Kalas
Barnet 8 år var på kalas hemma hos klasskompis . Kompisarna fick inte se än mindre leka i kalasbarnets rum då rummet hölls låst .
Någon mer som tycker det är helkonstigt agerat ?
Barnet 8 år var på kalas hemma hos klasskompis . Kompisarna fick inte se än mindre leka i kalasbarnets rum då rummet hölls låst .
Äh, vad spelar det för roll? Alla får göra som de vill. Kanske ungen inte gillar att kompisarna leker med dennes leksaker.
Nej, jag tycker inte det är konstigt att det är begränsat vart barnen får gå i ett privat hem.
Jag gissar att de lekte och hade kul och inte behövde tillbringa hela kalastiden med att sitta på stolorna och stirra i luften.
Jag kommer på flera anledningar till att göra så.
1. Just i den åldern var det mycket skillnad på barnens finmotorik och agerande med leksaker- en del var försiktiga och några fortfarande helt tanklösa och slog sönder saker hipp som happ. Min son var redan försiktig och hade några fina saker han var rädd om, och då plockade vi undan dem inför kalaset, p.g.a. besvikelser vid lekträffar tidigare när kompisar hade tagit sönder saker.
En stor bilbana för roliga småbilar kan t.ex. bli helt oanvändbar om något barn bara vräker sig över den, och då kanske man väljer att låsa bort hela rummet istället. Eller kanske man har byggt på ett legoslott i två hela veckor och vet att några kommer att rasera det om de kommer in dit.
2. Man har inte så många rum och tycker det är lättare att stuva in det som är bräckligt från stora rummet i barnets rum, och ha kalaset i vardagsrummet/ute.
3. Barn kan ibland få för sig att vandra iväg med kaka och godis och det kan bli kladdigt i barnets rum och säng- den som just satt nya ljusa tapeter och serverar chokladkaka kanske inte vill ha gästerna där då?
En gång hittade jag en halv bit mjuk kaka i vaskskåpet på WC efter ett kalas. Troligen ett barn som inte gillade kakan men inte vågade säga ifrån utan gömde den (?). På ett annat kalas kastade ett barn ut kakor genom fönstret från tredje våningen...
4. Man har renlighetsmani eller bacillskräck. Jag har varit hos en mamma som var tvungen att tvätta soffan med ångtvätt varje gång hon haft gäster, och det var otänkbart för henne att släppa in någon utanför familjen i deras sängar t.ex.
Om kalaset i övrigt var trevligt kan man väl bara släppa det och gå vidare med sitt liv. Nästa år kanske rummet är tillgängligt, vem vet?
Så hade vi det också när vi hade kalas hemma. Barnen höll till nere i vardagsrummet/ute om vädret var fint. De åt i köket sedan hade vi lekar i vardagsrummet eller utomhus.
Bjuder man hem 8-10 barn så blir det ju svårt om alla ska leka i barnets rum.
Tack , så bra att veta att det är normalt , då stänger vi av övervåningen & några andra rum vid nästa kalas & när det är lekträff så kan vi bara kort visa upp rummet så kan de leka ute . Ska bli så skönt att slippa städa/plocka upp efter barnen i flera rum då de brukar sprida ut sig när de leker men efter det blir det nog inte så många som vill komma hem ändå så det blir vinn-vinn
Tack , så bra att veta att det är normalt , då stänger vi av övervåningen & några andra rum vid nästa kalas & när det är lekträff så kan vi bara kort visa upp rummet så kan de leka ute . Ska bli så skönt att slippa städa/plocka upp efter barnen i flera rum då de brukar sprida ut sig när de leker men efter det blir det nog inte så många som vill komma hem ändå så det blir vinn-vinn
Det är ju såna som måste ha en åsikt om småsaker som man inte orkar bjuda hem...jag tycker du ska säga till föräldrarna att du tycker det var konstigt så slipper du nog att ditt barn blir bjuden dit igen.
Inte konstigt att man begränsar kalaset till vissa rum.