inte kunde begripa: barn. Hur man än vrider och vänder på det går det inte komma ifrån att utan barn, ingen framtid. Jag vill att vår kärlek ska ha en framtid, att den ska bygga framtiden. Framtiden är barn och fortsatt framtid. Tills solen slocknar om miljarders år.
Det andra som hänt är att jag verkligen fått barn. När det skedde finns det plötsligt någon som är viktigare än mig själv och viktigare än allt. Samma sak när nästa barn kom och nästa. Mina barn är viktigare än något annat. Nån dåre i tråden uttryckte att kungafamiljen skulle ha större värde än mina barn. Så kan bara någon som själv är barn i huvudet resonera, som inte egentligen har någon annan än sig själv att tänka på och ansvara för (eller inte förmår pga halvbra förnuft och mognad) och därför frikostigt kan underkänna mitt och föräldrars perspektiv som ?egocentriskt? utan att begripa att det är exakt tvärt om. Du har bara dig själv att ansvara för och kan därför hänvisa lite luddigt till mänskligheten. För mig är resten av mänskligheten, inklusive kungafamiljen och mig själv, mindre värd än mina barn och mina barnbarn och efterkommande. Det är själva utgångspunkten för normalt funtade föräldrar. Det är själva utgångspunkten för allt levande, daggmaskar och grankottar, de agerar på det men de har inte förmåga att begripa det.
Många av människans kulturella system vill bekämpa denna utgångspunkt, ogiltigförklara den. Inom religion hävdas ofta att kärleken till Gud ska vara överordnad allt. Putin hävdar att dina barns liv är mindre värda än Rysslands. Men det gäller inte hans egna.
Såna läror är till för att finta bort din egen självbevarelsedrift. Att lura dig att du själv minsann är helt betydelselös i det stora hela. Gud befallde Abraham att offra sin son Isak.
Så då är frågan:
1) är du Isak: för ung och oerfaren för att begripa detta,
2) är du Abraham: själv lurad, eller
3) är du Putin: försöker själv lura andra att de saknar betydelse i världsalltet
Så finns det en fjärde roll, som tycker att Isak är gullig men naiv, Abraham är en dåre och Putin är ond.
Jag tycker det är synd att du fortsätter ha en så nedlåtande ton. Inget av det du skriver har dessutom något med det jag skriver att göra.
Jag betvivlar inte ett ögonblick att de flesta föräldrar sätter sina barn högst i världen, men det har ingenting med det jag skrev att göra. Jag ifrågasatte inte att människor älskar sina barn. Jag ifrågasatte påståendet att den som inte får barn är irrelevant för framtiden, och att det skulle vara rimligt att känna besvikelse över andras val att inte reproducera sig. Om jag själv hade barn skulle de med största sannolikhet vara det viktigaste för mig.Jag håller också med om att det inte finns någon framtid för mänskligheten om ingen skaffar barn ? men det betyder inte att varje enskild människa måste göra det, eller att den som väljer annorlunda är mindre viktig, mindre mogen eller mindre värdefull.
Och för tydlighets skull: jag skrev inte heller något om egocentrism. Man kan vara precis lika egocentrisk med som utan barn. Det jag skrev var att för mig prioriterar jag hellre annorlunda än att sätta de individer jag råkar avla fram högst i universum, bara för att de delar mer DNA med mig. Det är inget moraliskt fördömande, det är bara ett annat perspektiv.
Jag förnekar inte att det finns starka biologiska drivkrafter kopplade till fortplantning, men det är ju just därför som preventivmedel och abort existerar. Människan har genom historien hittat sätt att hantera sin biologi, att fatta medvetna val som går emot driften att föröka sig. Det är inte ett tecken på naivitet eller "ungdomligt oförstånd", utan på att vi som art och individer ibland sätter andra värden ? frihet, ansvar, livskvalitet ? före reproduktion.