• Anonym (TS)

Behöver läsa en dom

Har försökt googla. Finns det något sätt att kunna få reda på vad någon är dömd för gratis? Jag har helt tomt på kontot och behöver få veta vad en person jag dejtar är dömd för innan vi tar det längre än såhär. 

• Svar på tråden Behöver läsa en dom
  • Cereal Killer

Japp, det är väldigt enkelt. Bara att kontakta rätt domstol och begära ut de domar som finns på personen. Vanligtvis skickas de som pdf via mail och det kostar inget.

Registrera ett nytt mailkonto om du vill vara helt anonym, och se till att inte ange ditt namn någonstans. 

• Anonym (TS)

Tack för svaret, men jag vet inte vilken domstol han är dömd i wiker någonting. Såg bara av en slump att han finns med på Lexbase.

• Anonym (Para)

Börja med att ringa den tingsrätt som området han bor i tillhör. Där kan du kolla om de har någon dom på honom utifrån hans personnummer. Har de inte det så är det "bara" att ringa runt till andra tingsrätter i landet. 

Har gjort så själv genom jobbet ett antal gånger, inga konstigheter och det kostar inget. Tänk på att inte ange ditt namn eller din "riktiga" e-postadress bara, det blir offentlig handling iom att du begär ut handlingar.

• Anonym (hmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-05 20:33:42 följande:

Tack för svaret, men jag vet inte vilken domstol han är dömd i wiker någonting. Såg bara av en slump att han finns med på Lexbase.

Har du testat att börja med att fråga honom?
Svar på tråden Behöver läsa en dom